Rośnie liczba patronów Radia 357

Głosami stacji zostali Dariusz Odija i Dorota Kopka, producentem - Smolik

Startujące we wtorek Radio 357 ujawniło oprawę dźwiękową. Stoją za nią Smolik i Tomasz Michniewicz (jako producent wykonawczy), choć – jak się dowiedział portal Wirtualnemedia.pl – koncepcja opracowywana była na różnych etapach przez cały zespół radia. Głosami anteny zostali Dariusz Odija i Dorota Kopka. Wyemitowany 1 stycznia muzyczny „Top Radia 357” miał 247 tys. unikalnych użytkowników, a stream z transmisją uruchomiono 1,25 mln razy. Po jego emisji znacznie przybyła liczba osób deklarujących comiesięczne wpłaty.

5 stycznia o godz. 6.30 ruszy Radio 357 – w wersji 0.9. Z początku będzie nadawało bez serwisów i publicystyki: ta pojawi się dopiero po osiągnięciu progu 485 tys. zł miesięcznych wpłat.

W ramówce zamiast tych stałych punktów znajdą się pasma muzyczna. Pierwsze audycje będą prowadzili Marcin Łukawski, Marek Niedźwiecki i Kuba Strzyczkowski. Radiowcy zapewniają, że mocny akcent postawią na wsparcie polskich muzyków; rozmawiają też o współpracy z platformami satelitarnymi i operatorami kablówek.

„To nie radio FM przeniesione do sieci”

W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Tomasz Michniewicz podkreśla, że określenie „Radio 2.0” ma jednoznacznie zaznaczyć, że nie mamy do czynienia z rozgłośnią FM przeniesiona do internetu, tylko nowoczesny, multimedialny projekt radiowo-internetowy, pełen rozwiązań pozwalających na indywidualizację treści przez użytkowników, odsłuchy podcastów, dostęp do aktualności i aktywny współudział słuchaczy w tworzeniu anteny.

– Społecznościowy charakter ma odzwierciedlenie w źródłach finansowania – jednym z filarów naszego modelu biznesowego jest zbiórka na Patronite, która pozwala patronom nie tylko stać się faktycznymi współtwórcami radia, ale również w niektórych kwestiach współdecydować o jego charakterze i kierunku rozwoju. Drugim – współpraca z markami na zasadach komercyjnych, i to mimo, że na naszej antenie nie ma i nie będzie spotów reklamowych. O trzecim i czwartym filarze nie chcę jeszcze mówić, ale zdradzimy je w swoim czasie – podsumowuje jeden z założycieli i udziałowców Radia 357.

Zespół zadowolony z dźwiękowej oprawy

Radiowcy kilka dni temu ujawnili ramówkę startującej stacji. Wiadomo, że w pierwszym dniu nadawania o godz. 6.30 pojawi się audycja „Poranek inny niż wszystkie” prowadzona przez Marcina Łukawskiego z udziałem Krystiana Hanke i Tomasza Rożka. W godzinach 9.30-12.00 – „Kieruj się na południe”, program Marka Niedźwieckiego. Od godz. 12.00 – „Co Państwo na to?” Kuby Strzyczkowskiego, zaś godzinę później nadana zostanie „Wersja polska”, czyli audycja prezentująca muzykę polskich wykonawców.

W Sylwestra zaprezentowano oprawę dźwiękową radia. „Głosami” 357 zostali: dziennikarz i prezenter, aktor (także dubbingowy) Dariusz Odija oraz aktorka i prezenterka Dorota Kopka. – Nasza oprawa to nowatorski koncept. Po pierwsze dlatego, że dostosowuje się do pory dnia, a po drugie – bo o jej wykorzystaniu decydują sami prowadzący. Radio 357 będzie zawsze radiem autorskim, a oprawa anteny, selector czy zegary mają nam pomagać budować audycje, a nie stanowić formę przymusu – komentuje w rozmowie z nami Tomasz Michniewicz.

Michniewicz jest także producentem wykonawczym oprawy, ale – jak podkreśla – pracował nad nią cały zespół. Producentem został Andrzej Smolik.

– Charakter oprawy wypracowywaliśmy dwa miesiące, założenia konceptu powstały w kilkuosobowym zespole roboczym, a przez kolejny miesiąc pracowaliśmy z Andrzejem Smolikiem nad przekuciem pomysłu w gotowe rozwiązania. Jesteśmy ogromnie zadowoleni z efektu – nasza oprawa ma charakter, klasę, jest bogata, różnorodna i pozwala na wiele. Od razu słychać, że to nie jest „zwykłe radio” – komentuje nasz rozmówca.

