– Marzec to był szok, w kwietniu dominował strach, maj był miesiącem nadziei, a co przyniesie lato? – zastanawiał się podczas spotkania online z dziennikarzami i redaktorami Ignacy Morawski, ekonomista, założyciel serwisu analitycznego SpotData, nominowanego do Grand Press Digital 2019. Pokazał on, jak analizować zjawiska z obszarów, których nie znają ani dziennikarze, ani ekonomiści, wskazał źródła informacji, modele, sposoby przyjmowania i weryfikacji założeń. A na koniec wysunął optymistyczny wniosek: – Lato przyniesie potężną stymulację popytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego oraz walkę o powrót do normalności.
Marek Chądzyński, dziennikarz „Dziennika Gazety Prawnej”, nominowany do Grand Press Economy 2018, przedstawił tarcze antykryzysowe, które mają ratować polską gospodarkę, źródła ich finansowania i wpływ na budżet państwa. Natomiast Piotr Mazurkiewicz z „Rzeczpospolitej”, nominowany do Grand Press Economy 2019, który m.in. zajmuje się łowieniem podatkowych absurdów, przedstawił kolejne pomysły rządu na nowe podatki i zastanawiał się nad ich skutecznością.
Wpływ zakazów w czasie pandemii na handel detaliczny oraz analizę rynku e-commerce i zmiany w preferencjach zakupowych Polaków przedstawiła Dagmara Brzezińska, commercial category management director w Allegro. – W kwietniu liczba transakcji w handlu internetowym najbardziej wzrosła w kategorii delikatesy, o 374 proc. rok do roku, dom i ogród – o 173 proc. i komputery – o 133 proc. W sumie jednak Polacy nauczyli się robić zakupy rzadziej, biorąc pod uwagę sklepy stacjonarne lub internetowe, ale kupują więcej produktów za jednym razem – mówiła Brzezińska.
Z kolei mecenas Wiktor Budzewski, który specjalizuje się w prowadzeniu sporów i w prawie korporacyjnym, pokazał, jak zmieniło się otoczenie prawne w związku z pandemią COVID-19 i wprowadzaniem czterech ustaw specjalnych, 13 rozporządzeń rządu, 12 rozporządzeń ministra zdrowia, szeregu obwieszczeń, poleceń i decyzji. Ekspert przedstawił wpływ nowego prawa na sytuację banków i ich klientów.
Banki, jako główne źródło kolejnych tematów dla dziennikarzy, wskazał również Maciej Samcik, założyciel i redaktor naczelny serwisu Subiektywnie o Finansach. – Proponuję się im przyglądać, bo spadające marże odsetkowe będą próbowały rekompensować sobie opłatami i prowizjami, będą też próbowały przyspawać do kont klientów inne oferty niż depozyty. Spodziewam się prób omijania ustawy antylichwiarskiej. Z kolei nasi czytelnicy zaczną się interesować funduszami inwestycyjnymi, przede wszystkimi EFF-ami – mówił Samcik.
Celem szkoleń organizowanych przez magazyn „Press” i Allegro jest podnoszenie poziomu dziennikarzy specjalizujących się w wybranych dziedzinach. Doświadczeni i nagradzani dziennikarze oraz branżowi eksperci dzielą się wiedzą z uczestnikami warsztatów.
Partnerem „Know-how – dziennikarstwo ekonomiczne” była Kancelaria KBiW Kurpiejewski, Budzewski i Wspólnicy.