Tomasz Lis i Michał Karnowski apelują o kupowanie e-wersji „Newsweeka” i „Sieci”

„Możliwy dwucyfrowy spadek”

Tomasz Lis i Michał Karnowski

Michał Karnowski apeluje do czytelników o kupowanie e-wydania „Sieci”, „Gość Niedzielny” wycofuje się ze sprzedaży parafialnej, a Tomasz Lis zachęca do wykupywania e-prenumerat „Newsweeka”. – To jest ekstraordynaryjny czas, także dla wydawców tygodników – komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Piotr Zmelonek, dyrektor pionu wydawniczego „Polityki”.

Koronawirus utrudnia działanie wielu redakcji, które przechodzą na pracę zdalną. Coraz dotkliwiej zaczyna epidemię odczuwać branża reklamowa: biura reklamy telewizji i agencje mediowe zmieniają zasady dotychczasowej pracy. Ograniczają też do minimum spotkania z klientami.

Karnowski: zamrożenie społeczne to kłopoty także dla „Sieci”

Maciej Hoffman, członek Izby Wydawców Prasy z ramienia Stowarzyszenia Dziennikarzy i Wydawców Repropol mówi portalowi Wirtualnemedia.pl, że podobne konsekwencje mogą też być odczuwane wkrótce przez wydawców prasy drukowanej. – Tutaj potrzebna będzie solidarność, więksi wydawcy będą musieli brać trochę na siebie problemy tych mniejszych np. z dostawą do punktów sprzedaży. Bądźmy dobrej myśli, rynek to ureguluje – przewiduje.

Rynek prasy codziennej nie zmniejsza na razie nakładów, ale wydawcy tygodników zaczynają przygotowywać się na ciężkie czasy. Michał Karnowski, członek zarządu Fratrii, wydającej tygodnik „Sieci”, zaapelował na Twitterze, by kupować to pismo zarówno w kioskach, jak i w internecie.

– Przed nami kluczowe, rozstrzygające tygodnie. To czas wielkiej próby dla Polski. To czas testu dla rządzących, którzy muszą pokazać, że sprawnie zarządzają państwem polskim. To także sprawdzian dla nas wszystkich: z dyscypliny, wzajemnej solidarności i ludzkiej życzliwości – mówi Karnowski na zamieszczonym na Twitterze filmiku. – Wiem, że to pyłek na mapie problemów, ale zamrożenie społeczne to kłopoty także dla pisma. Dlatego PROSZĘ – jeśli ktoś nie może kupić w kiosku, niech rozważy zakup PDF – dodał Karnowski.

Czas wielkiej próby dla Polski w tygodniku „Sieci” PS. Wiem, że to pyłek na mapie problemów, ale zamrożenie społeczne to kłopoty także dla pisma. Dlatego PROSZĘ – jeśli ktoś nie może kupić w kiosku, niech rozważy zakup PDF. Na ten czas specjalna oferta: https://t.co/uD7PcCOlDK pic.twitter.com/Nt5dPrO91f

— Michał Karnowski 🇵🇱 (@michalkarnowski) March 16, 2020

Fratria przygotowała specjalną ofertę e-prenumeraty: 9,99 zł za miesiąc (zamiast 19,99 zł). Pozostałe pakiety bez zmian: 49,99 zł za kwartał, 89,99 zł za pół roku lub 159,99 zł za rok prenumeraty cyfrowej.

Lis: szalenie trudny czas dla gazet

O kupowanie „Newsweeka” (Ringier Axel Springer Polska) zaapelował jego redaktor naczelny, Tomasz Lis. – Ten czas będzie szalenie trudny także dla gazet. Ludzie siedzą w domu i gazet nie kupują. Tym bardziej zachęcam do wykupienia na Newsweek.pl naszej prenumeraty cyfrowej. Za 24 zł wszystkie teksty „Newsweeka”, „Newsweeka Historia” i „Newsweeka Psychologia” plus mój program. Siedząc w domu, czytajcie „Newsweek” – napisał na Twitterze.

Apel gorący do wszystkich czytających. pic.twitter.com/i3c6IFWHqy

— Tomasz Lis (@lis_tomasz) March 16, 2020

Specjalną ofertę dla prenumeratorów na czas epidemii przygotował też „Tygodnik Powszechny”, w ramach akcji „#zostańwdomu”. Przy kupnie kwartalnej prenumeraty (za 120 zł) użytkownik dostaje 13 numerów papierowego wydania i miesiąc czytania gratis wersji online.

