Rekomendację o niewypłacaniu dywidendy uzasadniono w komunikacie giełdowym Agory „niepewnością gospodarczą oraz trudnym do oszacowania dalszym wpływem pandemii COVID-19 i jej skutków na działalność operacyjną i wyniki finansowe zarówno Agory, jak i Grupy Agora”.
Dodano, że zarząd Agory „uznał za uzasadnione zatrzymanie środków gotówkowych w Spółce i rekomendowanie niewypłacania dywidendy za 2020 r. w celu wzmocnienia pozycji finansowej Grupy”.
Rekomendację pozytywnie oceniła rada nadzorcza spółki. Ostateczną decyzję w sprawie dywidendy podejmie walne zgromadzenie. Najwięcej głosów (35,36 proc.) ma na nim Agora Holding. Do OFE PZU Złota Jesień należą akcje stanowiące 12,76 proc. głosów, do MDIF Media Holdings – 8,41 proc., a do OFE Nationale-Nederlanden – 6,62 proc.
Ostatnia dywidenda z Agory w 2019 roku
Również w ub.r., już po wybuchu epidemii, zarząd Agory rekomendował walnemu zgromadzeniu, żeby firma nie dzieliła się zyskiem z inwestorami. Uzasadniono to dużą niepewnością gospodarczą.
Pod koniec czerwca akcjonariusze Agory zdecydowali, że 20,11 mln zł jej jednostkowego zysku netto z 2019 roku zostanie przekazane na kapitał zapasowy.
W 2019 i 2018 roku Agora wypłaciła po 23,29 mln zł dywidendy (50 groszy na akcję), mimo że w 2017 roku zanotowała 68,12 mln zł jednostkowej straty netto. Wcześniej nie podzieliła się zyskiem z akcjonariuszami w 2017 roku oraz w latach 2013-2015.
W epidemii najmocniej cierpią AMS i Helios
W grupie kapitałowej Agora ograniczenia wprowadzone w związku z epidemią najbardziej dotknęły sieć kinową Helios i zajmującą się reklamą zewnętrzną grupę AMS.
Kina w całym kraju musiały być zamknięte od połowy marca do początku czerwca, a potem od początku listopada. W międzyczasie mogły przyjmować widzów na połowę miejsc, brakowało było atrakcyjnych premier.
Helios, tak samo jak Multikino i Cinema City, nie zdecydował się otworzyć swoich obiektów po cofnięciu zakazu w połowie lutego. W środę minister zdrowia ogłosił, że w ramach kolejnego ogólnokrajowego lockdownu o 20 marca do 9 kwietnia zamknięte będą być m.in. kina i placówki kulturalne.
W pierwszych trzech kwartałach ub.r. przychody Heliosa z biletów zmalały rok do roku o 56,5 proc. do 77,9 mln zł, z przekąsek i napojów – o 56,1 proc. do 33,9 mln zł, a z reklam – o 61,3 proc. do 8,7 mln zł.
Natomiast reklama zewnętrzna zanotowała duży spadek wskutek ograniczenia mobilności społecznej. Od stycznia do września ub.r. przychody grupy AMS z reklam wyniosły 76 mln zł, o 40,1 proc. mniej niż rok wcześniej.
Cała grupa Agora w pierwszych trzech kwartałach ub.r. zanotowała spadek wpływów o 29,8 proc. do 612,1 mln zł i zysk EBITDA ze 115,4 do 73,4 mln zł. Strata operacyjna pogłębiła się z 0,4 do 77,2 mln zł, a strata netto – z 13,1 do 97,2 mln zł.
W środę na koniec sesji giełdowej za akcję Agory płacono 6,30 zł. Od początku ub.r. kurs spadł o 39,4 proc., na przełomie października i listopada ub.r. zmalał od ok. 4,50 zł.