W TVN24 i Polsat News wyemitowano w czwartek sporo materiałów w krytycznym tonie opisujących podatek od przychodów reklamowych. Obie stacje podkreślają, że ich nadawcy w 2019 roku zapłacili dużo więcej podatku dochodowego niż TVP i Polskie Radio. Ministerstwo Finansów zamieściło także wczoraj zestawienie przychodów i podatku dochodowego dla kilku prywatnych firm medialnych.
W środę TVN24 i Polsat News, tak samo jak pozostałe stacje Grupy TVN Discovery i Telewizji Polsat, a także kilku innych nadawców telewizyjnych, radiowych i wydawców internetowo-prasowych, nie emitowały normalnych programów, ponieważ brały udział w akcji „Media bez wyboru”.
W proteście przeciw zapowiedzianemu podatkowi od przychodów reklamowych przez dobę pokazywały tylko czarne plansze odsyłające do wspólnego listu w tej sprawie podpisanego przez ponad 40 spółek mediów prywatnych.
TVN24: nowy podatek to haracz na media
Wczoraj od rana planowany podatek i protest mediów prywatnych przeciw niemu jest jednym z najważniejszych tematów w TVN24 i Polsat News. Ta pierwsza stacja przy „pasku” u dołu ekranu zamieściła hasło „Media bez wyboru” na czarnym tle oraz emituje specjalny klip o daninie od reklam.
Na antenie TVN24 krytycznie skomentowali ją m.in. Bogusław Chrabota z „Rzeczpospolitej” i Jerzy Baczyński z „Polityki” oraz kilku medioznawców, przytaczano komentarze polityków opozycji i stanowisko przedstawicieli Komisji Europejskiej. Na „pasku” regularnie pokazywano napis: „Haracz na media”, tego sformułowania używają też dziennikarze. Wiele razy łączono się z reporterem w Budapeszcie, który opowiadał, jak niezależne media węgierskie zostały zmarginalizowane przez rząd Vitora Orbana poprzez podatki, nowe przepisy i przejęcia.
We wtorek sąd oddalił odwołanie ostatniego dużego niezależnego radia węgierskiego Klubrádió na nieprzedłużenie mu koncesji wygasającej 14 lutego.
Ponadto przypomniano najważniejsze afery, które w ostatnich latach ujawnili dziennikarze Grupy TVN. Pokazywano również materiały opisujące, jak nowy podatek może zaszkodzić mediom regionalnym i lokalnym.
W Polsat News na „pasku” wyświetlano napis „Media bez wyboru – protest prywatnych mediów”. Również w tej stacji o konsekwencjach planowanego podatku mówili dziennikarze i medioznawcy.
TVN i Polsat zapłaciły więcej podatku dochodowego niż TVP i Polskie Radio
Oba kanały informowały też, że w 2019 roku ich nadawcy, a także kilka innych dużych firm medialnych, zapłaciło dużo więcej z tytułu podatku dochodowego CIT niż spółki mediów publicznych.
W Polsat News, powołując się na „Dziennik Gazetę Prawną”, podkreślono, że Grupa Polsat zapłaciła prawie 188 mln zł podatku dochodowego. Do grupy należą przede wszystkim Telewizja Polsat i Cyfrowy Polsat.
Telewizja Polsat w ujęciu jednostkowym przy 1,54 mld zł przychodów i 379,5 mln zł zysku netto zapłaciła 75,6 mln zł podatku dochodowego, Eleven Sports w roku rachunkowym od połowy 2018 do połowy 2019 roku przy 23,75 mln zł zysku netto miało 5,24 mln zł straty podatkowej (rok wcześniej zanotowało 52,53 mln zł straty netto), natomiast Polsat Media przy 212,36 mln zł przychodów i 149,31 mln zł zysku netto nie płacił podatku. Do Polsatu należą też inne spółki, m.in. nadawcy stacji przejęci kilka lat temu od Grupy ZPR Media.
