Jeszcze w poniedziałek w planowanym układzie stron środowego wydania „Rz” była tzw. owijka, czyli reklama zakrywająca pierwszą i ostatnią stronę gazety. Zamówienie złożył Orlen. Jednak w poniedziałek wieczorem reklama została wycofana. Wcześniej „Wiadomości” TVP zarzuciły spółkom Skarbu Państwa i kancelarii premiera, że kupują reklamy w „mediach antyrządowych, otwarcie wspierających politykę opozycji”, a „Fakt”, „Polityka” i „Rzeczpospolita” mimo pieniędzy od KPRM, PKP czy PZU „prowadzą nagonkę na polski rząd”.
Jako dowód w „Wiadomościach” pokazano archiwalne wydania czasopism i ich cenniki reklamowe, które miały uświadomić widzom TVP, jak rzekomo dużo pieniędzy idzie na wspieranie prywatnych mediów nieprzychylnych rządowi i prezydentowi. „Taki sam ton pogardy (jak w »Polityce« – przyp. red.) wybrzmiewał z komentarzy w »Rzeczpospolitej«. Jeden z publicystów (Jerzy Surdykowski – przyp. red.) prezydenta Andrzeja Dudę nazywał długopisem w rękach szaleńca, a rządy PiS śmiercią demokracji. W tym samym wydaniu »Rzeczpospolita« zamieściła kilkustronicowe reklamy spółek Skarbu Państwa: PKP i PZU” – mówił dziennikarz „Wiadomości” Maciej Sawicki.
– Potwierdzam, że taka reklama była planowana i została wycofana. Ale takie sytuacje zdarzały się już w redakcji, a reklama wracała po kilku dniach – przyznaje Andrzej Stec, wicenaczelny „Rz”. Czy tym razem wycofanie ma związek z materiałem „Wiadomości”? – Oglądałem poniedziałkowe wydanie tego programu. Interpretację zostawiam ludziom inteligentnym – mówi jedynie Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rz”.
We wtorkowym wydaniu „Rzeczpospolita” zamieściła tekst Jacka Nizinkiewicza „Jacek Kurski wygrał wybory Jarosławowi Kaczyńskiemu”.
Spytaliśmy Orlen o powody wycofania reklamy. Do zamknięcia wydania „Presserwisu” nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Od marca Orlen obsługuje agencja mediowa Sigma Bis, należąca do PZU i samego Orlenu. We wtorek na konferencji prasowej z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego prezes Daniel Obajtek poinformował, że Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie przez koncern Lotosu.
Jak wynika z danych ZKDP, średnia sprzedaż ogółem „Rzeczpospolitej” w maju wyniosła 39 769 egz. (spadek o 4,77 proc. w porównaniu z majem 2019 roku). W pierwszym kwartale tego roku Gremi Media zwiększyła zysk netto o 15 proc. (w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 roku) do 3,54 mln zł.