Decyzja o zamknięciu części punktów sprzedaży prasy w związku z pandemią koronawirusa spowodowała zmniejszenie nakładów tygodników opinii. Tak stało się z „Tygodnikiem Powszechnym” i „Polityką”, zmian nie planuje natomiast „Newsweek Polska”. Jednocześnie wydawcy obserwują wzrost zainteresowania prenumeratą cyfrową tytułów.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w piśmie do wydawców podkreślił, że rozporządzenie ministra zdrowia o ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego nie zakazuje działalności punktów sprzedaży prasy na terenie galerii i centrów handlowych. Izba Wydawców Prasy donosiła rządowi o zakłóceniach w sprzedaży prasy w galeriach handlowych. W centrach handlowych nie działają jednak Empiki. Obecnie otwartych jest tylko 25 salonów poza galeriami.
Rośnie zainteresowanie prenumeratą papierową i cyfrową
– Wiemy, że PolPerfect, dystrybutor prasy do Empików, zredukował część nadziału, co jest wobec decyzji władz całkowicie zrozumiałe. Skala tej redukcji jest w naszej sytuacji niewielka, nasz nakład pomniejszył się o dwa tysiące egzemplarzy – mówi „Presserwisowi” Jacek Ślusarczyk, prezes wydawnictwa Tygodnik Powszechny. – Będziemy przekierowywać nadziały, jeśli zajdzie taka potrzeba, nie możemy tego robić na ślepo. Moim zdaniem nie ma w tej chwili w Polsce żadnego wydawcy, który wiedziałby, jak wygląda drożność poszczególnych kanałów rynku – podkreśla. Jak zaznacza Ślusarczyk, wydawnictwo będzie podejmować szczegółowe decyzje w przyszłym tygodniu, kiedy pojawią się pierwsze dane i prognozy. „Tygodnik” odnotowuje obecnie wzrost wpłat prenumeraty papierowej i sprzedaży prenumeraty cyfrowej.
Dyrektor wydawniczy „Polityki” Piotr Zmelonek potwierdza, że nakład bieżącego numeru tygodnika został ograniczony o część dostarczaną do punktów, które musiały zostać zamknięte. – Nie ograniczaliśmy nakładów tam, gdzie mamy informację, że punkty funkcjonują normalnie. Musieliśmy zrezygnować z obsługi eksportu i naszych zagranicznych prenumeratorów w związku z ograniczeniem przesyłek. W to miejsce uruchamiamy prenumeratorom dostęp cyfrowy do „Polityki” – mówi Zmelonek.
Problemów w sprzedaży i dystrybucji swoich tytułów nie odnotowuje Ringier Axel Springer Polska. – Nie zmniejszamy ani nie przekierowujemy nakładów, obecnie nie ma takich planów. Niewielkie zawirowania w ogólnej liczbie punktów sprzedaży, w szczególności na lotniskach i w największych centrach handlowych, pozostają bez istotnego wpływu na nasz wolumen obrotów, gdyż łączna sprzedaż w tychże punktach nigdy nie była znacząca. Dane sprzedażowe z ostatnich dni i godzin są optymistyczne – mówi nam Agnieszka Makowska-Skrzypek, communications manager wydawnictwa. Jak dodaje, RAS Polska odnotowuje zwiększone zainteresowanie dostępem do płatnych treści Newsweek.pl i Forbes.pl.
Apel gorący do wszystkich czytających. pic.twitter.com/i3c6IFWHqy
— Tomasz Lis (@lis_tomasz) March 16, 2020
Wydawcy apelują o kupowanie cyfrowych wydań
W poniedziałek o wykupienie prenumeraty cyfrowej Newsweek.pl zaapelował na Twitterze redaktor naczelny „Newsweek Polska” Tomasz Lis. Michał Karnowski, redaktor naczelny „Sieci”, zachęcał do zakupu e-wydania tygodnika w formacie PDF, wydawca przygotował ofertę – prenumeratę e-wydania za 9,99 zł miesięcznie. Swoje zasoby w związku z pandemią otworzył „Tygodnik Solidarność”, numer bieżący i archiwalne dostępne są za darmo w aplikacji. Również e-wydanie „Gościa Niedzielnego” będzie od dziś dostępne po zarejestrowaniu się na stronie. Wydawca zdecydował też, że papierowe wydanie tygodnika od najbliższej niedzieli nie będzie kolportowane w kościołach, czytelnikom pozostaną tradycyjne kanały sprzedaży prasy.
Czas wielkiej próby dla Polski w tygodniku „Sieci”
PS. Wiem, że to pyłek na mapie problemów, ale zamrożenie społeczne to kłopoty także dla pisma. Dlatego PROSZĘ – jeśli ktoś nie może kupić w kiosku, niech rozważy zakup PDF. Na ten czas specjalna oferta: https://t.co/uD7PcCOlDK pic.twitter.com/Nt5dPrO91f
— Michał Karnowski 🇵🇱 (@michalkarnowski) March 16, 2020
Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce (Digitalflow.pl) oraz były wicenaczelny „Dziennika Gazety Prawnej” ds. online, uważa, że sytuacja może zmienić strategię wydawców, jeśli chodzi o subskrypcje cyfrowe. – To szansa na przyspieszenie decyzji. W tym okresie część internautów może zdecydować, że będzie płacić za sprawdzoną jakościową treść. Zwłaszcza jeśli wydawcy będą pod presją spadających przychodów z reklam. To sytuacja, w której dwóch bokserów wychodzi na ring, jeden nie ma ochraniacza na zęby. Zostaje znokautowany, wstaje. Pytanie: czy założy ochraniacz, czy będzie dalej walczył bez? Jaki wniosek wyciągną wydawcy: czy wciąż będą stawiać na reklamę i duży ruch na stronie? Mam nadzieję, że będzie to okres otrzeźwienia, w którym wydawcy spytają, co mają do zaproponowania użytkownikowi, jeśli nie mógłby kupić tygodnika czy dziennika w kiosku. To moment, w którym można coś ugrać – podkreśla Nowacki.
Jak wynika z danych ZKDP, w styczniu średnia sprzedaż „Polityki” wyniosła 90 093 egz. (spadek o 6,07 proc. w stosunku do stycznia 2019 roku), „Newsweek Polska” – 67 700 egz. (spadek o 20,86 proc.), „Sieci” – 36 287 (spadek o 0,35 proc.), a „Tygodnika Powszechnego” – 26 394 egz. (spadek o 9,37 proc.). Z kolei średnia sprzedaż „Gościa Niedzielnego” wyniosła 100 124 egz. (spadek o 11,59 proc.).