Kilka tygodni temu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę w sprawie podziału skarbowych papierów wartościowych pomiędzy Telewizję Polską, Polskie Radio oraz ośrodki regionalne Polskiego Radia z przeznaczeniem na realizację misji publicznej. Z całej sumy 1,95 mld złotych Polskie Radio otrzyma119 mln 200 tys. zł, a regionalne ośrodki Polskiego Radia – 119 mln 300 tys. zł.
Z naszych informacji wynika, że w związku z otrzymaną rekompensatą zmieniły się plany programowo-finansowe spółki na bieżący rok. Główne założenia do których treści dotarliśmy są związane z finansowaniem mediów publicznych z rekompensaty, która ma umożliwiać „zwiększenie udziału w programach elementów misyjnych, których nadawanie generuje wysokie koszty”. Ma pojawić się więcej form udramatyzowanych i literackich: słuchowisk archiwalnych oraz teatralnej produkcji bieżącej, literatury czytanej, powiększona ma zostać także oferta programowa, dostępna online.
Czas na Polskie Radio Kierowców
Jak wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl, skorygowane plany finansowo-programowe wskazują, że od 1 września 2020 roku miałoby wystartować Polskie Radio Kierowców. Byłby to dziewiąty program całodobowy publicznej radiofonii.
Polskie Radio Kierowców ma być stacją całkowicie sprofilowaną na potrzeby zmotoryzowanych słuchaczy. Jak informuje nadawca portal Wirtualnemedia.pl „atrakcyjna ramówka, znakomici dziennikarze motoryzacyjni, doskonałe poradnictwo i raporty z dróg krajowych w kilku wersjach językowych będą atutem stacji dostępnej na żywo i w podcastach w aplikacji mobilnej Polskiego Radia, internecie oraz w systemie DAB+”.
– Bezpieczeństwo na drogach od lat jest jednym z tematów misyjnych w Polskim Radiu, dotyczy przecież nas wszystkich i naszych najbliższych – mówi Agnieszka Kamińska, redaktor naczelna i prezes Polskiego Radia. – Pokolenia kierowców korzystają z informacji przekazywanych w popularnej audycji „Radio kierowców” w Programie Pierwszym. Cenią też inne nasze audycje poświęcone tej tematyce. Projekt nowej stacji w systemie DAB+ jest odpowiedzią na ich potrzeby i zainteresowanie, ale jest też znakiem czasu: nowe technologie dają nowe możliwości – dodaje.
Radio Kierowców pojawia się w Jedynce co godzinę o 5:57 – audycja liczy około dwie minuty, są w niej podawane aktualne informacje na temat stanu dróg oraz wypadków. Program ma długoletnią tradycję – po raz pierwszy był emitowany 4 lutego 1974 roku o 11.18 w Programie 1 Polskiego Radia. Początkowo była to 7-minutowa audycja „Nie tylko dla kierowców”.
DAB+ rośnie w siłę
Obecnie sieć nadawcza Polskiego Radia w technologii DAB+ obejmuje 25 stacji nadawczych, które pokrywają sygnałem 31,6 proc. powierzchni kraju i zapewniają odbiór cyfrowego radia przez ok. 20,7 mln osób (54 proc.). Jesienią 2020 roku uruchomione zostaną kolejne nadajniki, dzięki którym sygnał będzie dostępny na ok. 45 proc. powierzchni Polski, w tym także wzdłuż głównych dróg i autostrad, a dostęp do radiofonii cyfrowej DAB+ uzyska 67 proc. mieszkańców.
Do 2023 Polskie Radio planuje pokrycie sygnałem 61,5 proc. powierzchni kraju i zapewnienie dostępu do cyfrowego radia dla 30,3 mln słuchaczy. Projekt Polskiego Radia Kierowców ma także związek z przepisami „Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej” (EECC), który nakłada obowiązek montowania w nowych samochodach radioodbiorników umożliwiających odbiór naziemnego sygnału cyfrowej radiofonii. Państwa członkowskie zobowiązane są do wprowadzenia stosownego ustawodawstwa do grudnia 2020 r.
W ub.r. Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.). Spółka zanotował stratę, nie podaje jej wysokości.