W październiku 2019 roku pisaliśmy o zawarciu umowy między Instytutem Łączności Państwowym Instytutem Badawczym a Krajową Radą, w ramach której ma on przeprowadzić prace badawczo-rozwojowe, dotyczące jednoźródłowych badań mediów. Wartość podpisanej z KRRiT umowy wynosiła 93 miliony złotych.
W ramach prac Instytut Łączności – PIB wybrał teraz na drodze przetargu firmę Centrum Badań Marketingowych INDICATOR do przeprowadzenia rekrutacji gospodarstw domowych metodą badawczą face to face (twarzą w twarz, bezpośrednio) w ramach eksperymentów badawczych.
Będzie to kolejny eksperyment badawczy obok testów rekrutacji metodą CATI (ang. computer-assisted telephone interviewing tj. wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo) oraz CAWI (Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW, respondent wypełnia ankietę elektronicznie), który realizuje Instytut Łączności.
Michał Wigurski, dyrektor programu Telemetria Polska mówi nam, że zgodnie z ustaleniami ze stroną rynkową Krajowa Rada Radiofonii koncentruje się na technologii, badaniu założycielskim oraz pomiarze RPD. – W ramach grupy roboczej ds. badania założycielskiego są wypracowywane z reprezentacją rynkową szczegółowe założenia realizacyjne. Ich finalizacja planowana jest na koniec września. W oparciu o umowę zawartą pomiędzy KRRiT a Instytutem Łączności PIB zespół Telemetrii Polskiej, koncentrując się na stworzeniu testowego panelu małoskalowego, służącego do walidacji różnego rodzaju mierników, oceny ich odchyleń, testowania wag czy weryfikacji korelacji. Oparty jest on o blisko 1000 urządzeń telemetrycznych różnych dostawców technologii – objaśnia nam Michał Wigurski.
Na podstawie prototypu panelu ma powstać docelowy panel badawczy we współpracy z rynkiem. Jego wielkość ma zależeć od uzgodnień i decyzji, jakie zapadną między Telemetrią Polską a przedstawicielami biznesu mediowego.
Andrzej Olszewski, ekspert zespołu Telemetria Polska tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl, że to kolejny z cyklu zaplanowanych eksperymentów w ramach projektu Telemetria Polska. – Prowadzone działania powinny pozwolić odpowiedzieć do końca roku na pytania o to jak realizować rekrutację do docelowego panelu dla badań jednoźródłowych – stwierdza.
W 2019 roku 8,5 mln zł na program Telemetria Polska
W 2019 roku na program Telemetrii Polska planowano wydać 20 mln zł, ale ostatecznie zrealizowany został na kwotę 8,5 mln zł. Witold Kołodziejski, szef KRRiT wyjaśniał, że niższe wydatki w tym zakresie związane były z problemem systemowym.
– Bardzo intensywnie pracujemy nad zupełnie nowym standardem badań pomiaru konsumpcji mediów. Nie tylko w Polsce, ale i na świecie, wszystkie duże pracownie badawcze i właściwie każdy kraj w tej chwili prowadzi intensywne prace nad prowadzeniem pasywnych, jednoźródłowych badań konsumpcji mediów – zwrócił uwagę Kołodziejski. Jak mówił, jest to „wyzwanie i technologiczne, i organizacyjne”.
W lipcu br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podpisała umowę z NASK – Państwowym Instytutem Badawczym w sprawie opracowania metody gromadzenia, przetwarzania oraz udostępniania danych RPD (return-path-data – dane ze ścieżki zwrotnej – przyp.red.), które posiadają operatorzy telewizyjni.
Program Telemetria Polska zakłada stworzenie panelu telemetrycznego opartego na 26 tys. respondentów. Jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu ma objąć zarówno pomiar konsumpcji mediów w domu, jak i na urządzeniach przenośnych. Dodatkowo w ramach projektu ma być uruchomiony panel RPD oparty o 11 milionów gospodarstw domowych. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje wraz z rynkiem na wdrożeniem tego projektu od kwietnia 2018 roku.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku
W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy – 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.