Guardian Media Group planuje zmniejszyć zatrudnienie o 12 proc. Jak tłumaczy brytyjski koncern, pandemia Covid-19 pozbawiła go prognozowanych przychodów w wysokości 25 mln funtów w tym roku. Firma opublikowała też wyniki za ostatni rok, z których wynika, że odnotowała rekordowe 1,5 miliarda unikalnych użytkowników.
Brytyjski koncern Guardian Media Group zapowiedział pracownikom, że planuje zwolnić 180 osób, w tym 70 pracowników redakcji. Pozostałe zwolnienia będą miały miejsce w dziale reklamy i marketingu, na portalu Guardian Jobs i podcastach Guardian Live. Firma wydaje m.in. dziennik „The Guardian” oraz niedzielny „The Observer” i zatrudnia 1495 pracowników, z których 869 pracuje w redakcji i produkcji.
W wiadomości wysłanej pracownikom redaktor naczelna Katharine Viner i dyrektor Annette Thomas napisały, że pandemia koronawirusa dotknęła szczególnie reklam, portalu Guardian Jobs, wydarzeń i wydań drukowanych. W kwietniu br. firma wysłała na urlop 100 swoich pracowników, a kierownictwu obcięto pensje o 20-30 proc.
– Udało nam się już zaoszczędzić wiele milionów funtów w ostatnich kilku miesiącach poprzez zawieszenie podwyżek płac w firmie, wysłaniu na urlop około 100 pracowników, ograniczenie liczby pracowników dorywczych, znaczące redukcje budżetów marketingowych czy ograniczenie podróży. Mimo to w najbliższych latach będziemy musieli stawić czoła niemożliwym do zrównoważenia stratom, chyba że podejmiemy zdecydowane działania – napisały szefowe Guardian Media Group.
Dodały, że firma musi znacznie ograniczyć koszty, co będzie oznaczało zwolnienia w najbliższych miesiącach.
Spadły przychody, rekordowa liczba wyświetleń
Jednocześnie Guardian Media Group opublikowała wyniki finansowe za 12 miesięcy do 29 marca 2020 r. Przychody koncernu spadły o 0,4 proc. z 224,5 mln funtów w do 223,5 mln funtów w br. Jak podaje firma, wzrost przychodów z subskrypcji zrównoważył spadki przychodów z reklam i sprzedaży w kioskach, przy czym obie tendencje uległy dalszemu zaostrzeniu w marcu.
GMG odnotowało stratę przed opodatkowaniem w wysokości 36,8 mln funtów w porównaniu z zyskiem przed opodatkowaniem w wysokości 31 mln funtów w poprzednim roku. Strata operacyjna wyniosła 17,5 mln funtów w porównaniu ze stratą operacyjną w wysokości 16,6 mln funtów rok wcześniej. Sprzedaż cyfrowa stanowiła 57 proc. przychodów i nieznacznie wzrosła z 125,3 mln funtów rok wcześniej do 125,9 mln w ostatnim roku.
Koncern podał, że odnotował rekordowe 1,5 miliarda unikalnych użytkowników i 16,4 miliarda wyświetleń stron na swoich platformach cyfrowych w okresie 2019/20, co stanowi wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Do 29 marca 2020 r.