Ruch z prawie 60 mln zł straty

Orlen, Alior i spółki PZU zainwestują w niego 200 mln zł

W ub.r. Ruch zanotował prawie 30 mln zł straty netto i ponad 30 mln zł ujemnych przepływów finansowych. PKN Orlen, Alior Bank oraz PZU ze swoją spółką zależną PZU Życie mają objąć jego akcje za 200 mln zł.

W środę spółka zależna Alior Banku za symboliczną złotówkę kupiła 100 proc. akcji Ruchu od firmy Lurena Investments kontrolowanej przez Igora Chalupca, byłego prezesa Ruchu.

W poniedziałek Alior Bank poinformował, że zawarł z Orlenem, PZU i PZU Życie umowę inwestycyjną dotyczącą Ruchu. Ustalono, że kapitało Ruchu zostanie podwyższony, a cztery państwowe firmy obejmą akcje nowej emisji w takich proporcjach, że Orlen będzie miał 65 proc. kapitału, PZU i PZU Życie – 29 proc., a Alior Bank – 6 proc. Jednocześnie Alior umorzy bez wynagrodzenia obecne akcje Ruchu, przejęte właśnie od Lurena Investments.

Porozumienie Alior Banku, PZU, PZU Życie i Orlenu określa też zasady prowadzenia polityki właścicielskiej wobec Ruchu (w tym kwestie ładu korporacyjnego i przyszłe postanowienia statutu spółki) oraz reguły sprzedaży akcji spółki przez nowych akcjonariuszy (zapisano m.in. zakaz sprzedaży akcji w ciągu najbliższych pięciu lat).

Ponadto Alior Bank w ramach zawartej umowy umorzy Ruchowi do 87,5 mln zł zobowiązań, z zastrzeżeniem, że zostały utworzone na ten cel adekwatne rezerwy.

200 mln zł od nowych właścicieli

Według ustaleń „Pulsu Biznesu” czterech inwestorów za nowe akcje Ruchu zapłaci 200 mln zł. PKN Orlen wyda na to 130 mln zł, PZU i PZU Życie – 58 mln zł, a Alior Bank – 12 mln zł.

Żadna z firm nie komentuje warunków finansowych inwestycji w Ruch. Natomiast rzecznik prasowy Ruchu nie odpowiedział w czwartek na pytania portalu Wirtualnamedia.pl.

Alior Bank od wielu lat kredytuje Ruch, jest jego największym wierzycielem. Firma kolportażowa jest na finiszu dwóch przyspieszonych postępowań układowych, które mają mocno zredukować jej zaległe zobowiązania według stanu z początku ub.r.

Pierwsze postępowanie (PPU1), ogłoszone we wrześniu 2018 roku, obejmuje podmioty, którym kolporter był wtedy winny po minimum milion złotych. Natomiast PPU2, ogłoszone w połowie lutego ub.r., dotyczy podmiotów z należnościami od Ruchu wynoszącymi od 100 tys. zł do 1 mln zł. Ruch jest winien wydawcom 162 mln zł.

W ramach PPU1 wierzytelności Ruchu wynoszą 143 mln zł i mają zostać zredukowane o 80 proc., czyli o 114 mln zł. W przypadku PPU2 kwota zobowiązań to 19 mln zł, a poziom umorzenia – 50 proc. Oba porozumienia zostały jesienią ub.r. zatwierdzone przez sąd, wejdą w życie po rozpatrzeniu kilku złożonych na nie skarg.

W ramach pierwszego porozumienia zobowiązania Ruchu wobec Alior Banku mają zostać umorzone o 87,5 mln zł.

Prawe 60 mln zł straty Ruchu, spłata wierzycieli z pożyczki od Orlenu?

„Puls Biznesu” podał, że w ub.r. mimo strukturyzacji prowadzonej przez jego nowe władze Ruch miał prawie 60 mln zł straty netto. Firma nadal wydawała więcej niż zarabiała, luka płynnościowa wyniosła ponad 30 mln zł.

Spółka zmieniła warunki umów z wieloma wydawcami, ograniczyła wydatki na ubezpieczenia i obsługę prawną oraz zmieniła i siedzibę na tańszą. Sprzedała też cześć posiadanych nieruchomości, wpływy z tego wyniosły ponad 20 mln zł.

