TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 i 2018 roku Telewizja Polska i Polskie Radio uzyskały 2,42 mld zł środków publicznych, głównie z abonamentu i rekompensaty abonamentowej. W 2018 roku otrzymane środki stanowiły 3,4 proc. łącznej kwoty pomocy publicznej przyznanej przez różne podmioty państwowe. W 2019 i 2020 roku media publiczne dostaną ponad 3 mld zł.

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku – 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.

I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio – 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia – 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku – 3,4 proc. z 21,75 mld zł.

Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.

Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu – 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia – 57,8 mln zł.

100 mln zł pomocy na filmy, 1,6 mld zł na internet szerokopasmowy

W 2018 roku największą pomoc publiczną przyznano z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (3,19 mld zł, wobec 3,17 mld zł w 2017 roku), z budżetów wojewódzkich (3,14 mld zł, po spadku z 4,01 mld zł w 2017 roku), od organów podatkowych (2,72 mld zł) oraz z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (2,49 mld zł, wobec 4,06 mld zł).

Dotacje z Centrum Projektów Polska Cyfrowa zmalały w skali roku z 1,89 do 1,65 mld zł. W sprawozdaniu UOKiK-u podano, że w 2018 roku 1,64 mld zł przeznaczono na rozwój infrastruktury internetu szerokopasmowego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Z kolei Polski Instytut Sztuki Filmowej przyznał w 2018 roku 100 mln zł środków publicznych, wobec 153,5 mln zł rok wcześniej.

Najwięcej wsparcia trafiło do dużych przedsiębiorstw: w 2018 roku 12,53 mld zł, a 2017 roku – 18,23 mld zł. Jeśli chodzi o konkretne firmy, to w 2018 roku największymi beneficjentami pomocy były Spółka Restrukturyzacji Kopalń (1,52 mld zł – na likwidację kopalń, rekultywację i naprawę szkód górniczych), PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna (1,18 mld zł – na podstawie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych) oraz FIBEE IV (607,5 mln zł – na podstawie programu Polska Cyfrowa na budowę sieci szerokopasmowego internetu).

Kolejne rekompensaty abonamentowe dla TVP i Polskiego Radia

W ub.r. pomoc publiczna dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia osiągnęła prawie 1,3 mld zł, a w br. zdecydowanie przekroczyć ten pułap. W marcu br. prezydent Andrzej Duda podpisał bowiem przyjętą wcześniej przez parlament nowelizację Ustawy o radiofonii i telewizji, na mocy której Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,26 mld zł kolejnej rekompensaty abonamentowej. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zdecydowała, że z tej kwoty TVP otrzymała 1,12 mld zł, Polskie Radio – 60 mln zł, a stacje regionalne Polskiego Radia – w sumie 72,7 mln zł.

Natomiast pod koniec grudnia złożono poselski projekt ustawy, na mocy której TVP i Polskie Radio mają dostać 1,95 mld zł kolejnej rekompensaty. Wczoraj projektem zajmował się Sejm, gdzie ostatecznie został skierowany do dalszych prac w Komisji Kultury.

Komisja poparła ostatecznie projekt noweli ustawy o opłatach abonamentowych wprowadzając do niego poprawki mające m.in. na celu skrócenie procedury przyznawania jednostkom publicznej radiofonii i telewizji skarbowych papierów wartościowych.

Wyniki finansowe mediów publicznych

W 2018 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. Zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

Dyrektorzy i ich zastępcy w Telewizji Polskiej zarabiali średnio 21,8 tys. zł miesięcznie brutto, doradcy zarządu – 20,8 tys. zł, dziennikarze motywacyjni – 7,5 tys. zł, a ci honoraryjni – 12,2 tys. zł. Członkowie zarządu Jacek Kurski i Maciej Stanecki zainkasowali łącznie 811,8 tys. zł. Wiosną 2019 r. z zarządu spółki odwołano Macieja Staneckiego, a powołano Marzenę Paczuską i Mateusza Matyszkowicza.

Polskie Radio w 2018 r. osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.

W Polskim Radiu dyrektor – redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji – 12 036 zł, rzecznik prasowy – 12 132 zł, redaktor wydawca – 10 545 zł, a spiker-lektor – 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.