TVN24 najbardziej obiektywnie spośród wszystkich kanałów informacyjnych relacjonowała przebieg kampanii prezydenckiej. Nieco niższy wynik uzyskał Polsat News, a dużo gorzej wypadło TVP Info – wynika z internetowego sondażu SW Research. – Ta stacja w swoich programach stara się zachować proporcjonalność w zakresie obecności poszczególnych partii politycznych czy kandydatów – komentuje wyniki dla portalu Wirtualnemedia.pl medioznawca Maciej Myśliwiec.
Sondaż przeprowadzono dla dziennika „Rzeczpospolita” wśród użytkowników panelu on-line SW Panel 28 i 29 lipca. Objął 800 internautów w wieku powyżej 18. roku życia. – Na pytanie „która z wymienionych telewizji informacyjnych Pani/Pana zdaniem zachowywała największy obiektywizm w czasie kampanii przed wyborami prezydenckimi” 33,2 proc. ankietowanych wskazało TVN24, 29,6 proc. – Polsat News, a 13 proc. – TVP Info TVN24 jako telewizję obiektywną uznały osoby głównie powyżej 50. roku życia (42 proc.), a Polsat News – osoby do 34 lat (36 proc.). W przypadku
TVN24 najwięcej osób, które uznały tę stacją za najbardziej obiektywną, posiada wykształcenie wyższe (38 proc.), natomiast w przypadku TVP Info – zasadnicze zawodowe (23 proc.).
Zdaniem medioznawcy Macieja Myśliwca w zakresie wyników wszystko zależy od redakcji i sondażowni, która wykonała badanie. – Dobór grupy celowej dla badania ma ogromne znaczenie dla końcowych wyników. „Rzeczpospolita” nie należy do mediów, które są umiejscowione po jednej ze stron obecnego konfliktu politycznego w Polsce, przenoszącego się także na środowiska medialne. Stąd można taki sondaż traktować ze jak najbardziej obiektywny – mówi portalowi Wiertualnemedia.pl.
Nasz rozmówca podkreśla, że TVP była już wielokrotnie krytykowana za brak obiektywizmu w pokazywaniu poszczególnych kandydatów w czasie kampanii prezydenckiej. – O tym braku obiektywizmu mówiła także OBWE. Dlatego i w sondażu została tak oceniona. TVN24 w swoich programach stara się zachować proporcjonalność w zakresie obecności poszczególnych partii politycznych czy kandydatów. Myślę że stąd taka pozycja w tym sondażu. W czasie kampanii wszyscy kandydaci byli obecni w czasie serwisu informacyjnych i w publicystyce i wszyscy byli pokazywani we wszystkich wymiarach nie tylko pozytywnie lub negatywnie. Nie zaobserwowano dysproporcji która była obecna chociażby w telewizji publicznej – komentuje Myśliwiec.
Z danych opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że prezydent Andrzej Duda i jego kancelaria byli pokazywany w czerwcu na trzech antenach TVP łącznie przez ponad 56 godzin, a przedstawiciele PiS w sumie przez niemal 74 godziny. Komitet wyborczy Rafała Trzaskowskiego zajął prawie 6 godzin, a politycy PO – prawie 19 godzin. Natomiast z raportu Instytutu Dyskursu i Dialogu wynika, że w ostatnich dwóch tygodniach kampanii prezydenckiej główne serwisy informacyjne wszystkich stacji niemal po równo podzieliły czas pomiędzy dwóch kandydatów, ale prezentowały ich w odmienny sposób. „Wiadomości” negatywnie informowały o Rafale Trzaskowskim, a „Fakty” o Andrzeju Dudzie.
Według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszym półroczu 2020 roku liderem oglądalności wśród kanałów informacyjnych było TVP Info, którego średni dobowy udział w rynku oglądalności wyniósł 5,20 proc., po wzroście rok do roku o 49,86 proc. Z kolei w grupie 16-49 pierwsze miejsce zajęła stacja TVN24. Łączny udział wszystkich kanałów newsowych w I półroczu wzrósł o 33 proc.