Jesienią ub.r. wiceprezes Ruchu Piotr Regulski przyznał, że ok. 700 należących do firmy kiosków stoi pustych, planowano zaoferować tam emerytom i rencistom oraz studentom.

Od Orlenu w formie komisu Ruch otrzymał zapas papierosów do sprzedawania, w konsekwencji ma obecnie ponad 60 mln zł zobowiązań wobec firmy paliwowej. Ogółem przeterminowane zobowiązania Ruchu, bez tych objętych układami i późniejszych transz kredytowych z Alior Banku, na koniec ub.r. wynosiły 27 mln zł.

Jak w takiej sytuacji Ruch zdoła spłacić zaległe zobowiązania w ramach porozumień układowych, co ma nastąpić jeszcze przed zainwestowaniem w firmę przez Orlen, PZU, PZU Życie i Alior Bank? Według „Pulsu Biznesu” 31 mln zł na spłatę wydawców (bez uwzględnienia Aliora) zapewni Orlen, prawdopodobnie w formie pożyczki. Koncern paliwowy ma też wspomóc Ruch w utrzymaniu płynności finansowej w najbliższych miesiącach.

Według danych Izby Wydawców Prasy w lutym br.. Ruch obsługiwał 23,7 proc. dystrybucji prasy, wobec 29,1 proc. rok wcześniej. Natomiast jego główny konkurent Kolporter osiągnął spadek w skali roku o 2,4 pkt proc. do 53,3 proc.

Orlen wierzy w synergie z Ruchem

W poniedziałek prezes UOKiK-u zgodził się, żeby Ruch został przejęty przez Orlen. W komunikacie prasowym regulatora zwrócono uwagę, że działalność Ruchu i Orlenu pokrywa się w zakresie sprzedaży detalicznej prasy i artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku (AKCU). Ruch prowadzi taką sprzedaż w kioskach i salonikach prasowych, a Orlen – w sklepach przy stacjach paliw.

UOKiK ocenił, że „ze względu na różne modele sprzedaży i odmienność misji zakupowych realizowanych w ich punktach sprzedaży, przedsiębiorców nie można uznać za bezpośrednich konkurentów”, ponadto firmy po połączeniu nadal będą rywalizowały z innymi podmiotami sprzedającymi prasę i AKCU. – Przeprowadzone postępowanie wykazało, że transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji. Dlatego wydałem zgodę na koncentrację. Decyzja jest ważna przez dwa lata – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Zaznaczono, że sprawa pierwotnie trafiła do Komisji Europejskiej ze względu na to, jak dużym podmiotem jest Orlen. Przy czym na wniosek firmy paliwowej sprawę skierowano do UOKiK-u, uznając, że ma lepszą wiedzę i doświadczenie do zajęcia się nią.

PKN Orlen we wtorkowym komunikacie zapowiedział, że plan restrukturyzacji Ruchu jest oparty na dwóch głównych założeniach: jej rozwoju w zakresie nowoczesnej sprzedaży FMCG oraz usług kurierskich, przy optymalizacji dotychczasowej działalności.

Koncern paliwowy podkreślił, że planuje otwarcie punktów sprzedaży detalicznej i gastronomii poza swoimi stacjami paliw. Zapewnia, że w oparciu o sieć kiosków i saloników Ruchu przyniesie to korzyści w postaci poszerzenia bazy klientów, zapewnienia szerszej oferty i dostępności oraz synergii zakupów towarów i usług.

– Zgodnie z zapowiedziami realizujemy procesy akwizycyjne, które uzupełniają biznesowe działania PKN Orlen i przyczynią się do zwiększania zysków w długiej perspektywie. Wchodzimy w kolejny etap pozyskania aktywów spółki Ruch, które wpisują się w nasze strategiczne plany dotyczące rozwoju sieci detalicznej. Chcemy maksymalnie wykorzystać biznesowe synergie, tak aby zwiększać wartość obu spółek i poszerzać ofertę dla naszych klientów – zadeklarował Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa PKN Orlen zanotowała spadek przychodów o 13 proc. do 22,08 mld zł oraz wyniku netto z 849 mln zł zysku do 2,24 mld zł straty. Na koniec marca firma miała 2 836 stacji paliwowych (o 33 więcej niż rok wcześniej), z czego 1 796 w Polsce.