Premier Mateusz Morawiecki w piątek spotka się z przedstawicielami największych mediów, żeby omówić, jak można walczyć z dezinformacją na temat koronawirusa. – Nie dajmy się zwieść fałszywym wiadomościom – panika i plotki nie służą nikomu i mogą wyłącznie zaszkodzić naszym wspólnym wysiłkom – zaznaczył szef rządu.
– W dzisiejszym świecie fałszywa informacja, plotka i tak zwane fake newsy rozchodzą się błyskawicznie. Potrafią zarazić ludzkie umysły i często zaszkodzić bardziej niż realne zagrożenie. Doskonale zdaje sobie sprawę z tego problemu. Polski rząd i podległe mi instytucje zrobią wszystko, by ograniczyć wpływ nieprawdziwych informacji na decyzje podejmowane przez Polaków – uzasadnił Mateusz Morawiecki w czwartek we wpisie na Facebooku.
Zapowiedział, że w piątek spotka się z przedstawicielami największych mediów, aby „szczegółowo omówić jak wspólnie możemy walczyć z dezinformacją i wirusem za pomocą właściwej polityki informacyjnej”.
– Wierzę w Państwa mądrość i umiejętność racjonalnej oceny informacji. Nie dajmy się zwieść fałszywym wiadomościom – panika i plotki nie służą nikomu i mogą wyłącznie zaszkodzić naszym wspólnym wysiłkom. Bądźmy odpowiedzialni również w internecie – zwrócił się do użytkowników.
Podkreślił, że w internecie jedynymi oficjalnymi źródłami informacji o decyzjach rządu są serwisy w domenie gov.pl., zwłaszcza witryny kancelarii premiera, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. – Oraz codzienne komunikaty i konferencje prasowe odpowiednich organów państwa, o których na bieżąco Państwa informujemy – zaznaczył szef rządu.
Media ze specjalnymi programami i dodatkami o koronawirusie
Od ponad tygodnia media publiczne, a także wiele stacji prywatnych emituje spot Ministerstwa Zdrowia opisujący, jakie środki ostrożności należy podjąć w związku z koronawirusem.
Od poniedziałku TVN24 emituje codziennie wieczorem program „Koronawirus – raport” z odpowiedziami ekspertów na pytania dotyczące tej epidemii. We wtorek TVP Info zaczęło pokazywać codziennie cykl „Koronawirus Poradnik”. Specjalne audycje i cykle o koronawirusie pojawiły się w stacjach Polskiego Radia.
Czołowi nadawcy telewizyjni zrezygnowali też z udziału publiczności w swoich programach, głównie publicystycznych i rozrywkowych. Podobną decyzję podjęły władze Polskiego Radia.
Twitter i Google uruchomiły w swoich polskich wersjach mechanizm, który po wpisaniu w wyszukiwarkę określeń związanych z koronawirusem odsyła użytkowników do wiarygodnych źródeł informacji związanych z chorobą i epidemią.
W środę wieczorem premier wydał rozporządzenie zakazujące publikacji na platformach OLX i Allegro ofert z produktami do walki z koronawirusem: maseczkami, żelami antybakteryjnymi i środkami do dezynfekcji.
Do czwartku w południe w Polsce zanotowano 47 przypadków zakażenia koronawirusem. W szpitalu w Poznaniu zmarła zakażona 56-letnia kobieta cierpiąca też na inne choroby.