Rada zwróciła uwagę, że zjawisko wypraszania dziennikarzy wybranych redakcji z konferencji prasowych lub ich innego wykluczania jest niezgodne z normami określonymi w Kodeksie Etyki PR. Mowa w nim o partnerstwie specjalistów public relations i dziennikarzy, a także Karty Deklaracji Sztokholmskiej ICCO stanowiącej, że otwarte społeczeństwo, wolność wypowiedzi i wolna prasa stanowią fundament działań public relations. REPR przytacza także postanowienia Kodeksu Ateńskiego zobowiązującego specjalistów public relations do takich działań, aby reprezentowane były interesy wszystkich zainteresowanych stron, niezależnie od okoliczności.
W swojej opinii Rada przypomina także przepisy Prawa prasowego – art. 2 mówiący o tym, że organy państwowe są zobowiązane do stwarzania prasie warunków niezbędnych do wykonywania jej funkcji i zadań, w tym również umożliwiających działalność redakcjom dzienników i czasopism zróżnicowanych pod względem programu, zakresu tematycznego i prezentowanych postaw. A także art. 44 ust. 1, mówiący o zakazie utrudniania lub tłumienia krytyki prasowej. REPR zwraca uwagę, że wypraszanie dziennikarzy może być w myśl tego przepisu oceniane jako przestępstwo zagrożone grzywną lub karą ograniczenia wolności.
Opinia została wydana na wniosek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations w kontekście doniesień, że w listopadzie ubiegłego roku reporterzy „Gazety Wyborczej” i TVN 24 zostali wyproszeni z konferencji „Solidarność: od godności człowieka do ponadnarodowej współpracy” organizowanej przez NSZZ „Solidarność” oraz Międzynarodowe Centrum Badań nad Fenomenem Solidarności związane z Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II w Krakowie.
Rada Etyki Public Relations uważa, że wszyscy specjaliści public relations, rzecznicy i inne osoby odpowiedzialne za komunikację i relacje z mediami powinni powstrzymać się od jakichkolwiek praktyk wykluczających i prowadzących do zubożenia debaty publicznej. Rada stoi też na stanowisku, że jeśli otrzymują oni polecenie służbowego wyproszenia konkretnych dziennikarzy, wówczas mają prawo odmowy wykonania takiego polecenia, z powołaniem się na wspomniane przepisy prawa oraz normy etyczne branż PR i dziennikarskiej.