Prace nad jednoźródłowym badaniem mediów (radia, telewizji i internetu) pod patronatem KRRiT we współpracy z zespołem Telemetria Polska oraz przedstawicielami rynku trwają od kwietnia 2018 roku.
Pod koniec października br. KRRiT podpisała umowę z Instytutem Łączności na przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych w zakresie jednoźródłowych badań telewizji, radia i internetu, instytut ma m.in. prowadzić badania preferencji w zakresie konsumpcji mediów. Będzie się opierać o model panelu telemetrycznego, który bazuje na blisko 2 tys. gospodarstw domowych.
Teraz szef Krajowej Rady Witold Kołodziejski powołał Komitet Sterujący przy programie Telemetria Polska, który zajmuje się badaniami. – Wdrożenie programu Telemetria Polska wymaga koordynacji działań szeregu podmiotów zaangażowanych w budowę i utrzymanie zaplecza organizacyjnego oraz kadrowego – uzasadnia Krajowa Rada.
Powołanie Komitetu Sterującego ma być także związane z pracami badawczo-rozwojowymi, budową infrastruktury technicznej, przygotowaniem prototypu systemu do monitorowania mediów oraz innych prac związanych z przygotowaniem i uruchomieniem monitoringu odbioru mediów elektronicznych w Polsce. Głównym zadaniem komitetu ma być wspieranie Kołodziejskiego w wykonywaniu tych zadań.
Jak udało się nam dowiedzieć, w jego skład wejdą nie tylko eksperci Krajowej Rady, ale także Instytutu Łączności. Z czasem ta grupa ma być rozszerzana o osoby wydelegowane spośród członków rad metodologicznych.
Nadawcy telewizyjni z porozumieniem
W tym tygodniu informowaliśmy, że nastąpił istotny przełom w pracach nad badaniami mediów – przedstawicielom telewizji po kilku miesiącach prac udało się stworzyć formalne porozumienie w postaci Media Owners Committe nadawców TV, czyli tzw. MOC TV – Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych „MOC TV”.
Do tej pory nadawcy internetowi rozmawiali w ramach spółki Polskie Badania Internetu, radiowi – Komitetu Badań Radiowych. Z kolei marketerzy ustanowili koalicję „Marketerzy dla lepszych badań”, aby zadbać o reklamodawców i ich interesy, a telewizje nie miały swojego formalnego ugrupowania.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy – 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.