W pierwszym miesiącu otwartych księgarń na podium sprzedaży książek znalazły się nowości polskich autorów i co nieczęste, aż dwie z gatunku non – fiction: „Cham Niezbuntowany” Rafała A. Ziemkiewicza (premiera 22 kwietnia), „Jadłonomia po polsku” Marty Dymek (premiera 3 czerwca) – wynika z listy Nielsen BookScan top 20 z tygodni 21 – 24 (17.05 – 13.06 2020). Podium uzupełnia nowa powieść Remigiusza Mroza „Lot 202”.
– Książki non-fiction w pierwszej połowie 2020 roku właściwie w ogóle nie wchodziły do top20, gdzie tradycyjnie królowały książki fiction oraz (w czasie pandemii) książki dla dzieci i młodzieży. Tym razem w pierwszej dziesiątce znalazł się jeszcze „Osobisty przewodnik po Pradze” Mariusza Szczygła (premiera 26 maja), a w drugiej „Motyw ukryty” (Katarzyna Bonda i Bogdan Lach, premiera 20 maja), „Jedz i chudnij z dietą SIRT” (Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, premiera 21 lutego) oraz „Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów” Deborah Feldman (premiera 25 marca) – ocenia Renek Mendruń, konsultant z Nielsen BookScan.
TOP20 książek w Polsce (lista)
Na czwartym i piątym miejscu zestawienia znalazły się dwa nowe tytuły dla małych dzieci z serii Pucio Marty Galewskiej Kustry z ilustracjami Joanny Kłos („Pucio mówi dobranoc” oraz „Pucio mówi dzień dobry”; premiera 5 maja).
– Łącznie widać pięć tytułów dla dzieci w zestawieniu top20, to także nie jest częste zjawisko. Tylko w tej kategorii na topach ciągle obserwujemy książki „evergreen” – zawsze zielone, zawsze świeże, nie starzejące się. Takich książek posiadających wiele wydań, wznawianych przez dekady, należących do „klasyki” jest sporo na rynku i to w każdym gatunku, ale z reguły nie mają siły przebicia potrzebnej do wejścia na top. Obecnie książki utrzymują się na szczytach list nie dłużej niż kilka miesięcy. Nowości wypierają nowości, no chyba, że książki ukazują się w seriach, gdzie nowy tytuł „ciągnie” sprzedaż poprzednich tomów – komentuje Renek Mendruń.
Jak wskazuje ekspert Nielsena, po spowodowanym pandemią zamknięciu księgarń, rynek notuje „nowe otwarcie”.
– Nabywcy książek nie mają pewności, czy można spokojnie wracać do swoich ulubionych księgarń. Zyskuje sprzedaż w Internecie. Twórcy myślą o nowych tekstach, ale też o nowych sposobach komunikacji. Nikt nie wie, czy prognozowany kryzys dotknie także nabywców książek, czy starczy siły nabywczej do zakupu wszystkich nowych propozycji. Wydawcy odkładają część premier na później, siłą rzeczy wśród nowości mamy mniejszą konkurencję. A czytelnicy uwielbiają nowe książki – komentuje Renek Mendruń.