Media w kampanii mówią częściej o Dudzie niż Trzaskowskim

. "Wiadomości" krytykują kandydata KO, a "Fakty" urzędującego prezydenta

Rafał Trzaskowski i Andrzej Duda

W pierwszym tygodniu przed drugą turą wyborów prezydenckich główne serwisy informacyjne poświęciły Andrzejowi Dudzie łącznie ponad 102 minuty, a Rafałowi Trzaskowskiemu ponad 93 minuty – wynika z danych firmy Press-Service Monitoring Mediów, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl. Największą neutralność w przekazie o kandydatach zachowują „Wydarzenia” Polsatu. „Wiadomości” chwalą Dudę i krytykują Trzaskowskiego, w „Faktach” jest zaś na odwrót.

Monitoring prezydenckiej kampanii w mediach firmy Press-Service Monitoring Mediów prowadzi na podstawie analizy trzech głównych programów informacyjnych w Polsce – „Wiadomości” TVP, „Faktów” TVN oraz „Wydarzeń” Polsatu.

O kampanii najwięcej w TVP

Jak wynika z danych firmy Press-Service Monitoring Mediów udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl, w pierwszym tygodniu kampanii przed drugą turą wyborów prezydenckich (29.06-3.07) najwięcej o wyborach mówiły „Wiadomości”. Flagowy program TVP nadchodzącym wyborom poświęcił łącznie ponad godzinę i 52 minuty. „Wydarzenia” temu tematowi poświęciły ponad godzinę i siedem minut, a „Fakty” godzinę i dwie minuty.

Andrzejowi Dudzie programy informacyjne poświęciły w ubiegłym tygodniu 102 minuty 53 sekundy, Rafałowi Trzaskowskiemu zaś 93 minuty i 55 sekund.

Najmniejszą różnicę w czasie poświęcanym obu kandydatom widać w „Wydarzeniach” (różnica 19 sekund na korzyść Andrzeja Dudy), największą – w „Faktach” (o 6 minut 22 sekundy więcej mówiono o urzędującym prezydencie).

„Wiadomości” krytykują Trzaskowskiego, „Fakty” Dudę

Press-Service Monitoring Mediów zbadał także sentyment materiałów na temat dwójki kandydatów na prezydenta w materiałach informacyjnych (w podziale na neutralne, przychylne i nieprzychylne).

O Andrzeju Dudzie tylko przychylnie lub neutralnie informowały „Wiadomości” TVP. Na temat prezydenta w głównym programie informacyjnym Telewizji Polskiej pojawiło się w ubiegłym tygodniu 15 materiałów w tonie pozytywnym i 16 w neutralnym. W „Faktach” TVN o ubiegającym się o reelekcję prezydencie ukazało się 12 neutralnych i 10 nieprzychylnych materiałów.

Zupełnie odwrotnie układają się proporcje w materiałach o Rafale Trzaskowskim. „Wiadomości” o kandydacie KO na prezydenta przygotowały 22 materiały zakwalifikowane przez Press-Service Monitoring Mediów jako nieprzychylne oraz 10 o charakterze neutralnym. W „Faktach” zaś na temat Trzaskowskiego w ogóle pojawiały się nieprzychylne materiały. O kandydacie KO w programie informacyjnym TVN mówiono przychylnie (6 materiałów) albo neutralnie (14 materiałów).

Największy balans zachowują „Wydarzenia” , które w pierwszym tygodniu kampanii przed drugą turą wyborów mówiły o kandydatach tylko neutralnie (23 razy o Dudzie, 21 razy o Trzaskowskim).

Polityka zdominowała kampanię wyborczą

W kampanii prezydenckiej zdecydowanie najczęściej w programach informacyjnych poruszano tematy polityczne. Nieliczne materiały dotyczyły gospodarki, spraw społecznych, służb mundurowych lub wypadków.

– W przypadku trzech analizowanych serwisów informacyjnych zauważalna jest dominacja kwestii wprost określanych jako polityczne („Wiadomości” TVP 44 na 56, Fakty TVN 41 na 42, a „Wydarzenia „Polsatu 38 na 41). Z jednej strony nie jest to zaskakujące, wszak czas kampanii to czas bezpośrednio dotykający kwestii politycznych, odwoływania się do poparcia politycznego dla kandydatów, ich przeszłości politycznej itp. Z drugiej strony może jednak zaskakiwać, że materiały dziennikarskie dotyczące kandydatów na Prezydenta RP w tak nikłym stopniu podejmują tematykę dotyczącą gospodarki (jedynie „Wiadomości” TVP: 9 materiałów, w tym 5 dot. A. Dudy), spraw społecznych i obyczajowych (4 materiały, w tym 3 przygotowane przez TVP, a 1 przez TVN) czy pozostałych (służby mundurowe – jedynie Polsat (2 materiały) oraz tragedia/wypadek/katastrofa – również jedynie Polsat (1 materiał) – analizuje dla Wirtualnemedia.pl dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

– Interesujące jest czy zmienią się proporcje tematyki materiałów w ostatnim tygodniu kampanii. Większość sondaży pokazuje niemal identyczne rozkład głosów dla każdego z kandydatów, co może być pokusą do silniejszego pobudzenia i zaangażowania wyborców. Mogą pojawić się więc mocniejsze wątki, a te najczęściej dotyczą spraw kontrowersyjnych, a także związanych ze sprawami prywatnymi czy wręcz intymnymi – komentuje Kaczmarek-Śliwińska.

