Agnieszka Kamińska została wybrana wiceprezesem Polskiego Radia decyzją Rady Mediów Narodowych. Za jej powołaniem było trzech posłów związanych z PiS, dwie osoby wstrzymały się od głosu. Formalnie wniosek w tej sprawie zgłosił przewodniczący RMN Krzysztof Czabański, ale z prośbą w tej sprawie zwrócił się obecny prezes Polskiego Radia Andrzej Rogoyski. To on rekomendował Kamińską na członka zarządu i argumentował, że „pani Agnieszka Kamińska dała się poznać w krótkim czasie jako bardzo dobry i sprawny dyrektor Programu 1 Polskiego Radia, tak od strony programowej, jak i redakcyjno-zarządczej”.
Krzysztof Czabański przekazał nam, że jako członek zarządu Kamińska „ma być liderem sfery programowej Polskiego Radia, to znaczy, wszystkich anten, kanałów cyfrowych, portalu i IAR-u, marketingu i promocji, reportażu i teatru, biura programowego, także archiwum”.
Dodał, że prezes Rogoyski „skupi się na obszarze techniki, inwestycji, finansów i administracji, reklamie, agencji muzycznej i orkiestrze”. – Oczywiście, za spółkę odpowiada cały zarząd, a wszystkie decyzje są podejmowane kolegialnie zgodnie ze statutem Polskiego Radia. Osobiście, pokładam duże nadzieje w pani prezes Kamińskiej, ponieważ już jako szefowa Programu Pierwszego wykazała się energią i kreatywnością. A tego bardzo Polskiemu Radiu potrzeba – zaznaczył Krzysztof Czabański. – Dlatego też na posiedzeniu Rady Mediów Narodowych wystąpiłem z wnioskiem o powołania pani Kamińskiej do zarządu PR – podsumował.
„Radio w bliskim kontakcie ze słuchaczami”
Spytaliśmy członków Rady Mediów Narodowych o wizję Polskiego Radia, jaką przedstawiła Agnieszka Kamińska podczas posiedzenia.
Juliusz Braun powiedział nam, że jest zdania, że „za tę decyzję bierze odpowiedzialność prezes, jeśli mu tak wygodniej”. Dodał, że nowa wiceprezes mówiła głównie o krótszej formie audycji i ich unowocześnieniu poprzez łączenie słowa z większą dawką muzyki i „rezygnacji z długich form słownych”.
Joanna Lichocka z kolei podkreślała w rozmowie z nami, że koncepcja, jakoby zarząd Polskiego Radia miał być jednoosobowy ewoluowała, ponieważ uznano, że „przyda się, aby ktoś odciążył prezesa od drobiazgowych spraw”. – Widzimy, że pani Agnieszka Kamińska jako dyrektor Jedynki ma bardzo duże sukcesy. Jedynka zahamowała spadki, odrabia straty, jest radiem robionym w bliskim kontakcie ze słuchaczami, to bardzo dobre. Pomyśleliśmy, że przyda się rozszerzenie zarządu o osobę, która będzie się zajmować sprawami programowymi wszystkich anten. To odciąży prezesa Polskiego Radia od bardzo drobiazgowych spraw i tego, co się dzieje na antenach. Stad ten pomysł – zresztą wyszedł z nim prezes Rogoyski – my się do tego przychyliliśmy – uzasadniła w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Joanna Lichocka.
Według posłanki PiS „radio jest coraz bardziej aktywne w mediach społecznościowych, robiąc programy na żywo w bezpośrednim kontakcie ze słuchaczami”. – Polskie Radio musi sprostać obecnym czasom – w wielu momentach to się udaje i tego trzeba dopilnować – podsumowuje.
Ordyński: bez dorobku radiowego
Wiceprzewodniczący rady programowej Polskiego Radia jest innego zdania niż Joanna Lichocka. Według niego „nominacji na pewno nie usprawiedliwia to, co pani Kamińska robiła w Jedynce”. – Spadła słuchalność, jest problem osób, które przez nią nie pracują w Jedynce – dotąd nierozwiązany. Nie słyszałem o żadnym osiągnięciu pani Kamińskiej jako dyrektorki Jedynki. Nie wiem o żadnym jej dorobku radiowym, który upoważniałby ją do zajmowania tego stanowiska – ocenił w rozmowie z nami.
Spytaliśmy rzeczniczkę prasową Polskiego Radia o wizję rozwoju spółki, jaką przedstawia nowa wiceprezes. Czekamy na odpowiedź.
Agnieszka Kamińska została szefową Jedynki Polskiego Radia w lutym 2019 roku. Od marca 2018 roku do stycznia 2019 była wiceszefową Polskiego Radia 24. Wcześniej przez 12 lat była związana z Telewizją Polską jako wydawca i redaktor prowadząca programy historyczne. W swojej karierze była związana m.in. z „Uważam Rze Historia”, „Rzeczpospolitą”, TVP3 Białystok i Polskim Radiem Białystok.
Poprzednio członkiem zarządu Polskiego Radia był Mariusz Staniszewski, został wybrany w lutym 2017 roku w konkursie przeprowadzonym przez Radę Mediów Narodowych. Odwołano go w marcu br., według nieoficjalnych informacji z powodu rozbieżności zdań z Andrzejem Rogoyskim. We wrześniu Staniszewski został prezesem państwowej firmy Techfilm.
W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.
W okresie od września do listopada br. udział Jedynki pod względem słuchania w grupie wiekowej 15-75 lat spadł o 0,5 pkt. proc. do 5,7 proc.