Polskie Radio ma obowiązek złożyć Kartę Powinności w której określi projekty, jakie będą realizowane w ramach misji publicznej oraz plan ich finansowania na kolejne 5 lat. Formalnie musi je zaakceptować Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która następnie decyduje o przyznaniu środków publicznych.
Spółka w złożonym dokumencie określiła, jak będzie realizować misję publiczną oraz szczegółowy zakres powinności wynikających z tej misji wraz ze wskazaniem sposobu finansowania w latach 2020-2024. Dotyczy ona m.in. tego, jakie programy realizuje, jakie ma cele do 2024 roku oraz w jaki sposób je sfinansuje (zarówno ze środków publicznych, jak i działalności komercyjnej).
Do zadań Polskiego Radia należy rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, regionalnych, dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz „innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych”.
W Karcie Powinności spółka przedstawiła również swoje plany inwestycyjne, które zakładają m.in. modernizację i przebudowę stanowisk produkcyjnych i emisyjnych w budynkach Polskiego Radia – wymianę konsolet emisyjno-produkcyjnych, przebudowę Cyfrowej Sieci Dźwiękowej, odnowienie studiów nagraniowych, budowę multimedialnych platform dystrybucji treści, przebudowę cyfrowej sieci multimedialnej (części wizyjnej) oraz części IT, rozbudowę systemów dystrybucyjnych i zakup urządzeń.
Dodatkowo w planach jest również rozbudowa i modernizacja bazy transmisyjnej, zaprojektowanie i wdrożenie systemu komunikacji, a także „prace studyjne i wdrożenie nowoczesnych technologii związanych z automatycznym udostępnianiem treści i nowoczesnych sposobów interaktywnego komunikowania się ze słuchaczami”.
Inne plany obejmują prace techniczne i modernizację budynków związanych z bezpieczeństwem ich użytkowania.
Łącznie w 2020 roku Polskie Radio miałoby przeznaczyć na wszystkie plany inwestycyjne 30 mln zł, a w każdym kolejnym (do 2024 roku) – po 32 mln zł.
Konieczność składania Kart Powinności przez media publiczne to efekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz o opłatach abonamentowych w 2018 roku. Przepisy zmieniły m.in. definicję misji publicznej oraz wprowadziły karty powinności oraz zasadę, że środki publiczne mogą pokrywać tylko koszty netto tej misji.
W ub.r. Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.). Spółka zanotowała stratę, ale nie podaje jej wysokości.
Polskie Radio z nowym prezesem
W ub.r. Polskim Radiem jako prezes zarządzał Andrzej Rogoyski, w marcu ub.r. z funkcji członka zarządu został odwołany Mariusz Staniszewski. Natomiast Rogoyskiego zdymisjonowano w drugiej połowie stycznia, jego stanowisko objęła Agnieszka Kamińska, wcześniej m.in. dyrektor Jedynki, a od końcówki grudnia ub.r. wiceprezes spółki.
Na koniec 2018 roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. Dyrektor – redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji – 12 036 zł, rzecznik prasowy – 12 132 zł, redaktor wydawca – 10 545 zł, a spiker-lektor – 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.
Liderem RMF FM
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy – 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.