Agora zdecydowała o zamknięciu miesięczników „Logo” oraz „Avanti”. Większość pracowników tych tytułów została zwolniona. Najnowsze, łączone majowo-czerwcowe wydania „Avanti” oraz „Logo” dostępne w przedsprzedaży będą w tym przypadku ostatnimi. W przyszłości mają ukazywać się jedynie edycje specjalne – ustalił portal Wirtualnemedia.pl.
W połowie kwietnia Agora porozumiała się z działającą w firmie NSZZ „Solidarnością”. W związku z ustaleniami, obniżka wynagrodzeń w spółce miała wynieść 20 proc., czas pracy również miał być skrócony o 20 proc. Takie zasady mają obowiązywać przez pół roku.
Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, w tym tygodniu podjęto decyzję o zamknięciu dwóch magazynów drukowanych: „Logo” oraz „Avanti”. Z naszych informacji wynika, że pracę straciło kilkanaście osób zatrudnionych w tych tytułach jako pracownicy oraz współpracownicy. Informacja o zwolnieniu miała zostać przekazana za pomocą wideokonferencji, dziennikarzy mają objąć trzymiesięczne okresy wypowiedzenia.
Jeden z rozmówców, który chciałby pozostać anonimowy zwraca uwagę, że warunkiem porozumienia pomiędzy związkiem zawodowym a spółką miało być niezwalnianie pracowników. Dodajmy, że tak relacjonował to działający w Agorze związek zawodowy, natomiast spółka tego nie potwierdziła. – Agora zawarła porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie obniżki wynagrodzeń. To miało być gwarancją braku zwolnień przez najbliższe pół roku. Jak widać nie wygląda to tak do końca – mówi nam anonimowo osoba z redakcji.
Dziennikarzom powiedziano, że numer majowo-czerwcowy jest ostatnim. Firma miała uzasadniać tę decyzję pandemią koronawirusa oraz analizą rynku.
Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Agorze, potwierdziła nasze informacje. Poinformowała portal Wirtualnemedia.pl, że oba tytuły zawieszono i nie będą wydawane w regularnej formie. Na rynku mają ukazywać się tylko wydania specjalne, będą realizowane przez osoby, które pozostaną w spółce.
W ub.r. przychody Agory ze sprzedaży magazynów zmalały o 20 proc. do 11,2 mln zł, a ze sprzedaży reklam w nich – o 36,4 proc. do 13,1 mln zł. Jesienią 2018 roku firma zrezygnowała z dalszego wydawania pism „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”, jesienią ub.r. z dwumiesięcznika „Kuchnia”, a na początku br. z kwartalnika „Opiekun”.
Łączone wydania „Avanti” i Logo”
Od 22 kwietnia za pośrednictwem platformy Prenumerata24.pl można kupić w przedsprzedaży czasopisma Agory: „Avanti”, „Logo” oraz „Wysokie Obcasy Extra”. To numery łączone za maj i czerwiec. W „Logo” w części nakładu znajdą się książki od Wydawnictwa Rebis, a do „Avanti” – do bezpłatnej dostawy podwójnego numeru oraz nowych i obecnych prenumerat dołączy kosmetyki pielęgnacyjne do twarzy i włosów. Akcja dotyczy także „Wysokich Obcasów”.
Numery można zamawiać na razie tylko online (również na Publio.pl), w punktach sprzedaży pojawią się 5 maja br. „Logo” w cenie 11,99 zł, a „Avanti” – w cenie 5,99 zł.
Obniżka o 20 proc. przez pół roku w Agorze
W połowie kwietnia Agora porozumiała się z działającą w firmie NSZZ „Solidarnością” co do warunków obniżenia o jedną piątą wynagrodzenia i czasu pracy przez sześć miesięcy. Ustalono, że obniżka wynagrodzenia dotyczyć będzie pracowników etatowych ze stałą pensją, zarabiających więcej niż najniższa krajowa. Te osoby mają mieć też o 20 proc. mniej przydzielanych zadań.
Z kolei o wysokości obniżek dla osób z wynagrodzeniem, którego składowymi są elementy zmienne (np. wierszówka), decydować mają kierownicy działów. W tych przypadkach będzie też mniej delegowanych zadań (np. dyżurów) o ok. 20 proc. Jeśli ktoś zarabia najniższą krajową, jego wynagrodzenie nie zostanie w ogóle zmniejszone.
Te ustalenia mają obowiązywać przez sześć miesięcy, potem przywrócone mają zostać warunki pracy sprzed zawarcia porozumienia.
W czwartek Agora podała, że zamiast planowanych zwolnień grupowych w swojej spółce Goldenline uruchomiła program dobrowolnych odejść, z którego skorzystało 26 pracowników, prawie 80 proc. zespołu Goldenline. Koszt tych odejść obniży wyniki Agory w drugim kwartale br. o ok. 0,9 mln zł.
W ub.r. stałe zatrudnienie w grupie kapitałowej Agora zmniejszyło się o 216 etatów do 2 495 etatów, ale koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych (obejmujące też osoby związane z firmą umowami cywilnoprawnymi) wzrosły o 2,3 proc. do 336,2 mln zł.
W połowie ub.r. Agora zamknęła swoje drukarnie w Pile i Tychach, a w marcu i kwietniu ub.r. w ramach zwolnień grupowych pożegnano się ze 147 pracownikami, prawie 90 proc. zatrudnionych w obu zakładach. Firma uzasadniła, że jej działalność w segmencie druku zostanie skoncentrowana w drukarni w Warszawie.
W czasie epidemii koronawirusa średnia sprzedaż „Gazety Wyborczej” zmalała o niecałe 10 proc. – podała Agora. Jednocześnie liczba subskrybentów cyfrowych „GW” zwiększyła się o 20 tys. do ponad 240 tys.
Analitycy domu maklerskiego Trigon pod koniec marca br. wskazali dziewięć spółek giełdowych, które ich zdaniem są najbardziej narażone na skutki epidemii koronawirusa. W tej grupie była również Agora.
Zwolnienia i obniżki pensji w firmach medialnych
Pod koniec ubiegłego tygodnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Obniżki w firmie wynoszą 20 proc.
W środę wydawnictwo Edipresse Polska poinformowało, że rozwiązało umowy z 31 osobami. Z początkiem maja obniży pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na okres od 6 do 8 miesięcy.
Burda Media Polska w ubiegłym tygodniu zwolniła blisko 50 osób, zdecydowano także o obniżkach pensji. Mniejsze wynagrodzenia mają obowiązywać przez 4 miesiące, maksymalnie mają sięgnąć 20 proc. Płace członków zarządu zostały obcięte o 45 proc. – Niestety, same środki restrukturyzacyjne nie wystarczą, aby poradzić sobie z obecną sytuacją – podkreśla spółka.
Także zarząd Visterii, wydawcy „Vogue Polska” podjął decyzję o czasowej obniżce wynagrodzeń w zależności od wysokości wypłaty oraz o likwidacji wybranych stanowisk. Powodem zmian ma być sytuacja na rynku prasy spowodowana koronawirusem.
Grupa ZPR Media zrezygnowała z wydawania miesięczników „Podróże” i „Żagle”, zwalniając ich dziennikarzy. Ponadto pożegnała się z prawie wszystkimi pracownikami swojej spółki zależnej Murator Expo organizującej targi. – Jest to związane z oszczędnościami, które musimy wprowadzić – powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media.
Z kolei Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. – Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu – tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.
W czwartek zarządu Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.
Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń. Zwolnień nie planuje też TVP.