Nowa prezes Polskiego Radia zapowiada, że nie będzie już zwolnień

Jej celem wzrost słuchalności

Agnieszka Kamińska

W ubiegłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie w Polskim Radiu nowej prezes rozgłośni Agnieszki Kamińskiej z dyrektorami anten. Podczas niego miała paść deklaracja, że nie będzie już żadnych zwolnień. Celem nowej szefowej ma być wzrost słuchalności wszystkich anten – wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Rada Mediów Narodowych w ubiegłym tygodniu odwołała dotychczasowego prezesa Polskiego Radia Andrzeja Rogoyskiego (głosami trzech członków związanych z PiS) i powołała na to stanowisko Agnieszkę Kamińską – od grudnia 2019 roku wiceprezes zarządu, a poprzednio dyrektor Jedynki.

Pod koniec ubiegłego tygodnia miało odbyć się spotkanie z dyrektorami poszczególnych anten z nową prezes rozgłośni. Obecny miał być na nim również przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański, który miał zapowiedzieć, że „nie będzie już więcej zwolnień” i że „będzie już tylko lepiej”.

Na co Agnieszka Kamińska miała dodać, że „pod warunkiem, że zobaczy krew, znój, pot i łzy” (to nawiązanie do mowa inauguracyjnej Winstona Churchilla w Izbie Gmin, 13 maja 1940 roku – przyp.red.). Jak mówi jeden z naszych rozmówców, atmosfera podczas spotkania z dyrektorami miała być „grobowa”.

Spytaliśmy Polskie Radio o plany nowej prezes i cele, jakie stawia sobie w zarządzaniu publiczną rozgłośnią. W imieniu spółki odpowiedziała nam Monika Kuś: – Stały, sukcesywny wzrost słuchalności wszystkich programów Polskiego Radia – to główny cel, który stawia sobie pani Agnieszka Kamińska jako prezes zarządu Polskiego Radia. Planuje również zwiększenie obecności i aktywności programów Polskiego Radia w internecie. Pani prezes podejmuje również działania, które w perspektywie będą służyć budowaniu zaufania i sympatii słuchaczy do publicznego nadawcy – odpowiedziała Kuś portalowi Wirtualnemedia.pl.

Zmiany kadrowe w ostatnich tygodniach

Spytaliśmy także Polskie Radio czy nowa prezes planuje w najbliższym czasie zmiany kadrowe. Otrzymaliśmy odpowiedź, że „kwestie kadrowe są wewnętrzną sprawą spółki”. W ostatnim czasie odwołano wicedyrektora Trójki Mariusza Cieślika, który zostaje w firmie jako jej komentator i prowadzący programy.

Zmieniło się także szefostwo Agencji Promocji Polskiego Radia – jej szefową Jolantę Fudalę oraz wicedyrektor Mirosławę Mieszkowską zastąpiła nową dyrektorka Joanna Gepfert, a p.o. zastępcy dyrektora promocji jest Justyna Karbowska, kierownik sekcji planowania promocji. Według komunikatu Polskiego Radia zarząd odwołał Fudalę i Mieszkowską, by „powierzyć im inne zadania istotne dla funkcjonowania spółki”.

P.o. dyrektora Jedynki w styczniu został z kolei Marcin Kusy, który zastąpił Agnieszkę Kamińską. Na razie nie wiadomo czy zostanie szefem tej stacji na stałe.

W listopadzie 2019 roku Wiktor Świetlik zrezygnował z funkcji dyrektora Trójki. Pełniącym obowiązki został najpierw Tomasz Kowalczewski, a trzy tygodnie później – na stałe szefem rozgłośni.

W ostatnich tygodniach z Polskiego Radia odszedł również autor „Raportu o stanie świata” w Trójce Dariusz Rosiak. Rozstał się z rozgłośnią, ponieważ spółka nie przedłużyła z nim umowy, obowiązującej do końca stycznia 2020 roku.

W 2019 roku udział Jedynki w rynku słuchalności spadł o 1,1 pkt. proc. do 5,7 proc – zdecydowanie najbardziej w zestawieniu stacji radiowych. Tym samym PR1 zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania. 5,1 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która zanotowała najsłabszy wynik od początku lat 2000. Udział tej stacji zmalał o 0,6 pkt. proc. do 5,1 proc.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.