Nie będzie odwołania prezes Polskiego Radia, wniosek senackiej komisji kultury odrzucony

Agnieszka Kamińska

Wniosek senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu o odwołanie szefowej Polskiego Radia Agnieszki Kamińskiej do szefa Rady Mediów Narodowych Krzysztofa Czabańskiego został zaopiniowany negatywnie – wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

W ostatnim tygodniu maja posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu na temat sytuacji w Trójce oraz Listy Przebojów zakończyło się wnioskiem do szefa Rady Mediów Narodowych o odwołanie prezes Polskiego Radia Agnieszki Kamińskiej i dyrektora Trójki Tomasza Kowalczewskiego (zrezygnował już z pełnionej funkcji – przyp.red.).

W posiedzeniu uczestniczyli m.in. byli i obecni dziennikarze rozgłośni, a senatorowie na wniosek wicemarszałka Bogdana Borusewicza zdecydowali o zwróceniu się do przewodniczącego Rady Mediów Narodowych Krzysztofa Czabańskiego o odwołanie Agnieszki Kamińskiej ze stanowiska prezes Polskiego Radia.

Odwołania nie będzie

Z naszych informacji wynikało, że szef Rady Mediów Narodowych nie przychyli się do wniosku senackiej komisji kultury. Odwołanie Agnieszki Kamińskiej jest jedynie uprawnieniem RMN, a decyzję o uwzględnieniu takiego punktu w porządku obrad podejmuje właśnie przewodniczący. Krzysztof Czabański wielokrotnie powtarzał, że nie widzi powodów do odwołania szefowej Polskiego Radia, w najbliższym czasie ma nie planować również posiedzenia Rady.

Co więcej, w imieniu Czabańskiego odpowiedzi Barbarze Zdrojewskiej, szefowej senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu udzielił już prawnik Rady Mediów Narodowych. Poza wytłumaczeniem procedury powoływania i odwoływania organów spółek mediów publicznych – Tomasz Giziński, adwokat Rady Mediów Narodowych – zawarł krótką i jednoznaczną odpowiedź: – Zgłoszony przez senacką Komisję Kultury wniosek, jako niezgodny z regulaminem Rady nie może zostać uwzględniony – czytamy w piśmie do którego dotarła redakcja portalu Wirtualnemedia.pl.

Senator Barbara Zdrojewska skomentowała tę odpowiedź jako „kuriozalną” i zwróciła uwagę na fakt, że nie udzielił jej nawet sam przewodniczący.

Tylko Rada Mediów Narodowych może odwołać Kamińską

Przypomnijmy, że Rada Mediów Narodowych jest organem właściwym do powoływania i odwoływania składów osobowych organów spółek mediów publicznych. Decyzję podejmuje większością głosów, członek RMN może zgłosić punkt do porządku obrad podczas jej posiedzenia, ale może zostać on odrzucony stosunkiem głosów 3:2.

To także oznacza, że wniosek jednego z członków – Grzegorza Podżornego z Kukiz’15 o odwołanie Agnieszki Kamińskiej (jeśli nadal będzie chciał odsunięcia jej ze stanowiska) może zostać odrzucony już na wstępie posiedzenia i nie odbędzie się nawet dyskusja na ten temat. W praktyce – biorąc pod uwagę fakt, że w Radzie zasiada trzech posłów związanych z PiS – nie ma w tej chwili szans, by nastąpiła zmiana na stołku szefowej publicznej rozgłośni.

O odwołanie Agnieszki Kamińskiej apelowali także słuchacze Trójki, którzy zbierali podpisy pod internetową petycją w tej sprawie. Obecnie podpisało ją ponad 13 tys. osób.

W ub.r. Polskim Radiem jako prezes zarządzał Andrzej Rogoyski, w marcu ub.r. z funkcji członka zarządu został odwołany Mariusz Staniszewski. Natomiast Rogoyskiego zdymisjonowano w drugiej połowie stycznia, jego stanowisko objęła Agnieszka Kamińska, wcześniej m.in. dyrektor Jedynki, a od końcówki grudnia ub.r. wiceprezes spółki.

Na koniec 2018 roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. Dyrektor – redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji – 12 036 zł, rzecznik prasowy – 12 132 zł, redaktor wydawca – 10 545 zł, a spiker-lektor – 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.

W ub.r. Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.). Spółka zanotowała stratę, ale nie podaje jej wysokości.

Liderem RMF FM W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy – 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.