O Rafale Trzaskowskim media (sumując telewizję i radio, internet, social media) więcej mówiono w powyborczy poniedziałek i wtorek. Od środy do piątku częściej pojawiał się Andrzej Duda. Jak pokazują dane Press-Service Monitoring Mediów, przez większą część tygodnia lekką przewagę w mediach społecznościowych ma Rafał Trzaskowski. W mediach tradycyjnych częściej eksponowany jest Andrzej Duda – tu przewaga nad kandydatem KO jest już bardziej widoczna.

Kampania dwubiegunowa

W ocenie Sebastiana Bykowskiego, wiceprezesa zarządu i dyrektora generalnego Press-Service Monitoring Mediów, kampania przed drugą turą wyborów prezydenckich jest mocniejsza, bardziej spolaryzowana .

– Druga tura wyborcza to jeszcze bardziej dwubiegunowa komunikacja, bardziej agresywna, ale także intensywniejsza. Wynika to z jednej strony z ogromnej mobilizacji obu elektoratów, ale także z tego, że nie ma już innych opcji, które by rozpraszały komunikację na innych kandydatów. Społeczności są podzielone na zwolenników obecnego prezydenta i na tych, którzy wspierają zmianę uosobioną przez Rafała Trzaskowskiego. Wypowiedzi są przede wszystkim emocjonalne, choć nie brakuje wpisów, szczególnie na Facebooku, zawierających argumenty za lub przeciw danemu kandydatowi. Co ciekawe, wiele z nich odnosi się do przeszłości obu polityków, ich dawnych wypowiedzi czy deklaracji – komentuje dla Wirtualnemedia.pl ekspert.

W mediach społecznościowych częściej obiektem krytyki pada Andrzej Duda oraz media, zwłaszcza publiczne.

– W tej kampanii królują również krótkie formy wideo i różnego rodzaju memy. Szczególnie te ostatnie uderzają w prezydenta Andrzeja Dudę. Wiele z tych prześmiewczych treści jest wynikiem cytowania fragmentów „Wiadomości” lub tzw. pasków z publicznej TVP1 lub TVP Info. Na tym etapie drugiej tury wyborczej obecny prezydent przeważa w tradycyjnych mediach, mając w nich większą ekspozycję, ale za to Rafał Trzaskowski większe zasięgi buduje w mediach społecznościowych, choć i tutaj zauważalny jest trend konsekwentnego zwiększania zaangażowania internautów wspierających Andrzeja Dudę – analizuje Sebastian Bykowski.

W komentarzu dla Wirtualnemedia.pl Bykowski wskazuje także na silne nacechowanie informacji emocjami, co jeszcze bardziej polaryzuje media, zwłaszcza tradycyjne.

– O ile typowe jest to, że wpisy w social mediach są mocno emocjonalne i jednoznacznie przychylne tylko dla jednego kandydata, to w przypadku mediów profesjonalnych takie sytuacje powinny być rzadkością. Obecna rzeczywistość jest jednak daleka od takiego wzorca. Obserwujemy sytuację, w której w mediach publicznych i prawicowych przekaz jest skrajnie spolaryzowany do tego stopnia, że nie ma w nich żadnych informacji pozytywnych o Rafale Trzaskowskim z jednocześnie samymi pozytywnymi lub neutralnymi informacjami na temat Andrzeja Dudy. Pozostałe media natomiast sprzyjają bardziej Trzaskowskiemu, jednak co istotne, jest w nich przewaga neutralnych informacji wobec obu kandydatów, a to prowadzi do tego, że ten obraz choć przerysowany, nie jest aż tak agresywnie faworyzujący tylko jednego kandydata – podsumowuje dyrektor generalny -Service Monitoring Mediów.

Druga tura wyborów prezydenckich odbędzie się 12 lipca. W pierwszej w minioną niedzielę Andrzej Duda dostał 8,45 mln głosów (43,5 proc. wszystkich), a Rafał Trzaskowski – 5,92 mln (30,46 proc.). Frekwencja wyniosła 64,51 proc.

„Wiadomości” najczęściej oglądane w czerwcu

„Wiadomości” TVP1 i TVP Info w czerwcu 2020 roku oglądało średnio 2,58 mln widzów, co zapewniło tym stacjom 22,90 proc. udziału w rynku telewizyjnym – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Drugie miejsce zajmują „Fakty” TVN i TVN24 BiS. Widownia dziennika zwiększyła się o 11,23 proc. (251 tys. osób) do 2,48 mln oglądających. Udział „Faktów” w rynku wzrósł z 22,66 proc. do 24 proc. Podium programów informacyjnych w czerwcu zamykają „Wydarzenia” Polsatu i Polsatu News. Widownia dziennika wyniosła 1,61 mln osób, po spadku o 3,97 proc. (66 tys. widzów – jedyna strata w zestawieniu).