Branża kultury jest jedną z tych, które najbardziej ucierpiały z powodu pandemii koronawirusa. Bardzo długo artyści nie mogli grać koncertów, a wszelkie obostrzenia w postaci ograniczenia widowni obowiązywały przez całe wakacje. W ostatnim czasie ponownie są odwoływane wydarzenia i koncerty – zwykle przenoszone na wiosnę przyszłego roku.
Jeden z pomysłów, które zaproponował polityk i muzyk Paweł Kukiz ma być granie polskiej muzyki w mediach publicznych. W ten sposób miałoby to przynajmniej częściowo zrekompensować twórcom część strat – dzięki temu rozwiązaniu muzycy uzyskaliby pomoc przez tantiemy.
Cytowany przez PAP Kukiz zwraca uwagę, że premier „nie powiedział ani tak, ani nie”. Natomiast o pomyśle pozytywnie miał wypowiadać się Krzysztof Czabański, szef Rady Mediów Narodowych.
– W Polsce muzyka polska jest grana w nocy i ma znacznie mniejszy udział w całości prezentowanej muzyki niż np. we Francji. Dlatego chcieliśmy – i to zaproponowałem już premierowi – żeby zastanowić się nad tym, czy media publiczne nie powinny wziąć wzoru z ustawy medialnej francuskiej – zaznaczył Paweł Kukiz. – Może trzeba się zastanowić i zastosować podobne rozwiązania względem polskich wykonawców – dodał.
W marcu Związek Zawodowy Muzyków RP miał napisać list do wszystkich rozgłośni w Polsce z prośbą, aby nadawać polską muzykę ze względu na pandemię, która uniemożliwia koncertowanie.
Paweł Kukiz zapowiedział również, że chce spotkać się w tej sprawie z przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witoldem Kołodziejskim. Spytaliśmy KRRiT jak odnosi się do tego pomysłu, jednak do czasu publikacji tekstu urząd nie odpowiedział na nasze pytania.
Nadawcy: to apel do mediów publicznych
W połowie marca, kiedy pojawiły się pierwsze informacje o zakażeniach koronawirusem w Polsce apelowano do stacji radiowych, aby grały więcej polskiej muzyki. Na taki ruch zdecydowało się Polskie Radio, które emitowało więcej autorskich audycji w Jedynce, powtarzało koncerty Lata z Radiem czy w ramach cyklu „To, co najpiękniejsze”. Natomiast Trójka nadawała głównie polskie piosenki i archiwalne koncerty. Na podobny krok zdecydowało się Radio dla Ciebie oraz Radio Opole.
Niedawno, bo 1 października – w ramach akcji „Dzień Polskiej Muzyki” stacje radiowe i telewizyjne w specjalnych pasmach emitowały tylko polską muzykę. Celem było wsparcie rodzimego rynku muzycznego w ramach kampanii organizowanej przez Fundację Empower Poland.
Spytaliśmy nadawców komercyjnych, jak odnoszą się do tego typu propozycji i czy byliby skłonni emitować więcej rodzimych utworów.
Maciej Brzozowski, dyrektor PR w Bauer Media (nadawcy m.in. RMF FM) stwierdził, że „na razie to luźna informacja”. – Nie komentujemy doniesień, a muzykę gramy zgodnie z obowiązującymi w Polsce w danej chwili ustaleniami – zaznaczył.
Małgorzata Kozieł, rzeczniczka Grupy Eurozet oceniła, że postulat dotyczy mediów publicznych „w związku tym nie chcą się wypowiadać na ten temat”.
Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa Grupy Agora zaznacza, że rozgłośnie muzyczne Grupy Radiowej Agory bardzo często na swoich antenach grają polską muzykę, np. w Radiu Pogoda stanowi ona ok. 75 proc. nadawanych utworów.
– Od chwili wybuchu pandemii nasze stacje wspierają też polskich artystów, m.in. informując o ich inicjatywach i wydawnictwach, a także regularnie przeprowadzając z nimi wywiady, w których artyści mogą promować swoje ostatnie publikacje czy działania – podkreśla w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl.
Rzeczniczka Agory dodaje, że stacje włączają się też w akcje na rzecz polskich twórców – m.in. 1 października zaangażowały się w drugą edycję kampanii Dzień Polskiej Muzyki, która miała zachęcić fanów i odbiorców muzyki do wyrażenia szacunku dla pracy swoich ulubionych artystów. – W tym dniu m.in. Radio Pogoda zorganizowało plebiscyt na najpiękniejszą polską piosenkę i w godz. 10.00-11.00 prezentowało je antenie, Radio Złote Przeboje szeroko informowało o akcji, a Rock Radio poświęciło rodzimym rockowym utworom wieczorne pasmo w godz. 21.00-22.00 – wymienia.
Radio Pogoda ma też kontynuować współpracę ze Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS, promując polskich artystów i autorów. – W wakacje stacja przygotowała z ZAiKSem audycje „Kultowa piątka”, „Wieczór autorski” i „Książka na wakacje w Radiu Pogoda”, na antenie pojawiało się też jeszcze więcej polskiej muzyki. Stacje GRA organizują też własne akcje z udziałem polskich twórców – w minionych miesiącach był to np. „Najmniejszy Koncert Świata” w Rock Radiu, w którym różni polscy artyści wykonywali rockowe klasyki – mówi nam Agata Staniszewska.
W trzecim kwartale br. liderem rynku radiowego w Polsce było RMF FM. Najsłabszy wynik w historii badania Radio Track odnotowała Trójka, której udział wyniósł tylko 3,3 proc. Stacja została wyprzedzona przez Audytorium 17, RMF MAXXX i VOX FM – raport Wirtualnemedia.pl.