Ministerstwo Cyfryzacji ma złagodzić stanowisko w sprawie przyznawania koncesji RTV

Po krytyce wielu podmiotów rynku medialnego na temat projekt ustawy nowego Prawa komunikacji elektronicznej, który zakłada m.in., że koncesja na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych będzie udzielana nie na 10 lat, a na czas nie dłuższy niż 10 lat istnieje szansa, że Ministerstwo Cyfryzacji złagodzi swoje stanowisko.

Pisaliśmy o krytyce projektu ustawy nowego Prawa komunikacji elektronicznej. Swoje stanowisko w tej sprawie przedstawił m.in. na naszych łamach Związek Pracodawców Prywatnych Mediów, którego członkiem jest Konfederacja Lewiatan. W swojej ocenie stwierdził, że zapisy projektu nowelizacji Prawa komunikacji elektronicznej dałyby za dużą swobodę Krajowej Radzie i „stawiają pod znakiem zapytania porozumienia w zakresie ochrony inwestycji zagranicznych”.

Związek w przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl stanowisku zaznaczał również, że KRRiT będzie mieć dowolność w ustalaniu okresu obowiązywania koncesji. Teraz przyznaje ją na 10 lat, podobnie jak w przypadku przedłużenia już obowiązującej koncesji. Organizacja wylicza wady nowych zapisów: KRRiT będzie mogła ustalić ją na kilka miesięcy, a pod znakiem zapytania stoją przesłanki, jakim kierowałaby się Rada przy ewentualnym skracaniu okresu obowiązywania nowej.

Natomiast Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wyraził zdanie, że nie powinno się regulować kwestii wykraczających ponad obowiązki wynikające z dyrektywy unijnej dotyczącej przyjęcia Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej (EKŁE). Szczególne zagrożenie ma stanowić propozycja przetwarzania „cookies” oraz zmiany długości koncesji przyznawanej mediom na okres nie dłuższy niż 10 lat.

Krytycznie o projekcie wypowiadali się w rozmowach z portalem Wirtualnemedia.pl także nadawcy m.in. prezes RMF FM, Radia Zet, Telewizja Polsat, a TVN postulował o usunięcie przepisu dotyczące skrócenia okresu przyznawanych koncesji. Na początku ubiegłego tygodnia Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie zaprezentowała jeszcze swojego stanowiska, Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT przekazała nam jedynie że Rada „ciągle żywo dyskutuje na ten temat”.

Szansa na złagodzenie przepisów

Jak informuje teraz „Dziennik Gazeta Prawna” nowe propozycje zapisów koncesyjnych w ramach konsultacji publicznych zostały tak silnie skrytykowane, że jest szansa na ich złagodzenie.

„Na skutek zgłoszonych uwag rozważamy doprecyzowanie tego przepisu, aby bliżej oddawał nasze intencje i wskazywał, w jakich ściśle określonych przypadkach okres, na jaki wydawana jest koncesja, może być krótszy niż 10 lat” – poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji.

Zakończyły się już konsultacje publiczne, obecnie trwa analiza uwag przekazanych resortowi w sprawie nowego Prawa komunikacji elektronicznej. – W ramach konsultacji publicznych, uzgodnień i opiniowania, które zakończyły się 28 sierpnia br., do Ministerstwa Cyfryzacji wpłynęło blisko 2000 stron uwag, przy czym cały czas jeszcze napływają stanowiska z różnych resortów. Wszystkie przekazane uwagi stanowią cenny wkład w prace nad przygotowaniem jak najlepszych regulacji. Rozpoczęliśmy już analizę nadesłanych stanowisk, jednak ze względu na ich liczbę i szczegółowość, mamy świadomość, że proces ten wymagać będzie czasu – odpowiedziało portalowi Wirtualnemedia.pl Ministerstwo Cyfryzacji.

Resort objaśnia nam, że ustawa Prawo komunikacji elektronicznej zastąpi obecnie obowiązującą ustawę – Prawo telekomunikacyjne. – W Ministerstwie Cyfryzacji została podjęta decyzja o opracowaniu nowej ustawy, a nie nowelizacji obowiązujących przepisów, ze względu na zakres zmian jakie wynikają z Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej, ale także potrzebę przemyślenia od nowa dotychczas funkcjonujących przepisów z zakresu prawa telekomunikacyjnego. W efekcie – istniejące już przepisy zostały uporządkowane, przeredagowane, niejednokrotnie uproszczone i dostosowane do obecnego stanu rynku komunikacji elektronicznej – uważa resort.

Dalej tłumaczy, że jego intencją było wprowadzenie przepisów, który będą wypełniać cele Kodeksu, takie jak – w szczególności: „stymulowanie konkurencji i zwiększenie inwestycji w sieci 5G i sieci o bardzo dużej przepustowości (co zapewni możliwość korzystania z łączności wysokiej jakości), zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów, bezpieczeństwa sieci i usług, efektywnego wykorzystania częstotliwości radiowych”.

– Tymi celami, a także koniecznością zapewnienia przejrzystości regulacji, będziemy kierować się przy wprowadzaniu zmian w projektowanych przepisach. Należy przy tym zaznaczyć, że dopiero po zakończeniu analizy uwag będziemy wiedzieli jaki będzie zakres tych zmian. Niemniej jednak już teraz widzimy, że część przepisów wymaga dopracowania. Dotyczy to m.in. zgłaszanej w uwagach kwestii okresu, na jaki wydawana będzie koncesja na nadawanie programów radiowych i telewizyjnych – stwierdza Ministerstwo Cyfryzacji.

Przypomina też, że zaproponowało wydawanie koncesji na okres maksymalnie 10 lat, a nie tak jak dotychczas na okres 10 lat, bo według urzędników „wynikało to z konieczności zapewnienia możliwości dostosowania tego okresu, do okresu na jaki udzielane są rezerwacje częstotliwości, a także inne koncesje wydane wcześniej”. Zaznacza jednak, że na skutek zgłoszonych uwag rozważa „doprecyzowanie tego przepisu”. – Aby bliżej oddawał nasze intencje i wskazywał w jakich, ściśle określonych przypadkach, okres na jaki wydawana jest koncesja może być krótszy niż 10 lat – odpowiedział nam resort.

Projekt Prawa komunikacji elektronicznej ma stanowić implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z 11 grudnia 2018 roku, ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy – 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.