Kanał Michała Winnickiego nie ruszy jako Silver TV

Michał Winnicki

W naziemnej telewizji cyfrowej na miejscu po kanale ATM Rozrywka nie wystartuje zapowiadany jako „Silver TV” kanał Michała Winnickiego. Nadawca złoży wniosek o zmianę nazwy, bo pod marką „Silver TV – telewizja internetowa” działa już Beata Borucka, znana jako „Mądra Babcia”. Na razie nie wiadomo też, kiedy wystartuje nowe telewizja – wciąż trwają procedury w KRRiT i UKE – dowiedział się portal Wirtulanemedia.pl.

Pod koniec lutego br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po długich tygodniach rozmów zdecydowała, że miejsce po kanale ATM Rozrywka zajmie Silver TV – jedna z trzech propozycji programowych, jaką zaproponował Michał Winnicki, właściciel kilku kanałów w Polsce.

Kanał ma być propozycją skierowaną do widzów ze starszego pokolenia tzw. silver (srebrnego). – Inspiracją do stworzenia Silver TV była książka „Marketing generacji silver”, a także moje własne obserwacje, gdyż jestem synem emerytów. Kanały adresowane do widzów 50+ powstały już m.in. w Czechach (CT3) oraz Niemczech (SAT1 Gold) i cieszą się tam dużym zainteresowaniem. Polska telewizja goni za młodym widzem w wieku 16-49 lat, ale to dawno nieaktualna grupa docelowa. Telewizji wierni są widzowie starsi i w końcu dla nich trzeba stworzyć dedykowany im tematyczny kanał telewizyjny – mówił nam wtedy Winnicki.

Nowy kanał nie wystartuje jako Silver TV

Jak się dowiedzieliśmy, kanał nie wystartuje jednak jako zapowiadany „Silver TV”. Dlaczego? Bo internecie działa już Beata Borucka, znana szerzej jako „Mądra Babcia”, która prowadzi profile „Silver TV – pierwszej interaktywnej telewizji 50+”. Zgłosiła już nazwę „Silver TV” jako znak towarowy do Urzędu Patentowego, by ją zastrzec.

Spytaliśmy o to Michała Winnickiego, pomysłodawcę kanału Silver TV, który pod tą nazwą miał pojawić się w telewizji naziemnej.

– Fakt, że będzie organizowany konkurs na to miejsce na multipleksie był wiadomy od lata ubiegłego roku. Wydaje mi się, że pani Borucka, która działała pod marką „Mądra Babcia”, jak i nasza firma wpadły na pomysł nazwy kanału prawdopodobnie w podobnym czasie. Moją inspiracją była książka „Marketing Generacji Silver”, która jest w obrocie wydawniczym od dłuższego czasu. Formalnie pani Borucka zgłosiła do Urzędu Patentowego wniosek o zastrzeżenie znaku towarowego w kilka dni po ogłoszeniu zwycięzcy konkursu na MUX1. Urząd go opublikował i rozpocznie się procedura roszczeniowa w sprawie tego znaku – tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Winnicki.

Dodaje, że „cała procedura potrwa pewnie trochę czasu, może wnieść sprzeciw do Urzędu Patentowego, ale jego celem nie są wojny sądowe”. – Zważając na fakt, że jeszcze nie ruszyliśmy, nie chcemy robić sobie z nikogo wroga i prawdopodobnie zmienimy nazwę kanału na MUX1. Pani Borucka jest influencerem w grupie wiekowej, która będzie naszą grupą docelową. Będzie mogła z nami współpracować, być może będzie naszym gościem. Rozpoczęliśmy analizę, jakie działania prawne musimy podjąć z KRRiT, aby zmienić nazwę naszego projektu. Chcemy się upewnić, czy już teraz musimy złożyć wniosek o zmianę nazwy programu, czy dopiero po otrzymaniu koncesji. Nazwa jest podobna, a nasze oferta kanału na MUX1 będzie zgoła inna od tego, co prezentuje pani Borucka na Youtube czy Facebooku – dodaje.

