Pierwsza część kampanii, o wartości ponad 1 mln zł ruszyła od poniedziałku 13 lipca br. Ma ona stanowić wsparcie dla prywatnych wydawców lokalnych, którzy w związku z pandemią znaleźli się w trudnej sytuacji, notując spadek przychodów reklamowych i niską sprzedaż.
– Izba Wydawców Prasy od kilku miesięcy zabiegała o pomoc władz dla lokalnej prasy. W rezultacie rząd przychylił się do naszych postulatów, doceniając informacyjną i kulturotwórczą rolę lokalnych czasopism a także ich wkład w budowanie społeczeństwa obywatelskiego. Liczymy, że zapoczątkowana obecnie kampania przyniesie efekty w postaci pewnej poprawy kondycji ekonomicznej małych wydawców, a tym samym przyczyni się do utrzymania miejsc pracy w lokalnych społecznościach – przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.
W połowie kwietnia Izba Wydawców Prasy wysłała do premiera dwa listy. W pierwszym apelowała o rekompensatę za utratę wpływów reklamowych i możliwość odpisania od podatku 300 zł dla prenumeratorów prasy. W drugim – do szefa rządu o dawanie rządowych ogłoszeń we wszystkich tytułach, bez wyjątków, szczególnie w kontekście pandemii koronawirusa, która najbardziej – spośród medialnych obszarów – uderzyła w rynek prasy drukowanej.
Wcześniej – pod koniec marca br. wraz ze Stowarzyszeniem Gazet Lokalnych i Stowarzyszeniem Prasy Lokalnej IWP napisała do premiera Mateusza Morawieckiego, ministra kultury Piotra Glińskiego i minister rozwoju Jadwigi Emilewicz. Apelowali oni o pomoc dla wydawców lokalnych tytułów prasowych, polegającą m.in. na publikacji rządowych ogłoszeń i udzieleniu pożyczki.