Izba Wydawców Prasy analizuje rynek dystrybucji tytułów na podstawie danych uzyskanych od wydawców. Z analizy struktury udziału poszczególnych firm kolporterskich w rynku, wynika, że liderem nadal jest Kolporter, który ma ponad połowę udziałów ( 53,54 proc. – spadek o 2,42 proc.), drugie miejsce zajmuje Ruch z udziałami w rynku rzędu 23,72 proc. (wzrost o 0,61 proc.), a podium zamyka Garmond Press, posiadając 16,98 proc. udział w rynku (wzrost o 1,48 proc.).
Inne podmioty na rynku dystrybucji prasy stanowią 5,96 proc. udziałów, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w porównaniu do lutego 2018 roku.
Jednocześnie Kolporter zmniejszył liczbę kiosków z 23 tys. na 21 tys., Ruch zmniejszył liczbę punktów sprzedaży detalicznej z 16 tys. 800 na 15 tys. 900, a Garmond Press zwiększył – z 10 326 w 2019 roku na 11 800 w 2020 roku.
Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”).
Izba Wydawców Prasy oceniła także kanały dystrybucji wydań cyfrowych, z jej badań wynika, że wydawcy w znacznym stopniu prowadzą ten rodzaj działalności samodzielnie – dystrybucja własna to ok. 30 proc. całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych.
Niemal 30 proc. łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez swe platformy dystrybucyjne, takie jak: e-Kiosk, e-Gazety i Nexto. Natomiast Publio, Amazon, AppStore, i Google Play mają łącznie prawie 3 proc. udziału, a ok. 37 proc. stanowią inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.