Rada Etyki Mediów w odpowiedzi na skargę American Jewish Committee oceniła, że pokazane kilka dni temu w „Wiadomościach” materiały sugerujące, że Rafał Trzaskowski może zaspokoić roszczenia żydowskie ws. mienia bezspadkowego, miały charakter antysemicki. – Rozniecanie antysemityzmu, rasizmu i nienawiści wobec mniejszości nie leży w interesie kraju – członka Wspólnoty Europejskiej i NATO – stwierdziła REM.
Środkowoeuropejskie biuro American Jewish Committee (AJC) skierowało do Rady Etyki Mediów skargę na relację Konrada Węża wyemitowaną w głównym wydaniu „Wiadomości” w zeszły poniedziałek.
W materiale, zapowiedzianym na „pasku” napisem: „Trzaskowski odbierze Polakom 200 miliardów?”, zasugerowano, że po wygraniu wyborów prezydenckich przez Rafała Trzaskowskiego mogłoby zabraknąć środków na 500+, bo polityk nie wyklucza zaspokojenia roszczeń organizacji żydowskich. Relację skrytykowała część dziennikarzy aktywnych na Twitterze, oceniając, że miała zabarwienie antysemickie.
.@WiadomosciTVP | Stanowisko polskich władz jest jasne: adresatem żydowskich roszczeń powinien być Berlin. Jednak Rafał #Trzaskowski, jeszcze jako wiceminister spraw zagranicznych w rządzie #PO-#PSL, rozważał wypłacenie nawet 60 mld dolarów.pic.twitter.com/5FvEUJXcg4
— TOP TVP INFO (@TOPTVPINFO) June 15, 2020
W skardze Sebastian Rejak, szef AJC w Europie Środkowej, napisał, że zapowiadający relację tytuł „wydaje się opierać na założeniu, że kandydat może zostać łatwo zmanipulowany przez ‘organizacje żydowskie’ i ‘środowiska międzynarodowe’, które rzekomo chcą wyłudzić od Polski 60 mld USD (200 mld PLN)”.
Według przedstawiciela AJC w materiale „Wiadomości” zasugerowano, że „istnieje sieć aktorów, od prasy izraelskiej po międzynarodowe organizacje żydowskie, którzy zamierzają wyłudzić ogromne sumy pieniędzy od polskiego rządu”. W konsekwencji „3,5 miliona widzów ‘Wiadomości’ TVP (prawie co czwarty Polak oglądający wieczorne wiadomości) nabiera przekonania, że kandydat wymieniony w materiale wideo, jeśli zostanie wybrany na prezydenta, będąc uzależnionym od domniemanej sieci organizacji izraelsko-żydowskich, będzie działał wbrew interesom narodu i państwa polskiego”.
– W materiale naruszono kilka zasad Karty Etycznej Mediów, w szczególności: zasadę prawdy, zasadę obiektywizmu, zasadę oddzielania informacji od komentarza, zasadę szacunku i tolerancji oraz zasadę wolności i odpowiedzialności – ocenił Sebastian Rejak.
REM: w „Wiadomościach” antysemickie materiały
Rada Etyki Mediów w czwartek rano przesłała portalowi Wirtualnemedia.pl oświadczenie „w sprawie antysemickich materiałów ‘Wiadomości’ TVP”. Organizacja stwierdziła, że po obejrzeniu relacji Konrada Węża „w pełni podziela negatywną ocenę skarżącego”.
REM zwróciła uwagę, że w zeszłą niedzielę w „Wiadomościach” pokazano relację Marcina Tulickiego zatytułowaną „Trzaskowski pozwoli ograbić Polaków?”. – Teza była ta sama: kandydat na prezydenta Rafał Trzaskowski chce zabrać pieniądze przeznaczone na 500+ i przekazać je organizacjom żydowskim – opisała.
– Konkluzja autora materiału, Marcina Tulickiego, brzmiała: „Takie podejście (Trzaskowskiego) to efekt myślenia nie polskimi interesami”. Jerzy Bielewicz z „Gazety Bankowej” stawiał kropkę nad i: „Niemcy eksportują nam kandydatów na najwyższe stanowiska, takich jak Tusk. A teraz takim niemieckim kandydatem jest Trzaskowski” – dodała Rada.
Ponadto zauważyła, że w niedzielę w „Wiadomościach” pojawiło się materiał „Pamięć o polskich więźniach Auschwitz”, w którym przez ponad cztery minuty nie padło słowo Żyd lub Żydzi.
– Materiałami, który wskazał skarżący i które obserwuje REM, naruszającymi wszystkie zasady Karty Etycznej Mediów i emitowanymi szczególnie często w okresach przedwyborczych, takich jak obecny, państwowa telewizja godzi w interes Polski. Rozniecanie antysemityzmu, rasizmu i nienawiści wobec mniejszości nie leży w interesie kraju – członka Wspólnoty Europejskiej i NATO – skomentowała Rada Etyki Mediów.
Według danych Nielsen Audience Measurement w maju br. średnia oglądalność głównego wydania „Wiadomości” wynosiła 2,92 mln widzów (25,7 proc. więcej niż rok wcześniej), z czego 2,17 mln w TVP1, a 749,9 tys. w TVP Info.