Polsat chce kupić Interię, złożył ofertę

Zygmunt Solorz

Telewizja Polsat, należąca do Cyfrowego Polsatu, złożyła ofertę przejęcia Grupy Interia.pl, którą na sprzedaż wystawiła Grupa Bauer Media.

W poniedziałek upłynął termin składania pierwszych ofert kupna Interii. Jedną z ofert złożyła spółka z grupy Cyfrowy Polsat.

– Wybór oferty złożonej przez Telewizję Polsat będzie skutkował dalszymi negocjacjami mającymi na celu nabycie Grupy Interia przez Telewizję Polsat od sprzedających (czyli spółek Bauer Media Invest i Bauer Polen Invest – przyp.). Cena oraz ostateczne warunki mogą podlegać dalszym negocjacjom – zaznaczył Cyfrowy Polsat.

Dodał, że „proces negocjacji jest na wczesnym etapie, a ich wynik oraz prawdopodobieństwo ich pozytywnego zakończenia są niepewne”.

Firma uzasadniła, że opóźniła tę informację, ponieważ jej natychmiastowe ujawnienie rodziło w ocenie zarządu ryzyko negatywnego wpływu na wynik negocjacji oraz prawdopodobieństwo realizacji transakcji. Cyfrowy Polsat zwrócił uwagę na doniesienia medialne o planach sprzedaży Grupy Interia.pl.

– Jeśli sprzedający nie wycofa się z powodu zbyt niskich ofert to transakcja powinna dojść do skutku. Cyfrowy Polsat ma strategiczne i długofalowe podejście do biznesu więc obecna sytuacja nie powinna istotnie wpłynąć na decyzję tej spółki. Portal internetowy o dużym zasięgu to aktywo, które grupie Polsatu na pewno mogłoby się przydać – mówi Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Centrobanku.

Cyfrowy Polsat nie zdradza, ile Telewizja Polsat zaoferowała za Interię.

Interią zainteresowana Wirtualna Polska

Informację o tym, że Grupa Bauer Media szykuje się do sprzedaży Grupy Interia.pl mówiło się od dłuższego czasu, jednak przedstawiciele niemieckiego koncernu wydawniczego w Polsce tego nie potwierdzali. Według nieoficjalnych ustaleń niemiecki koncern firmom doradczym poszukiwanie podmiotów zainteresowanych przejęciem Interii. Jej pakiet kontrolny kupił 12 lat temu od Comarchu za 199,5 mln zł, a pozostałe akcje skupił od inwestorów giełdowych.

Bauer Media zamierza sprzedać Interię, ponieważ ma nie widzieć możliwości dalszych synergii między nią a swoimi rozgłośniami radiowymi (jest właścicielem Grupy RMF) i tytułami prasowymi Wydawnictwa Bauer.

Pod koniec lutego Wirtualna Polska Holding wzięła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł ma zostać przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje. Według nieoficjalnych ustaleń Wirtualnemedia.pl firma jest zainteresowana kupnem Grupy Interia.pl.

Przedstawiciele Wirtualnej Polski nie komentują swoich planów akwizycyjnych, natomiast prezes spółki Jacek Świderski w zeszłym tygodniu mówił nam o nieuniknionej konsolidacji w segmencie portali horyzontalnych. – Mielibyśmy na pewno duże synergie z portalem horyzontalnym. Jeśli Onet byłby na sprzedaż, trudno byłoby wyobrazić sobie, żeby Wirtualna Polska tego nie analizowała. Dlatego że jesteśmy komplementarni – stwierdził Świderski. – Jesteśmy chyba jedynym krajem na świecie, w którym są cztery portale horyzontalne. To się musi skończyć konsolidacją albo problemami. Jeśli mamy skutecznie walczyć z Google i Facebookiem, to możemy to robić tylko dzięki odpowiedniej skali – dodał.

Do Grupy Interia.pl należą portal Interia.pl oraz szereg serwisów tematycznych, m.in. Pomponik.pl, Smaker.pl, Tipy.interia.pl, Swiatseriali.interia.pl i Maxmodels.pl. W 2018 roku firma osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 114,3 mln zł, a jej zysk netto poszedł w górę z 21,23 do 22,26 mln zł. Firma zatrudniała 382 pracowników, o 13 więcej niż rok wcześniej.

Agencja Mobiem, specjalizująca się w marketingu mobilnym, została kupiona przez Grupę Interia cztery lata temu.

Według badania Gemius/PBI w lutym br. serwisy i aplikacje internetowe Grupy Cyfrowy Polsat (m.in. Ipla i Polsatnews.pl) zanotowały 8,94 mln użytkowników, 133,3 mln odsłon oraz 12 minut i 39 sekund średniego czasu korzystania w ciągu doby przez internautę, natomiast Grupa Interia.pl zanotowała 18,29 mln użytkowników, 1,38 mld odsłon oraz 30 minut i 6 sekund przeciętnego czasu spędzonego przez internautę w ciągu doby.

Cyfrowy Polsat zainwestował w Asseco, przejął Vindix i Alledo

Pod koniec grudnia w efekcie wezwania giełdowego Cyfrowy Polsat przejął mniejszościowy pakiet akcji Asseco Poland – za 21,68 proc. jego kapitału zapłacił 1,17 mld zł, a 0,22 proc. walorów tymczasowo przejęła spółka Reddev należąca do Zygmunta Solorza. Krótko przed tym Polkomtel zawarł ugodę z Huawei w sprawie wdrożenie zintegrowanego systemu IT.

Natomiast w połowie ub.r. Cyfrowy Polsat zrealizował wielokrotnie mniejszą akwizycję – przejął większościowy pakiet udziałów działającej od trzech lat firmy windykacyjnej Vindix (nie podano wartości tej transakcji).

Pod koniec ub.r. operator sieci Plus (należący do Cyfrowego Polsatu) założył spółki Plus Finanse i Plus Pay mające rozwijać jego kompetencje w zakresie usług finansowych. Natomiast Cyfrowy Polsat za 6,9 mln zł kupił 51,2 proc. udziałów firmy Alledo oferującej usługi z zakresu systemów oświetleniowych i fotowoltaiki oraz dokapitalizował nadawcę stacji TV Okazje.

W ostatnim okresie przejęcia przeprowadziła też Netia, której 66 proc. udziałów Cyfrowy Polsat ma od drugiej połowy 2018 roku. Na początku br. Netia kupiła od Ringier Axel Springer Polska za ok. 34 mln zł centrum danych w Krakowie, pod koniec listopada ub.r. za udziały krakowskiego operatora internetu stacjonarnego ISTS zapłaciła nieco ponad 34 mln zł, a za działającego w Łomży operatora internetowego IST – 8,8 mln zł.

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych i 1,11 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych przez nią usług zwiększyła się o 2,8 proc. do 17,39 mln, natomiast liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,64 mln.

Wiosną i w grudniu ub.r. Cyfrowy Polsat sprzedał dwie serie 7-letnich obligacji po 1 mld zł. Natomiast pod koniec listopada w ramach umowy kredytowej pozyskał 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w jednej racie w marcu 2023 roku.