Ufundowana przez Ignacego Jana Paderewskiego „Rzeczpospolita” zaczęła ukazywać się 15 czerwca 1920 r. Dziennikarze pisma zabierali głos w najbardziej przełomowych i dramatycznych momentach historii Polski. Obchody stulecia dziennika są zaplanowane na cały rok, lecz symboliczną datą jest właśnie 15 czerwca 2020 roku.
W specjalnym wydaniu „Rzeczpospolitej” na ten dzień znajdą się relacje z najważniejszych momentów w historii dziennika oraz teksty autorstwa wybitnych intelektualistów, m.in. Stefana Żeromskiego, Czesława Miłosza czy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. – Lektura publicystyki sprzed 100 lub 25 lat prowadzi do wniosków, że zmieniają się czasy, a Polacy próbują odpowiedzieć na bardzo podobne pytania: jak rządzić krajem, ile władzy oddać w czyje ręce, jak poradzić sobie z podziałami w społeczeństwie, jakie zagrożenia na nas czyhają i jak się do nich przygotować. Każda z tych dyskusji znalazła swoje odbicie na łamach „Rzeczpospolitej”. Niektóre z najbardziej aktualnych głosów przypomnimy w wydaniu jubileuszowym – komentuje Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.
Ruszyła też specjalna internetowa strona – 100lat.rp.pl. W jej części multimedialnej można znaleźć materiały wideo przygotowane na stulecie oraz nagranie z udziałem redaktora naczelnego. Inne jubileuszowe projekty to m.in. ranking „Najważniejsze firmy dla Polski”, cykle redakcyjne „Kobiety stulecia” oraz „Innowacje stulecia”.
W ramach partnerstwa „Rzeczpospolitej” i Poczty Polskiej wyemitowano specjalny znaczek pocztowy honorujący stulecie. Projekt został wyłoniony w konkursie i będzie dostępny w limitowanej edycji od 15 czerwca. W Operze Krakowskiej planowane jest także wystawienie „Manru” (to jedyna opera Ignacego Jana Paderewskiego). W poniedziałek, 15 czerwca na ulicach Warszawy można będzie spotkać tradycyjnych gazeciarzy, rozdających wydanie jubileuszowe. Zaplanowano też limitowaną dystrybucję dwóch egzemplarzy dziennika: pierwszego wydania z 1920 roku oraz jubileuszowego – z 15 czerwca 2020.
– „Rzeczpospolita” dzisiaj to symbol niezależności, obiektywizmu i solidności, ale także najlepszych treści w cyfrowym świecie. Drogą codziennych wysiłków wprowadziliśmy ją w nowe czasy i cyfrową rzeczywistość. Zbudowaliśmy wysoką wartość dla inwestorów, partnerów biznesowych oraz czytelników. Naszą ambicją jest tworzenie treści, które będą dostępne wszędzie i pod wieloma postaciami, w zależności od tego, jaki sposób obcowania z gazetą wybierze czytelnik – mówi Tomasz Jażdżyński, prezes wydającej „Rzeczpospolitą” od 9 lat spółki Gremi Media.
Obchodom stulecia towarzyszy kampania wizerunkowa dziennika, realizowana pod hasłem „Od 100 lat każda strona Rzeczpospolitej to strona w dyskusji o tym, co ważne”. – W ten sposób nawiązujemy do najważniejszych wartości, które towarzyszą dziennikarzom „Rzeczpospolitej” od samego początku: obiektywizmu i pokazywania rzeczywistości z wielu perspektyw – mówi Cezary Piernikowski, dyrektor działu marketingu dziennika. W wizerunkowym spocie w symboliczny sposób główną rolę odgrywają strony papierowej „Rzeczpospolitej”.
Działania marketingowe są realizowane w mediach własnych („Rzeczpospolita”, „Parkiet”), telewizji (TVN, Polsat), radiu (RMF FM, Radio Zet),VOD (Ipla, Player) na portalu Interia.pl oraz nośnikach outdoorowych (Cityboard). Za koncepcję, realizację oraz dobór mediów odpowiada dział marketingu Gremi Media.
Z danych ZKDP wynika, że w kwietniu br. średnia sprzedaż „Rzeczpospolitej” wyniosła 37 371 egz. (po spadku rok do roku o 10,44 proc.). Natomiast w portalu internetowym Rp.pl 4,87 mln internautów wygenerowało 28 mln osłon (według danych Gemius/PBI).
Firma Gremi Media, wydająca też „Parkiet” i „Uważam Rze Historia” oraz mająca większość akcji E-Kiosku, w pierwszym kwartale br. zanotowała spadek przychodów o 4,2 proc. do 23,53 mln zł, jej zysk EBITDA firmy zmalał z 4,51 do 4,23 mln zł, a zysk netto wzrósł z 3,08 do 3,54 mln zł. W połowie maja władze spółki zaproponowały, żeby z jej zeszłorocznego zysku netto 6,81 mln zł przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 3,69 mln zł wypłacić jako dywidendę.