Rada Mediów Narodowych pod koniec stycznia odwołała dotychczasowego prezesa Polskiego Radia Andrzeja Rogoyskiego (głosami trzech członków związanych z PiS) i powołała na to stanowisko Agnieszkę Kamińską – od grudnia 2019 roku wiceprezes zarządu, a poprzednio dyrektor Jedynki.
Nowa szefowa Polskiego Radia była wczoraj gościem „Sygnałów Dnia” w Programie 1. Rozmawiała z dziennikarzami w kontekście obchodów 95-lecia rozgłośni, była pytana m.in. pojęcie misji i połączenia tradycji z nowoczesnością.
– Trochę się zmieniamy, bo do tej tradycyjnej części radia, czyli eteru dołączamy także wizję. Nie możemy zapominać o mediach społecznościowych, w których oprócz głosu jest także i wizja. To także elementy w których Polskie Radio chce nadążać za oczekiwaniami słuchaczy, ale też chcemy pokazywać te najważniejsze twarze: prowadzących i tych, którzy tworzą radio: wydawców, twórców, muzyków. Agnieszka Kamińska dodała, że „Polskie Radio pełni przede wszystkim misję publiczną”. – Chyba ta część tradycyjna zostaje: dostęp do informacji, do kultury, sztuki, ale też kultury popularnej. To wszystko Polskie Radio oferuje, proszę nie zapominać, że na antenie Programu 1 Polskiego Radia, ale też Dwójki – częściowo na innych antenach – mamy Teatr Polskiego Radia, jest muzyka poważna, mamy Radio Chopin. Do tego wszystkiego nasi słuchacze muszą mieć prawo, aby słyszeć i się dowiadywać. To jest właśnie m.in. misja Polskiego Radia – oceniła.
Marcin Kusy, p.o. redaktora naczelnego Jedynki Polskiego Radia, który był także gościem „Sygnałów Dnia” powiedział, że „nowoczesność i to, że idziemy w tym kierunku, który wyznacza dzisiaj medialny świat, nie oznacza, że zaniedbujemy wszystkie te elementy, za które Polskie Radio zostało pokochane przez słuchaczy”. – Dodajmy do tego stacje cyfrowe, takie jak Polskie Radio Dzieciom czy chociażby Radio Chopin. Te rzeczy się nie wykluczają, ale aby w tym kierunku podążać, trzeba pamiętać, że nowe technologie nam sprzyjają. Zresztą mamy ku temu moce przerobowe, rzetelne zespoły, które prowadzą media społecznościowe, jak Instagram czy Facebook – zapewnił Kusy.
Prezes Polskiego Radia przypomniała, że „od niedawna jest wspaniałe studio multimedialne, w którym odbywają się rozmowy”. Pierwsze kilka minut pojawia się na antenie, a druga część wywiadu prezentowana jest w internecie. – Już wkrótce Trójka dołączy, PR24 też jest dostępne, rozwijamy się – stwierdziła.
Oceniła też, że „magia radia pozostanie na pewno”, bo wiele słuchaczy korzysta z niego w samochodach, ale też „pracując gdzieś, gdzie nie można włączyć telewizora”.
95-lecie Polskiego Radia
Dokładnie 1 lutego 2020 roku Polskie Radio świętowało 95-lecie swojego istnienia. Pierwsza audycja została nadana 1 lutego 1925 roku ze studia przy Narbutta 25 w Warszawie. Oficjalne powstanie spółki nastąpiło jednak dopiero 18 sierpnia 1925 roku, a jej założycielami byli Zygmunt Chamiec i Tadeusz Sułowski.
Regularna emisja rozpoczęła się 18 kwietnia 1926, a pierwszą spikerką była Halina Sztompkówna, która emisję zainaugurowała słowami: „Halo, halo Polskie Radio Warszawa, fale 480”.
Przez ostatnie tygodnie słuchacze Jedynki, Dwójki, Trójki i Czwórki mogli wybierać swoje ulubione przeboje spośród listy 95 piosenek, zaproponowanych przez dziennikarzy muzycznych rozgłośni. Pierwsze miejsce zajęła „Małgośka” Maryli Rodowicz, słowa do piosenki napisała Agnieszka Osiecka, Katarzyna Gaertner, a autorka muzyki – wprowadziła swoje korekty. Drugie miejsce zajął z kolei „Dziwny jest ten świat” Czesława Niemena, a na trzecim wylądował „Cień Wielkiej Góry” Budki Suflera.
W 2019 roku udział Jedynki w rynku słuchalności spadł o 1,1 pkt. proc. do 5,7 proc – zdecydowanie najbardziej w zestawieniu stacji radiowych. Tym samym PR1 zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania. 5,1 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która zanotowała najsłabszy wynik od początku lat 2000. Udział tej stacji zmalał o 0,6 pkt. proc. do 5,1 proc.
W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.