Problemy z dystrybucją zaczyna odczuwać lider sprzedaży wśród tygodników opinii w 2019 roku – „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). W związku ze stanem zagrożenia epidemicznego w Polsce od najbliższego numeru wydawnictwo czasowo wstrzymuje kolportaż parafialny pisma.

– Bieżące wydanie „Gościa” w wersji drukowanej będzie można kupić jedynie w tradycyjnych kanałach sprzedaży prasy (kioski, saloniki prasowe, stacje benzynowe itp.) – czytamy w komunikacie. W zamian za to od czwartku najnowsze e-wydanie „Gościa Niedzielnego” będzie udostępnione czytelnikom za darmo. Każdy będzie mógł po – założeniu konta i zalogowaniu się – przeczytać to wydanie online, lub też pobrać je na aplikację „Gościa Niedzielnego”. Można będzie też ściągnąć je w formacie PDF za 3 zł. – To dla redakcji bardzo trudna, ale konieczna decyzja, ponieważ kanał parafialny jest istotną częścią sprzedaży egzemplarzowej – czytamy w komunikacie przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.

Zmelonek: sytuacja nadzwyczajna, spadek na razie ok. 10 proc.

Piotr Zmelonek, dyrektor pionu wydawniczego tygodnika „Polityka”, mówi portalowi Wirtualnemedia.pl, że obecną sytuację trzeba traktować „jako ekstraordynaryjną, nadzwyczajną”. – Składa się na nią m.in. to, że zamknięta jest większość salonów Empiku, ograniczona jest też w znacznym stopniu liczba innych punktów dystrybucji: mamy informację, że jest ich około 3 procent. Przestają też latać samoloty, a proszę pamiętać, że część naszej prenumeraty wysyłamy za granicę właśnie ta drogą. Nie są to znaczące liczby, ale zawsze. To wszystko razem wzięte nie pozostaje bez wpływu na sprzedaż „Polityki”. Na podstawie bardzo wczesnych, wstępnych danych, można prognozować, że w tej chwili (poniedziałek, wtorek) sprzedaż spadła o mniej więcej 10 procent. Na razie jednak mamy zbyt mało danych, aby stawiać jakiekolwiek hipotezy. Dane spłyną do nas za jakiś czas, choć można spodziewać się jednak spadków dwucyfrowych – informuje Zmelonek.

Nasz rozmówca podkreśla jednak, że w obecnej sytuacji obserwujemy dwa procesy zachodzące na raz. – Z jednej strony jest przecież kwarantanna, a więc ograniczenie wychodzenia z domu, np. do kiosku po gazetę. Ale z drugiej strony ludzie zamknięci w domach muszą przecież coś robić, więc mam nadzieję, że będą jednak wychodzili po gazetę, podobnie jak po chleb czy mleko. Na to liczę – kończy Piotr Zmelonek.

Z danych ZKDP wynika, że w 2019 roku liderem sprzedażowym wśród tygodników opinii był „Gość Niedzielny” ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 107 919 egz. Druga była „Polityka”: jej wynik sprzedażowy względem 2018 roku zmniejszył się o 3,17 proc. do 94 350 egz. Trzecie miejsce zajął „Newsweek”: jego średnia sprzedaż ogółem w badanym okresie wyniosła 73 282 egz., po spadku o 14,02 proc. Natomiast średnia sprzedaż „Sieci” w 2019 roku wyniosła 38 993 egz., po spadku o 11,81 proc.

„Gość Niedzielny” liderem sprzedaży w styczniu

W styczniu 2020 roku sprzedaż „Gościa Niedzielnego” (Instytut Gość Media) wyniosła 100 124 egz. Było to o 11,59 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Wiceliderem „Polityka” (Polityka). Jej wynik sprzedażowy zmniejszył się o 6,07 proc. do 90 093 egz.

Podium uzupełnia „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jego średnia sprzedaż ogółem w styczniu br. wyniosła 67 700 egz., po spadku o 20,86 proc. – największym w zestawieniu.

Tuż za podium znalazł się tygodnik „Sieci” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 36 287 egz., po spadku o 0,35 proc.

Oczko niżej uplasował się konkurencyjny tygodnik „Do Rzeczy” (Orle Pióro), którego średni wynik poszedł w dół o 10,69 proc. do 28 834 egz.

W styczniu wzrosła sprzedaż „Gazety Polskiej”

W styczniu br. w porównaniu do grudnia ub.r. jedyny wzrost średniej sprzedaży ogółem wśród tygodników opinii osiągnęła „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie), której wynik zwiększył się o 0,52 proc.

Największy spadek, wynoszący 14,09 proc., też zanotował tutaj „Newsweek Polska”.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.