Skargi na „Wiadomości” do KRRiT za materiał jak „spot wyborczy Andrzeja Dudy”

Do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wpłynęło 21 skarg na wydanie „Wiadomości” z 24 czerwca i materiał Macieja Sawickiego, który oceniono wprost jako „spot wyborczy Andrzeja Dudy” – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

W materiale zapowiedzianym na pasku jako „przedwyborcza mobilizacja” zapowiedziała prowadząca Danuta Holecka, który stwierdziła, że „na spotkania z prezydentem Andrzejem Dudą przychodziły tłumy”.

W materiale pokazano sceny ze spotkań wyborczych obecnego prezydenta. „Miliony ludzi, wiele ważnych tematów, jeden wspólny cel” – zapowiedział Maciej Sawicki. Przebitki z kampanii zestawiono z podniosłą muzyką oraz wypowiedziami ludzi zapewniających, dlaczego Andrzej Duda jest dobrym prezydentem. Całość okraszono też określeniami: „godność”, „szacunek”, „historia”, „tradycja”, „odpowiedzialność”, „wiarygodność”, „dotrzymywanie słowa”. Podano także przykłady spełnionych obietnic wyborczych jak: 500 Plus, 300 Plus, 13. emerytura, niższy CIT czy zerowy PIT dla młodych.

Wielu dziennikarzy po emisji materiału komentowało na Twitterze, że w praktyce materiał ten spełniał kryteria spotu wyborczego. Relację skrytykowało wielu dziennikarzy, oceniając ją jako czysto propagandową.

– Maciej Sawicki z „Wiadomości” udowodnił, że granice żenady można przesuwać w nieskończoność. Nie wiem, co to za twór, ale obok materiału dziennikarskiego nawet to nie stało. @OlechowskiJarek (to szef Telewizyjnej Agencji Informacyjnej – przyp.) brawo wy, naprawdę – stwierdził Tomasz Żółciak z „Dziennika Gazety Prawnej”.

– To, co robi TVP, nie mieści się w dziennikarskich standardach. To czysta propaganda – dodała Bianka Mikołajewska z OKO.press.

– Jest i materiał, który przejdzie do historii „dziennikarstwa” – skomentowała Lidia Lemaniak z Niezalezna.pl.

– Kim Dzong Un lubi to – stwierdziła Monika Margraf z Onetu.

– Ja nikomu w kartę wyborczą nie zaglądam; rozumiem i szanuję, że każdy ma swoje powody i popiera różnych kandydatów. Ale nie wierzę, że ktoś uważa, że coś takiego w głównym wydaniu serwisu telewizji publicznej jest w porządku. To nie jest dziennikarstwo – napisał Jakub Krupa, w przeszłości m.in. korespondent PAP.

21 skarg do KRRiT na materiał „Wiadomości”

Skargi o tej samej treści otrzymała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Jak wynika z naszych informacji, w sumie wpłynęło 21 skarg indywidualnych. Zarzuty dotyczyły właśnie stwierdzenia, że materiał w efekcie był „spotem wyborczym Andrzeja Dudy”.

– Oczywiście będzie postępowanie, dopiero po jego zakończeniu poznamy stanowisko KRRiT – zapewnia Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl.

W zeszły poniedziałek w głównym wydaniu „Wiadomości” w podsumowaniu 5 lat aktywności prezydentowej Agaty Kornhauser-Dudy, skupiono się na jej ubraniach i działaniach charytatywnych. Te pierwsze chwalili m.in. ubierająca pierwszą damę Ela Piorun i mało znany projektant Christian Paul.

Według danych Nielsen Audience Measurement w maju br. średnia oglądalność głównego wydania „Wiadomości” wynosiła 2,92 mln widzów (25,7 proc. więcej niż rok wcześniej), z czego 2,17 mln w TVP1, a 749,9 tys. w TVP Info.