Interia.pl łakomym kąskiem dla wydawców internetowych i nadawców tv

Będzie repolonizacja?

Grupa Interia.pl osiągną dobre i stabilne wyniki finansowe, więc jest atrakcyjnym podmiotem dla przejęcia przez innych wydawców internetowych, a także obecnych w sieci wydawców prasowych i nadawców telewizyjnych. Niewykluczone, że o kupno Interii powalczą spółki państwowe lub sprzyjające władzy firmy medialne w ramach strategii repolonizacji – komentują eksperci dla portalu Wirtualnemedia.pl.

W poniedziałek „Puls Biznesu” podał, że Grupa Bauer Media zleciła firmom doradczym poszukiwanie podmiotów zainteresowanych przejęciem Grupy Interia.pl. Niemiecki koncern jest jej właścicielem od 12 lat, za pakiet kontrolny zapłacił wtedy Comarchowi 199,5 mln zł, a pozostałe akcje skupił od inwestorów giełdowych.

Dlaczego Grupa Bauer Media planuje sprzedać Interię? Według „PB” koncern nie widzi możliwości dalszych synergii między nią a swoimi rozgłośniami radiowymi i tytułami prasowymi. Ponadto w ostatnich latach pod względem odwiedzalności Interia straciła sporo dystansu do Grupy Wirtualna Polska i Ringier Axel Springer Polska (właściciela Onetu).

Dziennik jako potencjalnych zainteresowanych kupnem Interii wymienił Agorę i Wirtualną Polskę. Rzecznicy prasowi obu firm nie chcieli odnosić się do tych doniesień. – Nie komentujemy ani nie ujawniamy naszych planów biznesowych – przekazał nam Michał Siegieda, rzecznik Wirtualnej Polski.

Do Grupy Interia.pl należą portal Interia.pl oraz szereg serwisów tematycznych, m.in. Pomponik.pl, Smaker.pl, Tipy.interia.pl, Swiatseriali.interia.pl i Maxmodels.pl. Według badania Gemius/PBI w listopadzie br. wszystkie serwisy i aplikacje wydawcy zanotowały 18,77 mln realnych użytkowników i 1,37 mld odsłon, a sam portal Interia.pl – 13,58 mln użytkowników i 720,6 mln odsłon.

W ub.r. Grupa Interia.pl osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 114,3 mln zł, a jej zysk netto poszedł w górę z 21,23 do 22,26 mln zł. Firma zatrudniała 382 pracowników, o 13 więcej niż rok wcześniej.

Raczej inwestor branżowy niż finansowy

Zdaniem specjalistów z branży internetowej Grupa Interia.pl jest atrakcyjnym celem akwizycyjnym, zwłaszcza dla podmiotów z branży mediów. – Na myśl przychodzą od razu Agora czy Polska Press Grupa. Dla nich ten zakup miałby sens. Dla dużych portali jak WP czy Onet zasięgi pokrywają się na tyle, że trudno znaleźć oczywiste synergie. Chociaż niczego bym nie wykluczał – sporo podmiotów na rynku ma apetyt inwestycyjny oraz zapasy gotówki albo otwarte linie kredytowe – ocenia Maciej Żak, prezes Dirlango. –

Być może słabsza pozycja pod względem zasięgu skłania właścicieli do sprzedaży. Zapewne są podmioty dla których, dzięki synergiom, inwestycja w portal Interia.pl może być bardziej atrakcyjna niż dla obecnego właściciela – analizuje Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Centrobanku. – Widzę większą szansę na zakup przez inwestora branżowego – dodaje.

Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce (DigitalFlow.pl), zwraca uwagę na inny czynnik istotny dla możliwej transakcji. – Owszem dane finansowe Interii są znane, ale nie wiemy jakie apetyty (i aktualną kondycję finansową) mają poszczególni gracze na rynku. Coś kosztuje tyle, ile ktoś chce i może za to zapłacić. I nie ograniczałbym się w szukaniu chętnych tylko do podmiotów medialnych z Polski, czy w ogóle podmiotów medialnych – stwierdza.

W mijającej dekadzie właścicieli zmieniły dwa z czterech największych portali horyzontalnych w Polsce. W połowie 2012 roku Ringier Axel Springer kupił od Grupy TVN 75 proc. udziałów Grupy Onet za 960 mln zł. pozostałe przejął wiosną 2017 roku za 185 mln zł. Natomiast na początku 2014 roku Grupa o2 wspólnie z funduszami Innova Capital i MCI nabyła od Orange Polska Wirtualną Polskę za 383 mln zł.

