IAB Polska: Polacy bardziej wierzą dziennikarzom niż księżom i politykom

73 proc. Polaków nie ufa politykom, a 51 proc. - kapłanom

Z najnowszego badania IAB Polska „Zaufanie internautów a COVID-19” wynika, że spadło zaufanie do grup społecznych, instytucji i mediów.

Wybuch epidemii niewiele zmienił w postrzeganiu marek – 80 proc. spośród badanych internautów (próba wyniosła 985 osób) zadeklarowało, że w obliczu COVID-19 ich zaufanie do producentów i dostawców usług pozostało bez zmian.

Najmniej ufamy politykom – 73 proc. Polaków nie ma do nich zaufania, a ufa im tylko 13 proc. Więcej badanych ufa dziennikarzom (54 proc.) niż kapłanom (39 proc.). Dziennikarzom nie ufa co trzeci badany (34 proc.), a kapłanom aż połowa (51 proc.). Mediom ufa 68 proc., a nie ufa 22 proc.

Najwięcej respondentów wierzy informacjom przekazywanym w radiu (72 proc.) i prasie (63 proc.) oraz polskim serwisom internetowym (60 proc.). Zagranicznym serwisom internetowym ufa 57 proc., telewizji – 53 proc. a mediom społecznościowym – 45 proc. Reklamie ufa tylko 21 proc., nie ma do niej zaufania aż 70 proc. badanych.

Wysokim zaufaniem cieszy się rodzina – wierzy jej 93 proc. respondentów oraz naukowcy i lekarze – 87 proc.

Spośród instytucji respondenci największym zaufaniem obdarzają uczelnie wyższe (83 proc.), placówki oświatowe (78 proc.) i policję (71 proc.). Najmniej osób ufa rządowi (33 proc.) oraz instytucjom rządowym (46 proc.).