Epidemia koronawirusa uderzyła w branżę medialną, wydawcy albo już ogłosili zwolnienia i obniżki pensji, albo dopiero je planują. Telewizja Polska obecnie nie planuje redukcji zatrudnienia. Dostosowuje jednak wynagrodzenia pracowników do wielkości realizowanej produkcji – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
Epidemia koronawirusa spowodowała, że wiele branż zostało w praktyce zamrożonych – nie działają m.in. kina, teatry, ośrodki kulturalne, placówki sportowe. Aktywność w wielu obszarach przeniosła się do internetu. Recesja dotknęła również rynek reklamowy od którego uzależnieni są wydawcy telewizyjni, radiowi, prasowi i internetowi. Część już ogłosiła, że obniży pensje pracowników, część zdecydowała się na zwolnienia. Inni jeszcze szacują straty i dopiero zdecydują, jak ograniczyć koszty w firmie.
Spytaliśmy Telewizję Polską, jakie działania planuje w związku z recesją gospodarczą, spowodowaną koronawirusem. Jak udało się nam dowiedzieć, na ten moment nie jest planowana redukcja zatrudnienia, jednak wynagrodzenia pracowników dostosowano do wielkości realizowanej produkcji. – Skala redukcji zależna jest od obszaru, w niektórych jest ona proporcjonalna do ograniczenia realizowanych zadań, w innych przeciętnie wynosi 20-30 proc., w niektórych przypadkach ponad 40 proc.. W obszarach pracujących z jeszcze większym natężeniem, niż przed epidemią, wynagrodzenia zostały utrzymane. Liczba zawieranych umów cywilno-prawnych została ograniczona o około 50 proc. – odpowiedziało portalowi Wirtualnemedia.pl Centrum Informacji TVP.
Telewizja publiczna podkreśla, że dalsze działania uzależnione są od sytuacji w kraju i skali ograniczeń utrzymywanych w związku z pandemią. – Spółka na bieżąco monitoruje sytuację i będzie podejmować działania dostosowawcze, jak tylko zajdzie taka potrzebą – stwierdzono.
Jak informowaliśmy kilka dni temu TVP Sport obniży wynagrodzenia. – Odbyłem ponad sto rozmów indywidualnych z pracownikami na temat obniżki wynagrodzeń na poziomie między 30 a 50 procent – poinformował Marek Szkolnikowski, dyrektor TVP Sport. Zaznaczył natomiast, że nie nastąpiły żadne zwolnienia.
Przypomnijmy, że w połowie marca br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę w sprawie podziału skarbowych papierów wartościowych pomiędzy Telewizję Polską, Polskie Radio oraz ośrodki regionalne Polskiego Radia z przeznaczeniem na realizację misji publicznej. Ma to związek z podpisaną przez prezydenta ustawą o tzw. rekompensacie dla mediów publicznych. TVP otrzyma skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,71 mld zł, Polskie Radio – 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe – 119,3 mln zł.
Zwolnienia i obniżki pensji w firmach medialnych
W minionym tygodniu Agora poinformowała, że uzgodniła ze związkiem zawodowym warunki obniżki wynagrodzeń i czasu pracy o 20 proc. dla większości pracowników przez pół roku.
Firma oszczędzi na tym ok. 25 mln zł, zobowiązała się, że nie będzie prowadziła w tym okresie zwolnień. Wyjątkiem jest jej spółka zależna Goldenline, w której na początku kwietnia zapowiedziano zwolnienia grupowe, nie uzgodniono jeszcze ich warunków.
Pod koniec ubiegłego tygodnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Obniżki w firmie wynoszą 20 proc.
Natomiast wydawnictwo Burda Media Polska zdecydowało o zwolnieniu ok. 50 osób.
Grupa ZPR Media zrezygnowała z wydawania miesięczników „Podróże” i „Żagle”, zwalniając ich dziennikarzy. Ponadto pożegnała się z prawie wszystkimi pracownikami swojej spółki zależnej Murator Expo organizującej targi. – Jest to związane z oszczędnościami, które musimy wprowadzić – powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media.
Z kolei Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. – Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu – tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.
W czwartek zarząd Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.
Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku
W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2018 r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.