Nowa kampania „Rzeczpospolitej” ma na celu zwiększyć społeczną odporność na fałszywe informacje. Do wirusów i chronienia się przed nimi nawiązuje pierwszy spot z akcji, w którym Bogusław Chrabota pokazuje jak z pierwszej strony „Rzeczpospolitej”, dwóch gumer-recepturek i z pomocą zszywacza zrobić maseczkę ochronną.
– Taka maska oczywiście nie uchroni przed COVID-19, ale może uchronić przed inna epidemią, epidemią dezinformacji. Rozpoczynamy kampanię walki z tą epidemią. Jako liderzy wiarygodności dziennikarskiej mamy taki obowiązek – mówi Bogusław Chrabota, pełniący też funkcję prezesa Izby Wydawców Prasy. – Walczymy nie tylko z fake newsem, ale również z głupotą – podkreśla.
– Fake news jest parainformacją. Ontologicznie nie różni się od newsa, to ta sama konstrukcja. Dla laików jest trudny do odróżnienia od newsa. Istotna jest intencja wprowadzenia nieprawdy. Jako społeczeństwo mamy ograniczone możliwości weryfikacji takiej informacji. Mamy natomiast możliwość sprawdzenia, czy źródło jest wiarygodne, i tak ocenić wartość informacji. W ciągu ostatnich lat z „Rzeczpospolitej” fake newsy do opinii publicznej raczej nie trafiły. To świadczy o naszych procedurach, które są ściśle przestrzegane, oraz o profesjonalnym podejściu naszych dziennikarzy do weryfikacji newsów – dodaje Bogusław Chrabota.
Na potrzeby kampanii powstały trzy hasła reklamowe, odwołujące się do najbardziej powszechnych źródeł i przyczyn powstawania fake news’ów: „Komentarze z forum czy komentarze ekspertów?”, „Znajomość fejków czy znajomość faktów?”, oraz „Opinie szerowane czy opinie szanowane?”. Kampania zyskała także hashtag w mediach społecznościowych: #OdporniNaDezinformacje.
Drugim etapem zaczynającej się kampanii ma być „dekalog walki z dezinformacją” – seria komunikatów, mających na celu edukację jak walczyć z epidemią fake newsów. – Kampania „Odporni na dezinformację” to naturalne rozwinięcie działań wizerunkowych, budowanych wokół hasła „Rzeczpospolita”. Wiarygodne źródło wiedzy – komentuje Cezary Piernikowski, dyrektor marketingu Gremi Media.
„Rzeczpospolita” od lat jest w czołówce najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Według ostatniego badania Instytutu Monitorowania Mediów, w marcu br. dziennik był najczęściej cytowanym medium drukowanym. Pierwsze miejsce w rankingu obejmującym wszystkie media przypadło portalowi Onet.pl, drugie 0 „Rzeczpospolitej”. Na dziennik wydawany przez Gremi Media powołano się w marcu 2570 razy.
Za koncepcję kreatywną i realizację kampanii „Odporni na dezinformację” odpowiada dział marketingu Gremi Media.
W lutym br. średnia sprzedaż ogółem „Rzeczpospolitej” wyniosła 38 385 egz. – pokazują dane Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP” opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. Natomiast w styczniu br. serwis Rp.pl miał 4,26 mln użytkowników, 20,41 mln odsłon i 298,4 tys. godzin korzystania (według badania Gemius/PBI).