– Za 2019 roku Cyfrowy Polsat miał ponad 96 mln zł podatków należnych (w ujęciu jednostkowym – przyp.), a Telewizja Polsat ponad 90 mln. Dla porównania, TVN i TVN Media zapłaciły prawie 33 ml – poinformowano w Polsat News. Wyliczono, że Bauer Media zapłacił ponad 32 mln zł podatku, Agora – 11 mln zł, TV Puls – 10 mln zł, Eurozet – prawie 10 mln zł, a Grupa Radiowa Time – ponad 7 mln zł.
– Dla porównania, Telewizja Polska zapłaciła ponad 7 mln zł, a Polskie Radio – 25 tys. zł – zaznaczono.
Według zestawienia największych płatników CIT opublikowanego przez Ministerstwo Finansów w 2019 roku Telewizja Polsat zapłaciła 91,36 mln zł podatku.
Notowany na giełdzie Cyfrowy Polsat podał już wyniki finansowe za trzy kwartały ub.r. Grupa kapitałowa, której większość biznesu stanowi Polkomtel, operator sieci Plus, zanotowała wzrost przychodów z 8,61 do 8,71 mld zł zysku netto z 802,7 do 819,5 mln zł. Zapłaciła 220,6 mln zł podatku dochodowego, wobec 233,3 mln zł rok wcześniej.
Podobne zestawienie pokazywano w TVN24. W przypadku Grupy Polsat podano tylko kwotę podatku zapłaconą przez Telewizję Polsat i jej spółki zależne.
Grupa TVN Discovery obejmuje trzy główne spółki. W 2019 roku grupa kapitałowa TVN (należy do niej TVN i biuro reklamy TVN Media) osiągnęła wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 5 proc. do 2,07 mld zł oraz wyniku netto ze 157,71 mln zł straty do 540,57 mln zł zysku. Nadawca miał 110,19 mln zł obciążeń z podatku dochodowego (43,2 mln zł bieżącego i 66,99 mln zł odroczonego), wobec 220,73 mln zł rok wcześniej.
Natomiast spółka Discovery Polska zanotowała 113,97 mln zł przychodów, 5,68 mln z podatku dochodowego i 7,92 mln zł straty netto.
Według danych Ministerstwa Finansów TVN zapłacił w 2019 roku 5,13 mln zł podatku CIT, a TVN Media – 27,75 mln zł (Discovery Polska to zbyt mała firma, by znaleźć się w zestawieniu przygotowanym przez resort).
„Wiadomości”: TVN przez 5 lat zapłacił tylko 70 tys. zł podatku
Natomiast w środę w głównym wydaniu „Wiadomości” w materiale o podatku reklamowym przypominano analizę sprzed kilku lat „Gazety Finansowej” opartą na danych Ministerstwa Finansów. Wynika z nich, że w latach 2012-2016 TVN przy łącznie 9 mld zł przychodów zapłacił jedynie 70 tys. zł podatku dochodowego.
W relacji wytknięto też wielomilionowe zarobki zarządów TVN i Agory.
Ile zarobiły TVP i Polskie Radio?
Telewizja Polska w 2019 roku osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł (głównie dzięki 1,13 mld zł rekompensaty abonamentowej) oraz 89 mln zł zysku netto. Według danych Ministerstwa Finansów zapłaciła 7,37 mln zł należnego podatku dochodowego.
Polskie Radio w 2019 roku zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.). Wynik netto firmy to 10,44 mln zł straty, wobec 15,3 mln zł zysku rok wcześniej.
Ministerstwo Finansów podało, że nadawca zapłacił 25,7 tys. zł podatku dochodowego. Wiosną ub.r. prognozował, że w całym roku osiągnie 80 zł zysku netto.
Ministerstwo Finansów zestawia przychody i podatek dochodowy mediów prywatnych
Po południu na twitterowym profilu Ministerstwa Finansów opublikowano dwie grafiki, w których zestawiono wysokość przychodów i zapłaconego podatku dochodowego w 2019 roku dla grup TVN i Agora, Telewizji Polsat oraz polskich spółek Google’a i Facebooka.
– Fajne dane. Takie nie bardzo na temat. CIT jest podatkiem dochodowym – zauważyła publicystka Kataryna. – Hej MF, pominęliście jednego podatnika. Telewizja Polska SA: 0,201% – skomentował Marek Chądzyński z „Dziennika Gazety Prawnej”.