Po 10 latach kierowania „Polską Metropolią Warszawską” i łącznie 13 latach pracy w Polska Press, z wydawnictwa odszedł Paweł Siennicki. Nowym redaktorem naczelnym pisma został Wojciech Rogacin, który nadal będzie też szefem Agencji Informacyjnej Polska Press. – Na razie nie wyznaczam nowych celów, czekam z tym do lutego – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl.
W komunikacie Polska Press przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl zaznaczono, że Paweł Siennicki sam podjął decyzję o odejściu z wydawnictwa. Był z nim związany od 2006 roku. Najpierw pełnił funkcję pierwszego zastępcy redaktora naczelnego, wówczas wspólnie z Pawłem Fąfarą przygotowywał i wprowadzał zmiany, dzięki którym warszawskie wydanie „Polski” przeszło restrukturyzację oraz ewolucję w dziennik opinii.
W 2010 roku został naczelnym „Polski Metropolii Warszawskiej”. Zanim dołączył do Polska Press, Paweł Siennicki był m.in. dziennikarzem „Rzeczpospolitej”, “Wprost”, TVN 24 oraz zastępcą szefa działu krajowego „Newsweeka”.
Rogacin w Polska Press od 15 lat
Od początku lutego br. obowiązki redaktora naczelnego „Polski Metropolii Warszawskiej” przejmie Wojciech Rogacin, który z Polska Press związany jest od 2006 roku. Zaczynał jako jeden z założycieli, a następnie zastępca redaktora naczelnego „Polski Metropolii Warszawskiej”. Odpowiadał za współpracę dziennika z brytyjskim „The Times”.
Od pięciu lat jest szefem Agencji AIP, którą stworzył w ramach Grupy Polska Press. Wcześniej pracował w tygodniku „Newsweek Polska”, „Gazecie Wyborczej” oraz tygodniku „Słowo Podlasia”. Jako były korespondent „Newsweeka” podczas wojny w Iraku, wspólnie z dziennikarką Dorotą Kowalską napisał książkę „Korespondenci PL” o polskich reporterach wojennych.
Od lutego br. Wojciech Rogacin będzie odpowiedzialny nie tylko za rozwój dziennika „Polska Metropolia Warszawska”, ale też za portal Polskatimes.pl, magazyn „Nasza Historia” oraz za warszawską redakcję naszemiasto.pl. – Na razie jest jeszcze zbyt wcześnie na kreślenie planów rozwoju, póki co gazecie szefuje jeszcze Paweł Siennicki – powiedział nam Rogacin.
Siennicki miał w poniedziałek wyłączony telefon, Grupa Polska Press oficjalnie nie skomentowała zmiany.
W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl”.
Jak analizowaliśmy szczegółowo w lipcu, grupa kapitałowa Polska Press w 2019 r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam – o 4,9 proc., a liczba pracowników – o 107 do 2 126.
Średnie rozpowszechnianie płatne razem „Polski Metropolii Warszawskiej” w sierpniu 2020 roku wyniosło 1 879 egz.
Polska Press niebawem w Orlenie
Na początku grudnia ub.r. umowę kupna 100 proc. udziałów Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau podpisał PKN Orlen kontrolowany przez Skarb Państwa. Według nieoficjalnych informacji zapłaci za wydawnictwo ok. 120 mln zł.
W komunikacie prasowym Orlen wyliczył szereg możliwych synergii, które może osiągnąć z Polska Press, m.in. w zakresie logistyki i marketingu. – Dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN Orlen do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej – uzasadnił prezes Orlenu Daniel Obajtek.
– Chciałbym, by media Polska Press były niezależne, by redakcje nie były obciążone lokalnymi uwarunkowaniami. Jeżeli za redakcjami Polska Press stanie partner tak solidny jak Orlen, ich niezależność i swoboda znacznie się zwiększą – ocenił Obajtek pod koniec grudnia z rozmowie z „Sieciami”.
Wejście koncernu paliwowego w sektor prasowy porównał do akwizycji holdingu Zygmunta Solorza. – Nie ukrywam: chciałbym, by media w Polsce były polskie, tak jak są niemieckie w Niemczech czy francuskie we Francji – dodał.
Zgodę na przejęcie Polska Press przez Orlen musi wyrazić prezes UOKiK-u. Daniel Obajtek prognozował, że decyzja powinna zapaść do końca stycznia.