Izba Wydawców Prasy oraz stowarzyszenia lokalnych wydawców wysłały do premiera Mateusza Morawieckiego apel z prośbą o pomoc w związku z trudną sytuacją spowodowaną epidemią koronawirusa (m.in. spadki przychodów reklamowych i spadki sprzedaży egzemplarzowej z powodu ograniczenia handlu i swobodnego poruszania się). Lokalni wydawcy mieli też konkretne propozycje – m.in. publikacja rządowych ogłoszeń na ich łamach, zerowa stawka VAT dla prasy lokalnej, zwolnienia w podatkach i ZUS.
Izba Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych i Stowarzyszenie Prasy Lokalnej otrzymały odpowiedź od wicepremiera, ministra kultury Piotra Glińskiego. W jego ocenie większość postulatów wydawców spełnia przygotowana przez rząd tarcza antykryzysowa. – Przygotowywany przez rząd pakiet inwestycyjny, który ma służyć aktywizacji rynku po pandemii, powinien przyczynić się do poprawy sytuacji na rynku wydawców lokalnych – choćby w związku z koniecznością obszernego informowania lokalnych społeczności o podejmowanych działaniach. Jednocześnie deklaruję otwartość na rozmowy z przedstawicielami środowiska i dyskusję o rozwiązaniach i konkretnych narzędziach wspierających lokalne media – napisał Gliński.
Ryszard Pajura, prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych, liczy na konkrety. – Chcemy, by słowa zamieniły się w czyny – mówi Pajura. Dodaje, że liczy na rozmowy, o których wspomniał Gliński. – Jesteśmy do dyspozycji. W każdej chwili i każdej porze – zapewnia prezes SGL.
Jednocześnie zarówno IWP, jak i SGL oraz SPL kontynuują akcje promujące czytelnictwo prasy. Izba Wydawców przygotowała klip „Czytajcie prasę, bądźmy razem!”, który jest apelem redaktorów naczelnych dzienników i tygodników do czytelników o kupowanie prasy. W krótkim spocie wystąpili Paweł Fąfara z Polska Press Grupy, Tomasz Sakiewicz z „Gazety Polskiej”, Krzysztof Jedlak z „Dziennika Gazety Prawnej”, Jerzy Baczyński z „Polityki”, Paweł Lisicki z „Do Rzeczy”, Bogusław Chrabota z „Rzeczpospolitej”.
Swoją akcję promującą czytelnictwo lokalnej prasy mają także lokalni wydawcy, którzy ruszyli z kampanią „Bułki i gazetę lokalną poproszę!”. Specjalne plakaty, przygotowane przez zespół kreacyjny tygodnika „Pałuki”, dostępne są na profilach społecznościowych i stronach internetowych lokalnych wydawców.
Jak podkreśla Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” i prezes IWP, to wspólne działania dużych i mniejszych wydawców. – Chcemy dać wyraz temu, że działamy razem, we wspólnej sprawie – mówi Chrabota.