Garmond Press wypowiedział umowę na dystrybucję „Super Expressu”

Garmond Presss salon prasowy

Firma Garmond Press z końcem kwietnia wypowiedziała umowę dotyczącą dystrybucji dziennika „Super Express” (wydaje go spółka Time należąca do Grupy ZPR Media). Tłumaczy, że warunki w kontrakcie nie zmieniły się od kilkunastu lat, dlatego jego realizacja obecnie jest dla spółki nierentowna.

W komunikacie przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl w niedzielę wieczorem Garmond Press poinformował, że wypowiedział umowę dotyczącą „Super Expressu”, ponieważ „warunki dystrybucji w niej określone, przed kilkunastoma laty, rażąco odbiegają od obecnych standardów rynkowych i od dłuższego czasu nie pozwalały nam na pokrycie nawet podstawowych kosztów dostaw tego tytułu do obsługiwanej przez nas sieci sprzedaży”.

Garmond Press podkreśla, że w ostatnich dwóch latach kilka razy chciał wynegocjować z wydawcą „Super Expressu” – obecnie spółką Time, wcześniej ZPR Media – zmianę warunków handlowych, ale bez powodzenia.

– Ponadto spółka Time (a wcześniej także spółka ZPR Media), będące wydawcą „Super Expressu”, od ponad dwóch lat odmawiały nam zapłaty za wykonywaną usługę wkładkowania dostarczanych osobno części dziennika, w sytuacji, gdy zgodnie z umową zobowiązani byliśmy do dostarczenia dziennika do punktów sprzedaży w jednym grzbiecie. Niestety, ze strony wydawcy „Super Expressu” również w tej kwestii nie było dobrej woli do porozumienia się, ani gotowości do zapłaty należnego nam wynagrodzenia – ocenia Garmond Press.

Spółka kolporterska zaznacza, że nadal prowadzi rozmowy z Time. – Zawsze istnieje możliwość osiągnięcia porozumienia, pragniemy jednak oświadczyć, że nie widzimy możliwości kontynuowania współpracy z tym wydawcą na warunkach, które nie gwarantują godziwej zapłaty za świadczone przez nas usługi – podkreśla.

Garmond Press zauważa, że wskutek epidemii koronawirusa pojawiły się nieprzewidywalne trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej.

– Nasza firma, pomimo tego, w sposób nieprzerwany dostarcza prasę do wszystkich czynnych odbiorców, ponosząc codziennie dodatkowe koszty wynikające z konieczności zachowania niezbędnych środków bezpieczeństwa. Tym bardziej więc, nie ma żadnego powodu, aby w obecnych, wyjątkowo trudnych warunkach, godzić się na współpracę z takimi wydawcami, którzy liczą nadal na to, że to dystrybutor oraz inni wydawcy będą się dokładali do pokrycia kosztów dystrybucji ich tytułów – argumentuje spółka.

Według danych ZKDP w lutym br. średnia sprzedaż ogółem „Super Expressu” wynosiła 111 284 egz., o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej. W drugiej połowie kwietnia spółki ZPR Media i Time porozumiały się z pracownikami co do obniżki wynagrodzeń i wymiaru pracy o maksymalnie 20 proc. przez pół roku. Firmy chcą skorzystać ze wsparcia w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Ich kierownictwa będą natomiast zarabiać o 20-40 proc. mniej do końca br.

Garmond Press dostarcza ok. 5 tys. tytułów prasowych do 20 tys. punktów, m.in. placówek Poczty Polskiej praz sklepów Kaufland, E.Leclerc, Lewiatan, Intermarche i Społem, ma też własną sieć saloników prasowych. W 2018 roku firma osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 1,3 proc. do 250,67 mln zł oraz wyniku netto z 457,6 tys. zł straty do 2,71 mln zł zysku.