Data startu wciąż nie jest znana

Nadawca wciąż nie otrzymał także dokumentu potwierdzającego, że dostał koncesję od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

– Wiem, że są obecnie załatwiane procedury pomiędzy Urzędem Komunikacji Elektronicznej a KRRiT, więc bazujemy głównie na oficjalnych komunikatach urzędu, wierząc, że niedługo otrzymamy koncesję na papierze. Równolegle szykujemy kanał do startu, natomiast zapewne sprawy formalne jeszcze potrwają. Trzeba pamiętać, że niektóre kanały na MUX=ach startowały nawet po roku od otrzymania koncesji, ale my nie chcemy tyle czekać. Robimy wszystko, aby ruszyć w dniu otrzymania kompletu dokumentów niezbędnych do prowadzenia komercyjnej emisji – zaznacza Winnicki.

Obecnie w miejsce dawnej ATM Rozrywki nadawana jest jedynie testowa plansza z informacją „Silver TV, start już wkrótce!”, na co zgodę miała wyrazić Krajowa Rada. – Na posiedzeniu, które odbyło się 4 marca 2021 roku KRRiT zajęła stanowisko, że próbna emisja programu jest możliwa dopiero po uzyskaniu decyzji koncesyjnej, a nie uchwały KRRiT. Jednocześnie Rada uznała za dopuszczalną emisję planszy zawierającej nieruchome obrazy, zapowiadającej przyszłą emisję programu „Silver TV”, jak również planszy informującej o nowym standardzie nadawania (DVB-T2/HEVC). KRRiT uznała, że nie dojdzie w takim przypadku do rozpowszechniania programu – poinformowała Teresa Brykczyńska, rzeczniczka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji portal Wirtualnemedia.pl.

Michał Winnicki pytany przez nas o datę startu kanału tłumaczy, że procedura może potrwać jeszcze bardzo długo, dlatego trudno określić, kiedy rozpocznie nadawanie. – Dopiero, kiedy dostaniemy koncesję, możemy wystąpić do UKE z wnioskiem o rezerwację częstotliwości. To z kolei może potrwać tydzień, miesiąc, bądź nawet dłużej. Po wydaniu decyzji o rezerwacji częstotliwości możemy złożyć wniosek o wydanie pozwoleń radiowych na konkretne stacje nadawcze i dopiero wtedy Emitel może puścić sygnał z nadajników Czas trwania całego procesu uruchomienia kanału zależy od dobrej woli urzędów – podkreśla nasz rozmówca.

W związku z faktem, że nie wiadomo, jak długo trwają procedury formalno-prawne, nie chce także zdradzać propozycji programowych, jakie pojawią się w ramówce. – Mamy już kilka propozycji programów, ale biorąc pod uwagę, że nie mamy jeszcze wyznaczonej konkretnej daty startu, na razie nie chcę ich zdradzać. Zdradzilibyśmy konkurencji nasze pomysły, podczas gdy sami nie wiemy, kiedy rozpoczniemy nawet ich nadawanie. Sygnały, jakie dostaję z KRRiT czy z UKE jasno świadczą o tym, że start w marcu jest niemożliwy. Może uda nam się ruszyć z emisją na MUX1 w kwietniu – słyszymy.

Na razie wiadomo jedynie, że w ofercie znajdą się seriale, filmy, rozrywka, programy podróżnicze, kulinarne czy programy muzyczne skierowane do starszego widza.

Oprócz nadawania w telewizji naziemnej, nowy kanał będzie dostępny również u operatorów kablowo-satelitarnych. – Rozmawiamy ze wszystkimi operatorami u których był obecny kanał ATM Rozrywka. Wszyscy wyrazili zainteresowanie wypełnieniem slotu naszym nowym kanałem. Dystrybucja kablowa i satelitarna jest już właściwie załatwiona. Operatorzy bardzo się ucieszyli z faktu, że nasz kanał będzie nadawany od pierwszego dnia w jakości HD. ATM Rozrywka była dostępna tylko w SD – komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Michał Winnicki.

Konkurs cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem nadawców. Oprócz Michała Winnickiego wnioski na zagospodarowanie wolnego miejsca na MUX-1 złożyli: ATM Grupa na ATM Rozrywka, Telewizja Polsat (dla kanału Polsat Edu), Wirtualna Polska (H! TV), Red Carpet Media Group (Red Carpet TV), Green Content (Dmax), Gaming Tech Esports Media (CD Action TV).

TVP1 i Polsat liderami w DVB-T w lutym

Liderem oglądalności wśród widzów naziemnej telewizji cyfrowej w lutym br. w grupie 4+ była TVP1, a w 16-49 – Polsat. Największym wzrostem pochwalić się mógł Polsat News, a najwięcej straciło Metro.