Piotr Gliński sugeruje wydawcom, by korzystali z tarczy antykryzysowej

„To za mało, prasa jest dobrem podstawowym”

Prof. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego

Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński w odpowiedzi na pismo Izby Wydawców Prasy nawołujące rząd do wprowadzenia rozwiązań ratujących rynek prasy, wyraził chęć rozmów ze środowiskiem mediów. Przypomniał też, że wydawcy mogą korzystać z rozwiązań tzw. tarczy antykryzysowej. – Sytuacja prasy wymaga działań wychodzących poza tarczę – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, dyrektor generalny IWP.

Kilka dni temu Bogusław Chrabota, prezes Izby Wydawców Prasy, napisał do premiera Mateusza Morawieckiego list, nawołując w nim rząd do wprowadzenia konkretnych rozwiązań mających stanowić osłonę dla rynku prasy.

Wymienił wśród nich możliwość odpisania od podatku 300 zł zarówno dla prenumeratorów prasy drukowanej, jak i internetowej, wprowadzenie rekompensaty dla wydawców za utratę wpływów reklamowych, ustanowienie zerowej stawki VAT na prasę, wsparcie finansowe dla podmiotów dystrybuujących prasę na znacznych odległościach, niskooprocentowane pożyczki dla wydawców (z opcją ich umorzenia), nałożenie na sklepy wielkopowierzchniowe obowiązku sprzedaży prasy i ustalenie niższych opłat za prenumeratę realizowaną przez Pocztę Polską.

Odpowiedzi na apel Izby udzielił wicepremier minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński. W liście skierowanym do szefostwa IWP dziękuje „rzetelnie i w poczuciu odpowiedzialności za słowo informującym społeczeństwo o bieżących wydarzeniach i wyjaśniającym decyzje podejmowane w trosce o zminimalizowanie zagrożenia epidemiologicznego”.

– Lokalne media i ich wydawcy pozostają ważnym ogniwem polskiego systemu informacyjnego, istotnym elementem naszej kultury demokratycznej i naszej gospodarki. Naszym celem jest ochrona miejsc pracy i zapewnienie bezpieczeństwa finansowego oraz zdrowotnego naszych obywateli i firm. Dlatego polski rząd, przygotowując rozwiązania Tarczy Antykryzysowej dla przedsiębiorców, uwzględnił również rozwiązania dla firm działających na rynku mediów – pisze wicepremier.

Przypomina, że zgodnie z przyjętym projektem wydawcy mogą skorzystać ze wsparcia państwa na pokrycie 40 proc. wynagrodzenia pracowników do wysokości średniego wynagrodzenia. – Rozwiązania te w dużej mierze konsumują postulaty adresowane przez Panów postulaty, w miarę możliwości budżetowych, które nie są nieograniczone, a które muszą wspierać w tym szczególnym momencie całą polska gospodarkę. Jednocześnie deklaruję otwartość na rozmowy z przedstawicielami środowiska i dyskusję o rozwiązaniach i konkretnych narzędziach wspierających lokalne media – kończy list minister Piotr Gliński.

Komentując dla portalu Wirtualnemedia.pl pismo przedstawiciela rządu, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy Marek Frąckowiak podkreśla, że prasa zawsze, a w czasach kryzysu szczególnie, pełni rolę jednego z tzw. dóbr podstawowych, niezbędnych do funkcjonowania państwa i społeczeństwa.

– Dlatego zapewnienie jej funkcjonowania jest konieczne i wymaga pewnych specyficznych rozwiązań, wychodzących poza ogólne rozwiązania tzw. tarczy antykryzysowej. Wskazywaliśmy to w piśmie do ministra kultury, wicepremiera Piotra Glińskiego, jak również w memorandum skierowanym do premiera Mateusza Morawieckiego. Cieszy nas zawarta w odpowiedzi pana premiera Glińskiego „otwartość na rozmowy z przedstawicielami środowiska i dyskusję o rozwiązaniach i konkretnych narzędziach wspierających lokalne media”. Odbieramy to jako wyraz zrozumienia, że prasa lokalna i prasa w ogóle jest ważną częścią kultury narodowej – mówi Frąckowiak.

Izba Wydawców Prasy sukcesywnie podejmuje inicjatywy mające pomóc rynkowi prasy w czasie pandemii. Oprócz listu do premiera Mateusza Morawieckiego w połowie marca wraz ze Stowarzyszeniem Gazet Lokalnych i Stowarzyszeniem Prasy Lokalnej napisali inne pisma: do premiera Mateusza Morawieckiego, ministra kultury Piotra Glińskiego i minister rozwoju Jadwigi Emilewicz, apelując o pomoc dla wydawców lokalnych tytułów prasowych. Z kolei kilka dni temu Izba przygotowała spot, w którym redaktorzy naczelni rozmaitych pism apelują o kupowanie i czytanie prasy w dobie pandemii.