Decyzją szefa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji powstał Krajowy Instytut Mediów w ramach programu Telemetria Polska, skupiającego się na stworzeniu nowego, jednoźródłowego badania mediów. Jego celem ma być integracja rynku poprzez budowanie „partnerskich i merytorycznych relacji między rynkiem a regulatorem”. Jego szefem został Mirosław Kalinowski.
Jak wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl, Krajowy Instytut Mediów (KIM) miał powstać na podstawie ustawy o finansach publicznych. KIM ma głównie zajmować się badaniem założycielskim w ramach prac nad nowym, jednoźródłowym pomiarem mediów (KRRiT pracuje nad nim od kwietnia 2018 roku wspólnie z rynkiem – przyp.red.). Badanie założycielskie ma być przeprowadzone na próbie co najmniej 30 tys. gospodarstw domowych (62 tys. pomiarów indywidualnych), realizowane z założeniem wysokiego wskaźnika odpowiedzi na próbie Teryt GUS. –
Będzie największym i najbardziej kompleksowym narzędziem, opisującym populację jednocześnie internautów, telewidzów i radiosłuchaczy. Istotnym elementem narzędzia badawczego będzie pomiar budżetu czasu – informuje Wirtualnemedia.pl dyrektor Krajowego Instytutu Mediów, Mirosław Kalinowski.
Zadaniem Krajowego Instytutu Mediów będzie również „tworzenie i wspieranie standardów rynkowych” w zakresie realizacji pomiarów na próbach losowych, rekrutacja i utrzymanie paneli telemetrycznych. Instytut ma być również partnerem badawczym i świadczyć usługi dla innych organizacji, które zajmują się organizowaniem badania mediów w Polsce.
Celem analiza profilu odbiorców mediów
Pomiar KIM w ramach badania założycielskiego ma dotyczyć zarówno telewizji linearnej, jak i treści konsumowanych przez odbiorców w postaci VOD, podcastów czy za pośrednictwem aplikacji i serwisów.
W pierwszej fazie badania założycielskiego zostanie utworzony panel trendów, zakładający udział 10 tys. panelistów, którzy będą badani co roku, by obserwować zmiany technologiczne, zachodzące w ich gospodarstwach domowych oraz zmiany ich zachowań jako odbiorców.
W innym zakresie badanie ma także wskazywać m.in. stopień zależności między społeczeństwem a mediami, to jak kształtuje się dostęp do informacji, rozrywki i tego, jak odbiorcy z nich korzystają. W ten sposób mają powstać „typologie konsumentów mediów”, które mają umożliwić budowanie wskaźników „kompetencji kulturowej” Polaków.
W lutym br. ma rozpocząć się pilotaż narzędzia badawczego i rekrutacji do badania. Według planów Krajowego Instytutu Mediów, w drugim kwartale 2021 roku mają zostać wyłonione firmy badawcze, które przed wakacjami zrealizują pierwszą część badania. Jego wstępne wyniki mają być natomiast dostępne w trzecim kwartale 2021 roku. Od 2022 roku badanie ma mieć charakter ciągły.
Dyrektorem KIM Mirosław Kalinowski
Dyrektorem Krajowego Instytutu Mediów został Mirosław Kalinowski. Z rynkiem badawczym jest związany od 30 lat, z czego najdłużej pracował w SMG/KRC i Millward Brown, gdzie pełnił funkcję dyrektora ds. realizacji badań. Był odpowiedzialny między innymi za realizację badań TGI (segmentacje konsumenckie: Target Group Index) , PBC (Polskie Badania Czytelnictwa), Nettrack (Badania Internetu).
Doświadczenie zdobywał m.in. przy realizacji Europejskiego Sondażu Społecznego 2018 dla IFIS PAN, World Pool dla Instytutu Gallupaa, Global Attitudes dla PEW Research. Od 1997 roku realizował establishment survey dla firmy AGB, oraz rekrutacje do paneli telemetrycznych i pasywnych – dla Instytutu Median mierzącego oglądalność telewizji w Czechach.
Od maja 2020 współpracuje z KRRiT, odpowiadał za wypracowanie porozumienia ze stroną rynkową w kontekście badania założycielskiego, które ma stać się stałym źródłem danych na temat konsumentów mediów w Polsce.
W ramach instytutu będzie działał zespół specjalistów, który zajmie się zbieraniem i analizą danych mediowych, ich segmentacją i diagnozą. Krajowy instytut Mediów będzie badawczym organem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, działającym we współpracy z nadawcami i marketerami zrzeszonymi w Joint Industry Comittee i poza nim.