Ambasador Włoch reaguje na tytuł „Włosi to naród osłów”, Wyborcza.pl przeprasza

„Włosi to naród osłów. Nie bądźmy jak Włosi” – taki tytuł miał wtorkowy newsletter rozesłany do czytelników serwisu Wyborcza.pl. Spotkało się to z krytyką ze strony ambasadora Włoch w Polsce. Redakcja przeprosiła i podkreśliła, że takie zdanie nie powinno znaleźć się w tytule newslettera.

Wtorkowy newsletter przygotowała Żaneta Gotowalska. Jak wyjaśniała na Twitterze, tytuł odnosi się do reportażu „Dużego Formatu”, który przytoczono w treści newslettera. „Wysłaliśmy już przeprosiny do odbiorców newslettera. Nie było moim celem obrazić kogokolwiek. Tytuł i tekst to całość, w tekście odnoszę się do cytatu z lekarza” – napisała Gotowalska.

Wysłaliśmy już przeprosiny do odbiorców newslettera. Nie było moim celem obrazić kogokolwiek. Tytuł i tekst to całość, w tekście odnoszę się do cytatu z lekarza.

— Żaneta Gotowalska (@gotowalska) March 31, 2020

Na tytuł newslettera zareagował Aldo Amati, ambasador Włoch w Polsce. Na profilu ambasady na Facebooku przypomniał, że to potworność pisać takie rzeczy, gdy umiera tysiące Włochów, a lekarze walczą o zdrowie pacjentów. Dodał, że autorzy powinni wstydzić się tej zniewagi dla narodu włoskiego.

Redakcja serwisu Wyborcza.pl opublikowała we wtorek oświadczenie, w którym przeprasza i wyjaśnia, że użyte słowa były parafrazą wypowiedzi z reportażu w „Dużym Formacie”: „Problemem był przeciętny Włoch, jednostka w społeczeństwie. Włosi to naród osłów. Nie chcieliśmy słuchać wyjących syren, to teraz mamy pandemię”.

„Takie zdanie nie powinno być jednak użyte w tytule newslettera, który Państwo od nas otrzymali” – podkreślono.