We wtorek po trzech miesiącach od ogłoszenia zbiórki internetowe Radio 357 rozpoczęło regularną emisję. – Zaczyna się Radio 357 – tymi słowami przywitali słuchaczy Marcin Łukawski i Krystian Hanke. Aby uruchomić pełną wersję – jak zapewniają twórcy rozgłośni – będą potrzebować mniej niż trzy miesiące. Moduł podcastowy może wystartować jeszcze w styczniu, redakcja zapowiada też nowe nazwiska w zespole.
Radio jest tworzone przez zespół dziennikarzy poprzednio związanych z Trójką. – Jak się robi takie radio? Weźmy za przykład nasz „Ranek”. To audycja, którą słuchacze znają i jaką, wierzymy w to, lubili. Z tymi samymi głosami, punktami programu, poczuciem humoru i delikatną złośliwością w stosownych momentach oraz z takim samym udziałem słuchaczy – mówi Marcin Łukawski, prowadzący poranne pasmo.
Radiowcy kilka dni temu ujawnili ramówkę startującej stacji. Wiadomo, że w pierwszym dniu nadawania o godz. 6.30 pojawi się audycja „Poranek inny niż wszystkie” prowadzona przez Marcina Łukawskiego z udziałem Krystiana Hanke i Tomasza Rożka. W godzinach 9.30-12.00 – „Kieruj się na południe”, program Marka Niedźwieckiego. Od godz. 12.00 – „Co Państwo na to?” Kuby Strzyczkowskiego, zaś godzinę później nadana zostanie „Wersja polska”, czyli audycja prezentująca muzykę polskich wykonawców.
We wtorek prowadzący poranne pasmo Marcin Łukawski wraz z Krystianem Hanke ogłosili na antenie: – Zaczyna się Radio 357.
Chwilę później nadano utwór „Niepokonani” Perfectu, co – zdaniem komentujących internautów – nawiązywało do historii odejść z Trójki poszczególnych dziennikarzy, tworzących nową rozgłośnię.
Popołudniowe pasmo (od 17 do 19) poprowadzą Ernest Zozuń i Patrycjusz Wyżga. Od 19 do 21 gospodarzami dwugodzinnych audycji muzycznych będą Marta Malinowska, Aleksandra Budka, Piotr Stelmach i Marcin Cichoński.
Inaczej ma wyglądać ramówka w piątki, kiedy audycje poprowadzą m.in. Tomasz Michniewicz, Michał Olszański i Katarzyna Borowiecka. Wśród autorów weekendowych audycji znajdą się Marek Niedźwiecki, Krystian Hanke i Gabi Darmetko.
Rozgłośnia ma być „młodsza” w charakterze niż poprzednie miejsce pracy dziennikarzy. – Przede wszystkim otworzymy się na młodszą muzykę: pojawi się elektronika, hip-hop, ciekawe brzmienia z różnych gatunków spoza mainstreamu. Internet zresztą narzuca odmłodzenie, choćby przez formę podcastów, interakcji ze słuchaczami. Rozluźnimy krawat. Nie stanie się to od zaraz, bo do „odmłodzenia” musimy przywyknąć sami, oraz przekonać słuchaczy, ale się stanie – komentuje Katarzyna Pruchnicka.
Kiedy Radio 2.0?
Radio 357 jest tworzone w oparciu o społecznościową zbiórkę w serwisie Patronite. W ciągu trzech miesięcy udało się zebrać ponad milion złotych oraz 435 tys. zł deklaracji comiesięcznych wpłat (czyli subskrypcji), pozwalających na uruchomienie tak zwanego Radia 0.9. W tym wariancie dziennikarze proponują stałe pasma oraz autorskie audycje muzyczne i kulturalne. Po osiągnięciu poziomu 485 tys. zł uruchomione zostanie rozgłośnia w wersji 2.0, z serwisami, sportem i publicystyką, nadające całą dobę.
– Zaczynając z dzisiejszego poziomu, Radio 2.0 będziemy w stanie postawić wcześniej niż za trzy miesiące. Zresztą jego elementy antenowe będą obecne już w dniu premiery. Najwięcej czasu oczywiście zajmie rozwój aplikacji, która docelowo ma pozwalać słuchaczom dobierać samodzielnie treści i układać je we własną „ramówkę”. Natomiast zawartość anteny – publicystyka, reportaż czy serwisy informacyjne – będą gotowe o wiele wcześniej – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Michniewicz, jeden z założycieli i dziennikarzy stacji.
W miarę zbierania kolejnych środków, płynnie będą dochodziły elementy pełnowymiarowej całodobowej stacji, z serwisami, reportażami i licznymi, prowadzonymi przez ekspertów w swych dziedzinach, audycjami autorskimi. Od 5 stycznia audycje wypełnią dzienną część ramówki (od 10 do 14 godzin dziennie), a w nocy nadawana będzie muzyka wybierana przez redakcję muzyczną.
Radio 2.0 ma być hybrydą stacji radiowej i interaktywnej aplikacji, w której słuchacze będą mogli dobierać samodzielnie treści, omijać audycje, które ich nie interesują i programować własną „ramówkę” (albo zdawać się na podpowiedzi algorytmów). – Moduł podcastowy włączymy pod koniec stycznia, a docelowej formy systemu spodziewam się po pół roku – mówi Tomasz Michniewicz.