„Pracowaliśmy kilkanaście godzin na dobę”

Tomasz Michniewicz podkreśla w kontekście startu przedsięwzięcia, że uruchomienie gotowej rozgłośni od zera w trzy miesiące, do tego w środku pandemii i szalejącego kryzysu ekonomicznego, z poturbowanym zespołem w dołku wizerunkowym, przy ograniczeniach okresów wypowiedzeń – to rzadko oglądany sukces.

– Takie projekty przygotowuje się i rok. Nawet teraz trudno mi w to uwierzyć. Pracowaliśmy po kilkanaście godzin dziennie przez siedem dni w tygodniu, musieliśmy skoordynować siedemnaście różnych obszarów, zbudować stabilne finansowanie, prowadzić transparentną komunikację i przygotować własny system dystrybucji treści. Każdy menadżer mediów wie, o jakim wyzwaniu tu mówię – mówi nam dziennikarz.

„Top Radia 357”: jednorazowy sukces, nie prognoza słuchalności

Jako przykład sukcesu dziennikarze podają noworoczny „Top radia 357”, którego słuchało 247 tys. unikalnych użytkowników. Stream z transmisją uruchomiono 1,25 mln razy. – Szacujemy, że każdej piosenki w Topie słuchało 120 tys. osób. To wynik przekraczający najśmielsze oczekiwania, zasięg którym nie może się pochwalić żadna stacja internetowa w Polsce. Gdyby przełożyć te wyniki na słuchalność Radia FM, moglibyśmy konkurować ze stacjami ogólnopolskimi – komentuje Tomasz Michniewicz. – Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że to jest wyjątkowa audycja, do tego w dzień wolny od pracy, więc z całą pewnością nie może być traktowana jako prognoza wyników w „zwykłym” tygodniu. Jest dla nas jasne, że te będą o wiele niższe. Na razie jednak cieszymy się, bo jest czym – podsumowuje. Z kolei w środę 23 grudnia Radio 357 przeprowadziło charytatywną licytację na rzecz Fundacji Świętego Mikołaja, gospodarzem był Kuba Strzyczkowski, audycji słuchało 93 tys. internautów, zebrano 280 tys. zł.

Rozgłośni można słuchać za pośrednictwem strony internetowej Radio357.pl, aplikacji, OpenFM, TuneIN, Replaio i NC+. Trwają jeszcze rozmowy w sprawie dostępności stacji m.in. w Cyfrowym Polsacie. W niedzielę radiowcy poinformowali, że do zespołu dołączył dziennikarz sportowy Tomasz Gorazdowski, który wcześniej przez 25 lat pracował w radiowej Trójce.

Radio 357 zebrało 1,1 mln zł od internautów

Plan uruchomienia Radia 357 na początku października ogłosiła grupa byłych dziennikarzy radiowej Trójki. W zespole tworzącym nową stację oprócz wymienionych powyżej są m.in. Paweł Sołtys, Tomasz Michniewicz, Piotr Kaczkowski, Katarzyna Borowiecka, Michał Olszański, Agnieszka Obszańska, Paweł Sołtys, Marcin Cichoński, Marek Brzeziński, Katarzyna Kłosińska, Tomasz Rożek, Filip Jaślar, Łukasz Błąd, Gabi Darmetko, Iza Woźniak, Daniel Wyszogrodzki, Krzysztof Szubzda, Roma Leszczyńska, Tomasz Jeleński i Marta Malinowska.

Pod koniec listopada zespół stacji, w którym docelowo ma być ponad 40 osób, przeniósł się do siedziby na warszawskim Żoliborzu, gdzie przygotowano studio nadawcze i produkcyjne.

W grudniu ogłoszono, że do zespołu stacji dołączają Ernes Zozuń i Agnieszka Szwajgier oraz dziennikarz sportowy Michał Gąsiorowski, jednocześnie ujawniano kolejne elementy ramówki. Z rozgłośnią będą też współpracować muzycy Organek, Daria Zawiałow i Krzysztof Zalewski. Właśnie podano, że do zespołu dołączyli także Katarzyna Pruchnicka, Halina Wachowicz oraz Tomasz Gorazdowski.

Równocześnie ujawniano kolejne elementy ramówki Radia 357. Na początku tego tygodnia zapowiedziano, że rozgłośnia stałe nadawanie rozpocznie 5 stycznia o godz. 6.30.

Radio 357 jest finansowane przede wszystkim z internetowej zbiórki, w której przez prawe trzy miesiące ponad 18 tys. użytkowników wpłaciło 1,1 mln zł, z czego 435 tys. zł to deklaracje comiesięcznych wpłat. Stacja pozyskała też markę Mazda jako swojego mecenasa.