77 proc. dziennikarzy korzysta na co dzień z informacji prasowych nadsyłanych przez firmy i instytucje, ponieważ znacznie ułatwia im to pracę – wynika z badania zrealizowanego przez Polską Agencję Prasową. Najbardziej wartościowe komunikaty to te, które zawierają dane liczbowe, kontakt do nadawcy i ekspertów oraz zdjęcia.
Z badania wynika, że 77 proc. ankietowanych dziennikarzy korzysta w swojej pracy z informacji prasowych i – co ważne – znacznie ułatwia im to pracę. Aż 69 proc. respondentów w informacjach prasowych znajduje materiały pomocne w tworzeniu artykułów i innych materiałów redakcyjnych.
Redakcje nie stosują polityki zamykania się na komunikację PR
„Co więcej, 75 proc. dziennikarzy zadeklarowało, że ma pełną swobodę w korzystaniu z informacji prasowych. To oznacza, że redakcje nie stosują polityki zamykania się na komunikację PR” – mówił Łukasz Świerżewski, wiceprezes Polskiej Agencji Prasowej Łukasz Świerżewski, który wnioski z raportu zaprezentował podczas Kongresu Profesjonalistów PR w Rzeszowie.
Według niego, te wyniki są bardzo pozytywną informacją dla branży PR i dla specjalistów w działach komunikacji. „To znacznie lepsza ocena niż to, co czasami można usłyszeć od dziennikarzy w opiniach korytarzowych” – podkreślał wiceprezes PAP.
Największą szansę na publikację informacji prasowej mają teksty zawierające dane liczbowe – tak zadeklarowało 89 proc. ankietowanych. Równie wysoko pozycjonowane są komunikaty prasowe zawierające dane kontaktowe do nadawcy komunikatu i ekspertów (86 proc.), zadbane pod kątem formy graficznej i stylistycznej (83 proc.), a także informacje unikające opisów produktów i szczegółowego opisu rozwiązań komercyjnych (80 proc.).
Ważne zdjęcia będące ilustracją dla przesyłanych treści
To, co uatrakcyjnia informację prasową, to w pierwszej kolejności zdjęcia będące ilustracją dla przesyłanych treści – taką odpowiedź wybrało 87 proc. dziennikarzy. Ponadto ankietowani pozytywnie postrzegali fakt zawarcia czytelnego komunikatu, iż nadawca informacji ma prawa do przesłanych materiałów i przekazuje je dziennikarzowi (85 proc.). Wykorzystanie infografik w komunikatach doceniło 83 proc. respondentów. zostali poproszeni także o ocenę obecnie otrzymywanych informacji prasowych. Okazało się, że ponad połowa badanych (55 proc.) spotkała się ze zbyt nachalną treścią marketingową. Nieco rzadziej ankietowani skarżyli się na nadmiar zbędnych danych i wypowiedzi w przesyłanej informacji prasowej (39 proc.) lub wielokrotne wysyłanie tej samej informacji do redakcji (32 proc.).
Na pytanie, z jakich źródeł badani dziennikarze najczęściej pozyskują informacje potrzebne w ich pracy, aż ponad połowa ankietowanych (58 proc.) wskazała właśnie na informację prasową przesyłaną mailem. Nieznacznie mniej respondentów odpowiedziało, że są to indywidualne rozmowy (45 proc.), konferencje prasowe (42 proc.) czy media społecznościowe (37 proc.).
Aż 76 proc. ankietowanych deklarowało, że chętnie współpracuje z PR-owcami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach oraz instytucjach.
W badaniu udział wzięło 132 dziennikarzy, pracujących w portalach internetowych, prasie drukowanej, radiu i telewizji.
Raport pt. „Konstrukcja i dystrybucja informacji prasowej” został opracowany przez PAP we współpracy z Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.