„Partnerzy biznesowi to nie bankomat”
Społecznościowy charakter rozgłośni ma również odzwierciedlenie w źródłach finansowania – jednym z filarów modelu biznesowego jest zbiórka na Patronite, która pozwala Patronom nie tylko stać się faktycznymi współtwórcami radia, ale również w niektórych kwestiach współdecydować o jego charakterze i kierunku rozwoju. Drugim filarem jest współpraca z markami na zasadach komercyjnych.
– Naszych partnerów biznesowych traktujemy, jak na partnerów przystało – po partnersku. Nie jak bankomat, lecz budowniczego radia – i tego również od nich oczekujemy – mówi prezes nadawcy, Paweł Sołtys. – Marki świadome wartości, jakie niesie jakościowe dziennikarstwo i widzące potencjał w społeczności Radia 357 mogą z nami tworzyć to, na czym im samym również zależy. To może być idea, produkt lub styl życia – pełna dowolność. A możliwości współpracy mamy bardzo wiele.
Zdaniem Michniewicza zbiórka na Patronite rozwija się w zadowalający sposób. – Idzie dokładnie tak, jak przewidywaliśmy. Od początku mówiłem, że zbiórki społecznościowe mogą mieć różną dynamikę i wykresy, a ten, który nas najbardziej interesuje to „łagodne zbocze”, które obserwujemy nieustannie od trzech miesięcy. Oczywiście za chwilę wejdziemy w etap churnu, w którym zacznie następować okresowa wymiana Patronów, z których nie wszyscy będą przedłużać subskrypcje, więc w najbliższych tygodniach nasza krzywa może falować i jest to całkowicie naturalne zjawisko. Generalnie jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników – w trzy miesiące zbudowaliśmy funkcjonujące radio. Nie można chcieć więcej – mówi dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Do zespołu dołączy Fusiarz
Radio 357 na dziś tworzą: Marek Niedźwiecki, Katarzyna Borowiecka, Katarzyna Pruchnicka, Krystian Hanke, Katarzyna Kłosińska, Kuba Strzyczkowski, Michał Gąsiorowski, Marcin Łukawski, Piotr Stelmach, Ernest Zozuń, Paweł Sołtys, Patrycjusz Wyżga, Michał Olszański, Tomek Michniewicz, Marcin Cichoński, Agnieszka Szwajgier, Anna Dudzińska, Agnieszka Obszańska, Tomasz Gorazdowski, Ernest Zozuń, Marta Malinowska, Aleksandra Budka, Marek Brzeziński, Łukasz Błąd, Tomasz Rożek, Filip Jaślar, Łukasz Błąd, Gabi Darmetko, Iza Woźniak, Daniel Wyszogrodzki, Krzysztof Szubzda, Roma Leszczyńska, Tomasz Jeleński oraz Halina Wachowicz.
Stacja zapowiada, że kolejne osoby dołączą do składu niebawem. Jak udało nam się ustalić nieoficjalnie, jednym z najbliższych transferów ma być pozyskanie Mateusza Fusiarza z Polskiego Radia. Redakcja 357 oficjalnie nie potwierdza naszych informacji.
Radiowcy dotychczas nadawali próbnie przez kilka godzin co kilka dni. Jedną z próbnych audycji był nadany 1 stycznia „Top Radia 357”, którego słuchało 247 tys. unikalnych użytkowników. Stream z transmisją uruchomiono 1,25 mln razy. – Szacujemy, że każdej piosenki w Topie słuchało 120 tys. osób. To wynik przekraczający najśmielsze oczekiwania, zasięg którym nie może się pochwalić żadna stacja internetowa w Polsce. Gdyby przełożyć te wyniki na słuchalność Radia FM, moglibyśmy konkurować ze stacjami ogólnopolskimi – komentuje Tomasz Michniewicz. – Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że to jest wyjątkowa audycja, do tego w dzień wolny od pracy, więc z całą pewnością nie może być traktowana jako prognoza wyników w „zwykłym” tygodniu. Jest dla nas jasne, że te będą o wiele niższe. Na razie jednak cieszymy się, bo jest czym – podsumowuje.
Z kolei w środę 23 grudnia Radio 357 przeprowadziło charytatywną licytację na rzecz Fundacji Świętego Mikołaja, gospodarzem był Kuba Strzyczkowski, audycji słuchało 93 tys. internautów, zebrano 280 tys. zł.
Rozgłośni można słuchać za pośrednictwem strony internetowej Radio357.pl, OpenFM, TuneIN, Replaio i NC+. Trwają jeszcze rozmowy w sprawie dostępności stacji m.in. w Cyfrowym Polsacie. Gotowa jest już aplikacja, przygotowana na urządzenia Android, do pobrania za darmo ze sklepu Google Play a także na urządzenia iOS (iPhone, iPad), do pobrania za darmo ze sklepu AppStore. Aplikacja w najbliższych miesiącach sukcesywnie ma być rozwijana.
Zanim wystartowało radio, jego dziennikarze ujawnili oprawę dźwiękową anteny. Stoją za nią Smolik i Tomasz Michniewicz (jako producent wykonawczy), choć – jak się dowiedział portal Wirtualnemedia.pl – koncepcja opracowywana była na różnych etapach przez cały zespół radia. Głosami anteny zostali Dariusz Odija i Dorota Kopka.