„W czasach, gdy podróże były nie lada wyzwaniem, stanowił dla Czytelników okno na świat. Przez ostatnie 11 lat naszemu wydawnictwu również przyświecała idea ukazywania całego świata z polskiej perspektywy i zachęcania do poznawania go. Dzisiaj, kiedy właściwym stało się raczej zachęcanie do pozostania w domach, jedyną słuszną decyzją jest zawieszenie nowych wydań miesięcznika »Poznaj Świat«” – oświadczyła na stronie internetowej magazynu (poznaj-swiat.pl) jego redaktor naczelna Katarzyna Rojek.
Dodaje: „Mamy nadzieję, że spotkamy się z Wami na Facebooku (@miesiecznikpoznajswiat) oraz że kolejne wydania miesięcznika pojawią się, oby jak najszybciej, w lepszych dla nas wszystkich czasach”. Ostatni drukowany numer magazynu trafił do sprzedaży w listopadzie 2020 roku.
Rojek w rozmowie z „Press” mówi, że decyzja o zawieszeniu wydawania miesięcznika „Poznaj Świat” była związana z panującym obecnie stanem pandemii. – Nie bez znaczenia również jest fakt, że sprzedaż miesięcznika podczas pandemii spadła, szczególnie podczas lockdownu, a nie możemy mieć pewności, czy taka sytuacja się nie powtórzy. Mamy nadzieję na powrót do wydawania miesięcznika, gdy wszystko wróci do normy. Część pracowników została zwolniona, ale nie zamknęliśmy się całkowicie – dodaje.
„Kontynenty” i „National Geographic” walczą o czytelnika
W kwietniu 2020 roku Grupa ZPR Media zawiesiła wydawanie miesięcznika „Podróże”. Wydawca podjął tę decyzję, spodziewając się dużego spadku wpływów z reklamy w związku problemami branży turystycznej wynikającymi z pandemii koronawirusa.
Nadal regularnie ukazuje się kwartalnik podróżniczo-literacki „Kontynenty”. – Mimo zmiany sposobu dystrybucji i ograniczenia się wyłącznie do naszych własnych kanałów sprzedażowych, rośnie nam sprzedaż magazynu i liczba prenumeratorów – mówi Dariusz Fedor, redaktor naczelny i wydawca „Kontynentów”. Utrzymaniu zainteresowania czytelników pomaga też charakter pisma. – Nie piszemy o bieżących sprawach dotyczących podróżowania, ale o tym, jak poznawać świat w sposób mądry i odpowiedzialny – dodaje Fedor.
Regularnie ukazują się miesięczniki „National Geographic” oraz „National Geographic Traveler” (Burda Media Polska). W listopadzie 2020 roku sprzedaż tego pierwszego wyniosła 17 363 egz., a drugiego – 13 020 egz. (dane ZKDP).
– Magazyny National Geographic oraz Traveler sprzedają się głównie w prenumeracie, na którą pandemia nie miała większego wpływu. Zanotowaliśmy za to spadki sprzedaży egzemplarzowej spowodowanej zamknięciem punktów, w których dostępne są oba magazyny, podczas lockdownu i ograniczeniami z tym związanymi. Najtrudniejszym okresem był marzec/kwiecień 2020, ale obecnie powoli odbudowujemy straty na obu tytułach. Pracujemy również nad alokacją nakładów w/w tytułów min. uruchamiamy dostawy do sieci handlowych, które dotychczas nie sprzedawały tych magazynów – komentuje w rozmowie z „Press” Agnieszka Załęska-Franus, redaktor naczelna „NG” i „NG Traveler”.
Dodaje, że jedyną zmianą było zmniejszenie objętość obu magazynów, a w przypadku „Travelera” więcej miejsca jest poświęcone tematom związanym z podróżowaniem po Polsce. – Zarówno nakłady jak i cena egzemplarzowa nie ulegną zmianie – powiedziała Załęska-Franus.