Pod koniec października ub. roku po niemal 11 latach odszedł z „Głosu Wielkopolskiego” Michał Kopiński, manager do spraw rozwoju subregionów. Pisząca o odejściach z tytułu poznańska mutacja „Gazety Wyborczej” łączy to odejście z przejęciem Polska Press przez Orlen (ogłoszono je w grudniu 2020 roku; zgodę na przejęcie UOKiK wydała w lutym, transakcję sfinalizowano na początku marca br).
Z „Głosu Wielkopolskiego” odszedł też reporter działu miejskiego (ostatnio zajmujący się tematyką zdrowotną) Mikołaj Woźniak, dziennikarz od spraw kryminalnych Norbert Kowalski (po ośmiu latach), zajmująca się ekologią Marta Danielewicz, a także dziennikarz polityczny Błażej Dąbkowski. Odchodzi też dziennikarz śledczy Łukasz Cieśla i – jak ustaliliśmy – także Anastazja Bezduszna z działu Dodatków.
Pytany o powody ich odejścia dziennikarzy, redaktor naczelny dziennika Adam Pawłowski mówi „Gazecie Wyborczej”: – To ich decyzja.
To kolejne odejścia z dzienników wydawanych przez Polska Press. Na początku marca pożegnała się z redakcją „Dziennika Zachodniego” Dorota Pachelska, wiceszefowa newsroomu . Impulsem do tego odejścia była niedawna zmiana właścicielska i związana z tym niepewność co do zawodowej przyszłości. Wcześniej pożegnały się z redakcją: wieloletnia sekretarz Anna Ładuniuk i publicystka polityczna Agata Pustułka. W śląskich mediach obie dziennikarki przepracowały niemal trzy dekady.
W połowie stycznia br. z Polska Press odszedł Paweł Siennicki (został wiceprezesem Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”), stanowisko redaktora naczelnego „Polski Metropolii Warszawskiej” przejął po nim Wojciech Rogacin.
Polska Press należy już do Orlenu
Orlen sfinalizował przejęcie Polska Press Grupy kilka dni temu, a tuż przedtem członek zarządu wydawcy i jednocześnie redaktor naczelny wydawnictwa Paweł Fąfara napisał manifest niezależności mediów Polska press, który wydrukowały wszystkie dzienniki tego wydawcy.
– Moim obowiązkiem jest wyjaśnienie, co to (tzn. przejęcie przez Orlen – JK) może oznaczać dla treści, które przygotowuje dla Was nasz kilkusetosobowy zespół dziennikarski. Zapewniam Państwa, że tego samego, co w przeszłości, możecie oczekiwać po nas również w przyszłości. Przynajmniej dopóki będziemy mogli kontynuować naszą misję. I to nawet, gdyby z jakichkolwiek powodów miała ona potrwać już tylko miesiąc czy choćby jeden dzień. Od zasad, którymi się kierujemy – niezależnego, uczciwego, wolnego dziennikarstwa – nie odstąpimy – zaznaczył Fąfara.
W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych, prawie 150 tygodników lokalnych, bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl” i blisko 500 serwisów internetowych, głównie Naszemiasto.pl i portale poszczególnych tytułów prasowych. Grupa kapitałowa w 2019 r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam – o 4,9 proc., a liczba pracowników wynosiła 2 126.