PAP przekazała spółce dziennikarskiej licencję na wydawanie pism z portfolio „Detektywa”

Dziennikarze magazynów „Detektyw” oraz „Detektyw Wydanie Specjalne” założyli spółkę i otrzymali licencję na ich wydawanie od Polskiej Agencji Prasowej. PAP zakończyła wydawanie pism z portfolio „Detektywa” we wrześniu br.

PAP jest właścicielem tytułów od końcówki 2018 roku, po tym, jak połączyła się z Przedsiębiorstwem Wydawniczym „Rzeczpospolita”, które było wydawcą tych trzech magazynów (w portfolio znajdował się jeszcze „Detektyw Extra”; nie będzie wydawany przez nową spółkę). We wrześniu ub. roku spółka ogłosiła, że ma zamiar sprzedać pisma i portale „Detektywa”, a zainteresowane podmioty mogą składać swoje oferty do 20 września.

Krzysztof Kilijanek redaktorem naczelnym

Ostatecznie jednak do transakcji nie doszło, a PAP podjęła decyzję o zaprzestaniu wydawania i pism i portali. – Podjęta przez dotychczasowego wydawcę decyzja była dla nas olbrzymim zaskoczeniem. Dowiedzieliśmy się o niej w połowie lipca. Nie wyobrażaliśmy sobie, by istniejący od 1987 roku tytuł miał przejść do historii. W ciągu kilku dni podjęliśmy decyzję, że trzeba coś robić – mówi Krzysztof Kilijanek, redaktor naczelny „Detektywa”.

Kilijanek wraz z Moniką Frątczak (szefowa drugiego z przejętych tytułów) założyli spółkę cywilną Polska Grupa Wydawnicza Monika Frączak Krzysztof Kilijanek, która otrzymała w październiku bezterminową licencję od PAP na wydawanie miesięcznika „Detektyw” i kwartalnika „Detektyw Wydanie Specjalne”. – Wielokrotnie w przeszłości deklarowaliśmy chęć zakupu licencji na wydawanie tytułów z portfolio „Detektywa” – komentuje Monika Frączak.

Nowy wydawca deklaruje utrzymanie dotychczasowej linii redakcyjnej, zachowanie szaty graficznej oraz częstotliwość wydań. – To będzie ten sam „Detektyw” co dotychczas: ci sami autorzy i graficy. Nie przewidujemy żadnych rewolucyjnych zmian, mamy plany rozwoju pisma w digitalu, ale za wcześnie jeszcze na szczegóły. Najważniejsze było dla nas uratowanie pisma i bardzo cieszymy się, że najnowszy – listopadowy numer „Detektywa” – trafił już do kiosków – mówi Kilijanek.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.