W opublikowanym w czwartek sprawozdaniu za czwarty kwartał ub.r. Orlen poinformował, że w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Ruchu pod koniec listopada ub.r. objął 109,29 mln jego akcji po 1,83 zł za sztukę. Stał się właścicielem 64,94 proc. kapitału firmy.
Tym samym koncern paliwowy potwierdził nieoficjalne informacje, że w akcje Ruchu zainwestował 130 mln zł.
Przejęcie firmy kolporterskiej to realizacja umowy z czerwca ub.r. zawartej przez Orlen, Alior Bank (kredytujący Ruch od wielu lat), PZU i PZU Życie. Spółka zależna Aliora przejęła wtedy Ruchu za symboliczną złotówkę od Lurena Investments, spółki jego wieloletniego prezesa Igora Chalupca.
W listopadzie PZU i PZU Życie objęły 29 proc. akcji Ruchu (płacąc 58 mln zł), a spółka Alior Banku – 6 proc. (za 12 mln zł).
Orlen w sprawozdaniu poinformował, że w ramach tymczasowego rozliczenia transakcji „zaalokował nadwyżkę ceny zapłaconej nad wartością nabytych aktywów netto na wartość firmy”.
W listopadzie Ruch dzięki środkom otrzymanym od Orlenu na poczet przyszłej transakcji zrealizował płatności w ramach dwóch porozumień układowych z wierzycielami (głównie wydawcami prasowymi i Alior Bankiem). W pierwszy postępowaniu układowym 143 mln zł zaległych zobowiązań kolportera zostało zredukowane o 80 proc., a w drugim umorzono połowę z 19 mln zł.
Ruch z 25 mln zł aktywów netto
Nabyte aktywa Ruchu zostały tymczasowo wycenione przez Orlen na 272 mln zł, z czego 131 mln zł to środki pieniężne i ich ekwiwalenty, 59 mln zł – należności, 20 mln zł – rzeczowe aktywa trwałe, a 8 mln zł – wartości niematerialne i pozostałe aktywa.
Zobowiązania oszacowano na 247 mln zł, w tym 149 mln zł zobowiązań z tytułu dostaw i usług, 61 mln zł rezerw oraz 35 mln zł kredytów, pożyczek i obligacji.
W efekcie aktywa netto Ruchu wynoszą 25 mln zł, a wartość firmy – 114 mln zł.
Orlen zaznaczył, że „jest jeszcze w trakcie procesu identyfikacji nabytych aktywów, zobowiązań oraz zobowiązań warunkowych w celu przeprowadzenia ich wyceny do wartości godziwej, w związku z czym na chwilę obecną jako wartości tymczasowe zostały zaprezentowane wartości księgowe aktywów i zobowiązań Grupy Kapitałowej RUCH”.
145 więcej punktów Stop Cafe, 124 mniej kiosków Ruchu
W grupie kapitałowej Orlenu Ruch został włączony do segmentu detalicznego. Obejmuje on przede wszystkim 2 855 stacji paliwowych, w tym 2 322 własnych i 533 działające w systemie franczyzowym.
Orlen ma 1 811 stacji w Polsce (szacuje, że należy do niego 33,7 proc. detalicznego rynku paliw), 583 w Niemczech (6,6 proc. udziału), 419 w Czechach (25 proc.), 29 na Litwie i 13 na Słowacji. Wiosną ub.r. firma zaczęła rebranding zagranicznych stacji na markę Orlen.
Na stacjach koncernu na koniec ub.r. działało 2 290 punktów gastronomicznych, o 145 więcej niż przed rokiem. Ich liczba w Polsce zwiększyła się w ub.r. o 26 do 1 725 (wliczając 662 sklepy convenience), w Czechach o 79 do 385, w Niemczech o 22 do 139, na Litwie o 5 do 28, a na Słowacji pojawiło się ich 13.
W Niemczech punkty działają pod marką Star Connect, a na pozostałych rynkach jako Stop Cafe.
Orlen podał, że na koniec ub.r. do Ruchu należało 1 209 kiosków i saloników prasowych. To o 124 mniej niż średnio w 2019 roku. Z kolei w 2018 roku sieć detaliczna firmy zmalała o 213.
Zmiany we władzach Ruchu
Wraz z przejęciem większościowego pakietu akcji Ruchu przez Orlen z zarządu firmy kolporterskiej odeszli Miłosz Szulc i Tomasz Swat, dołączył Bartosz Bielak (od czerwca ub.r. pracuje w Orlenie jako ekspert), a funkcję prezesa objął Piotr Regulski, poprzednio członek zarządu.
Z radą nadzorczą Ruchu pożegnali się Tomasz Przybek, Krzysztof Kowalewski i Joanna Lassak, a nowymi członkami zostali menedżerowie Orlenu Łukasz Porażyński i Barbara Hajdas oraz związana z PZU Marta Marchewicz, którą pod koniec grudnia zastąpiła Agnieszka Zalewska.
Na początku grudnia, prezentując swoją strategię do 2030 roku, Orlen zapowiedział, że uruchomi 200 punktów Ruch w nowych formatach sprzedażowych, a w 2021 roku zainstaluje 2 tys. automatów do odbioru paczek. Prezes Orlenu Daniel Obajtek poinformował, że marka Ruch będzie dalej funkcjonować, natomiast zostanie wzbogacona.
W styczniu koncern złożył wniosek o rejestrację znaku towarowego Orlen w Ruchu.
Ruch ze spadkiem wpływów i dużą stratą
W 2019 roku Ruch zanotował spadek przychodów sprzedażowych o 7,5 proc. do 1,24 mld zł, 77,34 mln zł straty operacyjnej (wobec 42,57 mln zł w 2017 roku) i aż 352,23 mln zł straty netto (rok wcześniej wyniosła ona 56,81 mln zł).
Przychody Ruchu ze sprzedaży prasy i wydawnictw (głównie książek) zmalały rok do roku o 31,7 proc. do 355,47 mln zł. Sprzedaż prasy w kanale detalicznym poszła w dół o 17,7 proc. do 93,37 mln zł, a w kanale hurtowym – o 35,6 proc. do 261,46 mln zł. Sprzedaż prasy w prenumeracie przez Ruch spadła z 57,96 do 36,92 mln zł.
Z kolei wpływy Ruchu ze sprzedaży dób szybkozbywalnych poszły w dół z 617,99 do 230,44. Spółka zaznaczyła, że spadek o ok. 300 mln spowodowało sprzedanie na początku ub.r. zapasów wyrobów tytoniowych Orlenowi. Następnie koncern paliwowy przekazał te produkty Ruchowi do sprzedaży w modelu komisowym. Wpływy z tego tytuły wyniosły w ub.r. 20,62 mln zł.
Liczba zewnętrznych placówek, do których Ruch dostarcza pracę, zmniejszyła się w ciągu roku o 964 do 13 819, mimo że Ruch zaczął obsługiwać w tym zakresie 750 stacji paliwowych Orlenu. Jednocześnie firma na mocy aneksu do umowy zmieniła model współpracy z Żabką: skupiła się na obsłudze jej sklepów o największym potencjale sprzedażowym. Do połowy ub.r. dostarczała prasę do ok. 2 450 sklepów, a na koniec roku tylko do 1 850, z których ok. 1 550 było w tej grupie nowych.