– Jeśli prawdą jest deklarowany zysk EBITDA na poziomie powyżej 27 mln zł, to można się spodziewać wycen Grupy Interia.pl zbliżonych mnożnikowo do Grupy Wirtualna Polska, czyli na poziomie powyżej 10x EBITDA – prognozuje Maciej Żak. – Zapewne wycena będzie wyższa niż ta za którą Bauer kupił spółkę ale trudno powiedzieć czy uda się osiągnąć cenę z transakcji za Wirtualną Polskę. Wyniki portalu w ostatnich latach były raczej stabilne, więc nie zakładam istotnej premii za perspektywy wzrostu – ocenia Dominik Niszcz.

– Wydaje się, że Interia jest atrakcyjnym podmiotem do przejęcia, pytanie czy Bauer uzyska ceną jaką zapłacił 12 lat temu, czyli niecałe 200 mln zł. Ciekawe będzie też co zdarzy się po transakcji w samej grupie Bauer, w końcu firma zostanie praktycznie tylko z jedną silną „nogą” internetową, czyli udziałami w RMF FM oraz aktywami w Rankomacie i podobnych podmiotach – komentuje Paweł Nowacki.

– Wiele przemawia za „zbrojącą się” Agorą, a WP chyba nie odegra roli poważnego nabywcy, ta grupa jest obecnie bardzo aktywna na rynku e-commerce. Także w grę może wchodzić jakaś forma repolonizacji, np. Orlen po przejęciu Ruchu mógłby mieć chrapkę na duży portal internetowy. Wstrzymałbym się od bardziej precyzyjnego prognozowania – zaznacza.

Kolejna szansa na repolonizację

Poprzednia okazja do dużej repolonizacji była rok temu, kiedy Czech Media Invest wystawił na sprzedaż Eurozet (właściciele m.in. Radia ZET) przejęty niedługo wcześniej od francuskiego koncernu Lagardère. Według nieoficjalnych doniesień ofertę kupna firmy złożyła m.in. Fratria, wydawca „Sieci” i wPolityce.pl mocno sprzyjających obecnemu obozowi rządzącemu. Ostatecznie Eurozet kupiła krytyczna wobec obecnej władzy Agora – najpierw za 40 proc. zapłaciła 130,7 mln zł, a w październiku skierowała do UOKiK-u wniosek o zgodę na przejęcie pozostałych udziałów (regulator wyda decyzję w tej sprawie jesienią przyszłego roku).

W przypadku Interii uda się repolonizacja zrealizowana przez firmę państwową? – Nie można wykluczyć takiego scenariusza, szczególnie że podmiot sprzedający to firma niemiecka, co może zwiększać determinację polityków do zakupu. Myślę jednak, że konkurencja może być duża z firmami prywatnymi jak Wirtualna Polska czy Agora, a może też z podmiotami obecnymi na rynku telewizyjnym – ocenia Dominik Niszcz.

– Spodziewam się, że rok 2020 może być czasem przejęć i konsolidacji na rynku wydawniczo-internetowym, niektóre mogą nas zaskoczyć. Intencje potencjalnych nabywców mogą być całkowicie odmienne – jednym portal może pasować do portfolio, innym przyda się know how w zakresie monetyzacji ruchu jaki uzyska z tym zakupem – prognozuje Paweł Nowacki.

Bauer Media z serią przejęć w e-marketingu i e-commerce

W ostatnich latach Grupa Bauer Media zrealizowała w Polsce kilka akwizycji w segmencie marketingu i handlu internetowego. W połowie grudnia br. ogłosiła przejęcie Grupy Tense zajmującej się marketingiem w wyszukiwarkach (nie ujawniono wartości tej transakcji).

Niemiecki koncern jest też właścicielem kilku innych polskich agencji marketingu internetowego: Sunrise System, Artefakt, Widzialni.pl, ProPozycje i Semahead.

Natomiast w połowie 2015 roku przejął porównywarkę produktów finansowych Rankomat.pl. Podobne akwizycje zrealizował za granicą, m.in. w połowie 2016 roku kupił firmę Zmarta Group wydającą witryny typu marketplace w Szwecji, Norwegii i Finlandii, a jesienią ub.r. kupiła pozostałe udziały NetBrokers Holding, wydawcy internetowych porównywarek produktów w Czechach i na Słowacji.

Do Grupy Bauer Media w Polsce należą również Grupa RMF i Wydawnictwo Bauer. W ub.r. Wydawnictwo Bauer, publikujące kilkadziesiąt tytułów prasowych, zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 6,2 proc. do 464,33 mln zł, natomiast jego zysk netto zmalał ze 119,8 do 94,39 mln zł. Firma wydała 19,5 mln zł na aktualizacji wartości aktywów niefinansowych.

Natomiast Grupa RMF – właściciel rozgłośni RMF FM, RMF Maxxx, RMF Classic i Radio 90 oraz serwisów internetowych na czele z RMF24.pl i RMFon.pl – osiągnęła w ub.r. wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej).