Polskie Badania Czytelnictwa opublikowały raport z badania „Właściciele mikro i małych firm w czasie koniunktury i recesji”. Wyniki zestawiono z badaniem sprzed dwóch lat, w którym respondentami byli ci sami przedsiębiorcy. W porównaniu do 2018 roku oglądalność telewizji wśród badanych wzrosła z 68 do 92 proc., a czytelnictwo prasy z 54 do 65 proc. Wzrósł także czas poświęcany na czytanie prasy. 32 proc. badanych robi to od jednej do dwóch godzin dziennie (w 2018 roku odsetek ten wynosił 22 proc.). 9 proc. czyta prasę ponad trzy godziny dziennie. Im większa firma, tym częściej jej właściciel czyta prasę ponad trzy godziny dziennie.
Jeżeli chodzi o dzienniki, właściciele małych firm czytają najczęściej „Gazetę Wyborczą” (34 proc.). Najchętniej czytanym przez nich tygodnikiem opinii jest „Newsweek Polska” (28 proc.), pismem specjalistycznym – „Komputer Świat” (32 proc.), a magazynem – „Tele Tydzień” (29 proc.).
Od 2018 roku wzrósł odsetek biznesmenów kupujących płatny dostęp do artykułów prasowych w internecie: z 26 do 41 proc. Im większa firma, tym częściej jej właściciel korzysta z cyfrowych wydań prasy. Najczęściej kupowano dostęp do serwisów: Wyborcza.pl (9,7 proc.), National-geographic.pl (9,4 proc.) oraz Gazetaprawna.pl i Womenshealth.pl (po 9 proc.).
PBC wyróżniło cztery klasy pod względem pozycji społecznej i prestiżu (klasa wyższa, średnia wyższa, średnia i niższa). Według autorów raportu „czytanie prasy przez klasę wyższą ma głównie wymiar tożsamościowy, a nie utylitarny”. Biznesmeni przez czytanie prasy budują własny wizerunek, pełni ono podobną funkcję jak noszenie zegarka luksusowej marki.
Jak zaznacza PBC, wyniki badań pokazują, że prasa jest dobrym medium dotarcia do bogatych przedsiębiorców. Wbrew stereotypowi, klasa wyższa nieco częściej niż średnia czyta popularne tytuły, poradniki dla kobiet, pisma rozrywkowe i telewizyjne.
PBC zapytały właścicieli firm o wydatki marketingowe w czasie pandemii. Jedna trzecia badanych planuje ich redukcję w ramach oszczędności. Tylko klasa wyższa częściej planuje w czasie recesji więcej niż trzy działania marketingowe w swoich firmach.
Badanie przeprowadzono w dniach 25 marca – 3 kwietnia 2020 roku za pomocą ankiet internetowych. Wzięły w nim udział 593 osoby.